کد خبر: 1207007
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
موسیقی ایران دوران مهمی را از سر می‌گذراند. مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند منشأ این تغییرات باشد تصویب سند ملی موسیقی است؛ سندی که اگر چارچوب‌های آن درست و دقیق نوشته شده باشد باید در کمتر از یک دهه دیگر شاهد رونق موسیقی به سمت آثاری فرهنگی‌تر و ایرانی‌تر باشیم
نوید پارسا

جوان آنلاین: تازه‌ترین جابه جایی مدیران در رأس هرم ارشاد به گونه‌ای پیش رفت که امیرحسین سمیعی سکاندار مدیرکلی دفتر موسیقی شود و محمد اله‌یاری به بنیاد رودکی کوچ کند.
موسیقی ایران دوران مهمی را از سر می‌گذراند. مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند منشأ این تغییرات باشد تصویب سند ملی موسیقی است؛ سندی که اگر چارچوب‌های آن درست و دقیق نوشته شده باشد باید در کمتر از یک دهه دیگر شاهد رونق موسیقی به سمت آثاری فرهنگی‌تر و ایرانی‌تر باشیم. سربرآوردن موسیقی رپ از زیر زمین به روی زمین می‌تواند دستاورد این اتفاق باشد. از این لحاظ شاید بتوان تغییرات مدیریتی در موسیقی را به فال نیک گرفت.
در حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به امیرحسین سمیعی برای مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد آمده است: با عنایت به تعهد، شایستگی و تجارب ارزشمند جناب‌عالی و پیشنهاد معاون محترم امور هنری، به سمت «مدیرکل دفتر موسیقی» منصوب می‌شوید. وضعیت امروز موسیقی کشور دارای ضعف‌ها و قوت‌هایی است. از علاقه‌مندی بالای جوانان به موسیقی به عنوان فرصتی برای تولیدات فاخر و بامحتوای اصیل فرهنگی ایرانی-اسلامی استفاده نمایید. امید است با استعانت از خداوند متعال در راستای تحقق سیاست‌های فرهنگی نظام، با حسن تعامل شایسته با اهالی هنر، اصحاب موسیقی و جلب همکاری و حمایت ایشان و راهبری معاون محترم هنری، نسبت به پیگیری مسائل موسیقی اهتمام ورزید.
اما مسائلی که وزیر ارشاد در حکم انتصاب سمیعی روی آن‌ها انگشت گذاشته در نوع خود جالب توجه است؛ «توجه به سند ملی موسیقی و اجرایی‌سازی سیاست‌های مندرج در آن، حفظ و ارتقای جایگاه اساتید موسیقی کلاسیک و ملی، تقویت و گسترش موسیقی نواحی ایران، توجه به اعزام گروه‌های موسیقی فاخر ایرانی و اجرا در کشور‌های مختلف و تقویت دیپلماسی فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران، تقویت شورا‌های شعر و موسیقی و توجه ویژه به محتوا‌های ارائه شده توسط هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی. تقویت گفتمان انقلابی و توجه به ارزش‌های فرهنگی، تربیتی و خانواده‌محور بر مبنای رهنمود‌های مقام معظم رهبری و امام راحل (ره). توجه به ظرفیت تربیتی و جریان‌ساز سرود و تقویت و توسعه آن.»
امیرحسین سمیعی متولد سال ۱۳۶۲ است. وی فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی است و کارشناسی خود را در رشته سینما از دانشگاه هنر و معماری تهران دریافت کرده است. سمیعی همچنین در دانشگاه کومیتاس ارمنستان در رشته آواز کلاسیک موسیقی را دنبال کرده است. خوانندگی در گروه کر ارکسترسمفونیک صداوسیما، خوانندگی در سمفونی‌های خلیج فارس و دلاوران و آهنگسازی برای موسیقی فیلم نیز در کارنامه هنری وی دیده می‌شود.
سمیعی لحظاتی پس از انتشار خبر دریافت حکم مدیرکلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با مهر، تأکید کرد: به عنوان فردی که سال‌های زیادی است در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند، خود را خدمتگزار همه اهالی موسیقی می‌دانم و تمام تلاش خود را می‌کنم تا از این پس خدمتگزار شایسته‌ای برای اعتلای موسیقی کشور باشم.

چالش محمد اله‌یاری برای مدیریت رودکی
از تغییرات مدیریتی تازه در وزارت ارشاد سکانداری بنیاد رودکی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمد اله‌یاری فومنی را به عنوان مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی منصوب کرد.
چالش‌هایی که اله‌یاری برای بنیاد رودکی با آن مواجه است هم در نوع خود مباحثی مهم و راهبردی را نشانه رفته است. حمایت ویژه مادی و معنوی برای آفرینش تولیدات هنری فاخر، اصیل و مؤثر در رشته‌های موسیقی و نمایشی، تلاش در جهت تبیین و نشر مبانی نظری هنر و نمونه‌سازی در زمینه‌های دینی و انقلابی، شناخت و به کارگیری استعدا‌های درخشان هنری و ادبی در سطح داخلی و بین‌المللی، به‌ویژه نسل جوان و انقلابی، جلب مشارکت عمومی و مؤسسات فرهنگی و هنری داخلی و خارجی در فعالیت‌های هنری و ادبی، فراهم ساختن محیط‌های مناسب و سالم برای فعالیت علاقه‌مندان به هنر، حمایت از برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های هنری و ادبی فاخر در سطح ملی و بین‌المللی، تلاش در جهت پیشرفت و توسعه هنر همتراز با شأن تاریخی، ملی و دینی ایران اسلامی، تربیت کادر هنری متخصص از استعداد‌های انسانی کارآمد با زیربنای اصیل ایمانی و دینی از جمله این مباحث هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار