کد خبر: 1207118
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
در روز‌های اخیر خبر‌هایی از قطع یارانه برخی از خانوار‌ها و اعتراض آن‌ها به این موضوع منتشر شد که در ادامه تکذیب وزارت تعاون را در پی داشت. این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یارانه هیچ کدام از دهک‌های کم درآمد قطع نشده است. این اطلاعیه در شرایطی منتشر شد که گفته می‌شود در روز‌های اخیر سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفتگو با یکی از رسانه‌ها قطع یارانه ۲۰ هزار خانوار دهک اول تا سوم درآمدی را تایید کرده است. با توجه به این تایید و تکذیب‌ها به نظر می‌رسد که شاید تغییرات دسته‌بندی درآمد خانوار‌ها از «دهک» به «صدک» دلیل این مساله باشد.

جوان آنلاین:  دولت در نظر دارد تا برای تحلیل و دقت بیشتر در پرداخت یارانه‌ها دسته‌بندی درآمدی خانوار‌ها را از «دهک» به «صدک» تغییر دهد و در این شرایط احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» خانوار‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هفته گذشته هیئت دولت، گفت: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در حال به‌روزرسانی است و ممکن است بر اساس اطلاعات جدید، برخی از افراد بین دهک‌های درآمدی جابجا شوند. اما در دولت هیچ تصمیمی برای کاهش تعداد یارانه‌بگیران گرفته نشده است.


داود منظور افزود: منابع مالی برای پرداخت یارانه به همه افراد مشمول تأمین شده است. اما ممکن است برخی از افرادی که قبلاً یارانه دریافت می‌کردند، بر اساس اطلاعات جدید مشمول دریافت یارانه نباشند.


وی تأکید کرد که دولت به دنبال حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه است و به همین دلیل، هیچ تصمیمی برای کاهش تعداد یارانه‌بگیران ندارد.

شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوارهاچیست؟
بر اساس اعلام وزارت تعاون، صدک‌بندی تا کنون انجام شده، اما باید داده‌های نیمه دوم سال (داده‌های درآمدی خانوارها) اعمال شود. اینکه خانوار چند نفره است؟ چند نفر از اعضای خانوار درآمد دارند؟ آیا آن خانوار فرزند معلول و یا بیمار خاص دارد؟ از شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوار‌ها است. همچنین شاخص دیگر بررسی تراکنش‌های بانکی افراد و حساب بانکی آن‌ها در ابتدا و انتهای دوره، بررسی مانده حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و ... است. داشتن خودرو شاخص دیگری است که در طرح صدک بندی خانوار‌های یارانه‌بگیر مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ البته داشتن خودرو از نظر تعداد و کیفیت و قیمت در این طرح مهم است.


با تغییرات جدید ممکن است فردی دهک سوم باشد، اما به دهک چهارم و پنج برود و یا حتی ممکن است پایین‌تر آمده و وارد دهک سوم شود که این تغییرات اعمال می‌شود. همچنین ممکن است تعداد محدودی نیز به دهک دهم بروند که حذف بشوند، اما با توجه به تاکید مسئولان وزارت تعاون فعلا قانون حذف یارانه‌ها اعمال نمی‌شود؛ چرا که دولت اختیار دارد که آن را اعمال کند یا اعمال نکند.

تامین منابع مالی برای پرداخت یارانه به همه افراد مشمول
علیرضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص گفت: طبق قانون باید ۷ دهک یارانه بگیرند، اما دولت شرایطش را دارد و به دهک هشتم و نهم هم یارانه می‌پردازد.


وی در ادامه در خصوص واهمه برخی مردم برای بررسی و وسع‌سنجی مالی آن‌ها که منجر به ورودشان به دهک دهم و قطع یارانه‌شان می‌شود به ایسنا گفت: این عده تعداد محدودی هستند و البته قطع یارانه برخی افراد حتما توجیه منطقی دارد. بالاخره در کشور ما به ۸۰ میلیون یارانه می‌پردازیم، اما آیا همه این افراد استحقاق دریافت یارانه را دارند؟ آیا ۸۰ میلیون از ۸۵ میلیون جمعیت ایران مستحقق دریافت یارانه هستند؟ اما دولت در حال پرداخت آن است و قانون هم می‌گوید تا دهک هفتم یارانه بپردازید و مابقی دهک‌ها را (از دریافت یارانه) حذف کنید، اما الان دولت می‌گوید در شرایطی هستم که می‌خواهم یارانه‌ها باقی بماند و به همه یارانه می‌پردازم و ما هم تابع هستیم.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در خصوص وضعیت پرداخت یارانه‌ها گفت: ممکن است دهک‌ها (پس از اعمال صدک‌بندی) جا به شوند، اما این به معنای قطع یارانه آن‌ها نیست.

انتقاد از روند پرداخت یارانه‌ها
طبق گزارش وزارت تعاون، از ۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت کل کشور، ٧٩ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند. امین دلیری، اقتصاددان و مدرس دانشگاه درباره تصمیمات دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی در سال آینده گفت: نکته مهمی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ خودنمایی می‌کند، تأمین اعتبار یارانه ۷۵۸.۸ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده است. رشد آن نسبت به بودجه سال گذشته ۱۵ درصد است. برای اینکه مقدار اعتبار اختصاص یافته بهتر نشان داده شود، سهم آن در مالیات وصولی سال ۱۴۰۳ با وجود اینکه حدود ۵۰ درصد افزایش داده شده است، ۶۶.۶ درصد است.


وی افزود: با توجه به مشخص نبودن جامعه هدف یارانه بگیران و نرخ بالای تورم، هزینه سنگین پرداخت یارانه نقدی، یک تلاش بی فایده برای حمایت از قشر‌های کم برخوردار جامعه است، در واقع یک نوع اتلاف منابع است، چون به علت تورم زایی پرداخت یارانه نقدی و داشتن اثر کاهشی درآمدها، بر اثر کاهش ارزش پول ملی، به جهت رشد افزایش پایه پولی، درآمد واقعی این قشر شدیداً تحت تأثیر نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی قرار می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار