کد خبر: 1207009
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است بازارسازی ۷‌هزار‌میلیارد تومانی نقطه آغازی برای فعالیت دانش‌بنیان‌هاست و امکان افزایش این بازارسازی وجود دارد. ظرفیت‌های فراوانی به لحاظ دانش‌بنیانی در کشور وجود دارد که اگر بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی آن‌ها به وجود بیاوریم، در نهایت کشور از مزیت‌های بی‌شماری بهره‌مند می‌شود.
دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که تحریم‌های حوزه نفتی ایران به بیشترین میزان خود رسیده و تجارت نفت خام و گاز طبیعی در ایران با بن‌بست مواجه بود. با وجود چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت به جای مذاکره برای رفع تحریم‌ها، به سمت خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها برود. در این راستا، استفاده از توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور و استفاده از تولیدات بار اول به اجرا گذاشته شد.
دولت تصمیم به ایجاد یک بازمعماری جدید در حوزه سیاست‌های تجاری بخش انرژی گرفت. در نهایت توانستیم بعد از مدت‌ها، بدون تکیه بر بازار‌های سنتی، بازار‌های جدیدی برای تجارت انرژی کشور بیابیم. این موضوع، مهم‌ترین نقطه کلیدی در جهت تبدیل‌شدن ایران به محور توسعه و رشد اقتصادی کشور است.
مجلس نیز به کمک دولت آمد تا سیاست اتکا بر خود با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی با پشتوانه قانونی پیش برود. مصوبات مجلس در خصوص جهش تولید دانش‌بنیان و قانون ترک تشریفات مناقصه بستری برای استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی در صنایع مختلف کشور به وجود آورد.
گزارش رشد اقتصادی شش ماهه اول سال جاری که اخیراً بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آن را منتشر کردند، نشان از رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی کشور دارد. بر اساس این گزارش، بیشترین رشد اقتصادی را در بخش نفت کشور شاهد هستیم که در اثر سیاستگذاری‌هایی مانند همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، اتکا بر توان داخلی، دانش‌بنیانی و صدور خدمات فنی و مهندسی به دست آمد.
بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص بازارسازی ۷‌هزار‌میلیارد تومانی برای دانش‌بنیان‌ها از طریق طرح تولید بار اول و قانون ترک تشریفات مناقصه تصریح کرد: متأسفانه در کشور شاهد بوروکراسی پیچیده و حرکات کند در زمینه استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی هستیم. در مجلس تلاش کردیم از طریق قوانینی مانند جهش تولید دانش‌بنیان بستری برای سرعت بخشیدن به امور اداری ایجاد کنیم. وی ادامه داد: در برخی موارد موانعی برای حضور دانش‌بنیان‌ها در فضای اقتصادی کشور وجود دارد. قانون ترک تشریفات مناقصه به کمک دانش‌بنیان‌ها آمد تا تولیدات‌شان را بدون نیاز به فرایند مناقصه به سازمان‌های دولتی عرضه کنند. این امر به معنای کاهش بوروکراسی پیچیده اداری و تسهیل حضور تولیدات بار اول در فضای اقتصادی کشور است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: با قانونگذاری‌های صحیح تلاش کردیم، فضا را برای ارائه خدمات و کالا‌های دانش‌بنیان‌ها و تولیدات بار اول به نهاد‌های دولتی فراهم کنیم. این روند باعث می‌شود دانش‌بنیان‌های نوپا به ایجاد رزومه‌فروشی برای خودشان بپردازند و بتوانند در فرایند رشد و توسعه کشور اثرگذار باشند. محبی گفت: بازارسازی ۷‌هزار‌میلیارد تومانی نقطه آغازی برای فعالیت دانش‌بنیان‌هاست و امکان افزایش این بازارسازی وجود دارد. ظرفیت‌های فراوانی به لحاظ دانش‌بنیانی در کشور وجود دارد که اگر بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی آن‌ها به وجود بیاوریم، در نهایت کشور از مزیت‌های بی‌شماری بهره‌مند می‌شود.
وی ادامه داد: مانع قانونی برای استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی در کشور وجود ندارد و زیرساخت‌های لازم به لحاظ قانونی برای استفاده از تولیدات بار اول فراهم شده است. اگر کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد، مجلس آمادگی کامل دارد در راستای استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیان‌ها و تولیدات بار اول مصوباتی داشته باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: لازم است در اجرا نیز دولت نهایت تلاشش را در زمینه استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها به کار بگیرد. همان طور که تا کنون این اتفاق افتاده و نتیجه‌اش را در بهره برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بدون اتکا بر خارجی‌ها دیده‌ایم. در این فاز به استفاده از تولیدات بار اول و دستاورد‌های دانش‌بنیانی پرداختیم و بدون چشم دوختن به کمک خارجی‌ها کار را پیش بردیم. این اقدامات مبتنی بر سیاست اتکا بر خود از اهمیت بالایی برخوردار است و کشور را به رشد و توسعه می‌رساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار