کد خبر: 1206142
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
مدیرعامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی تکریم زائر را والاترین هدف آستان قدس رضوی عنوان کرد و افزود: به تکریم صددرصدی در خصوص زائران معتقدیم و تمام تلاشمان این است که برای جبران کمبود امکانات، نسبت به فراهم کردن تکریم زائران اهتمام بورزیم تا این کسری‌ها در حد امکان برطرف گردد.
مرجان شریعت

سید هاشم حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: کلنگ زائرشهر رضوی در مرداد سال 95 زده شد و در سال 96 این مجتمع به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: از ابتدای احداث زائر شهر رضوی تا کنون از مهمترین دغدغه‌های آستان قدس رضوی مُشَرّف شدن افرادی است که توان مالی برای زیارت امام رضا (ع) ندارند، و همانطور که مستحضر هستید این موضوع در نامه انتصاب مقام معظم رهبری در خصوص عهده‌دار شدن تولیت‌های آستان قدس رضوی مورد تاکید ایشان بوده است.

احداث 28 بلوک برای اسکان زائران در یکسال

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی افزود: در همین راستا کلنگ زائر شهر در سال 95 برای زائر اولی‌ها و زائرانی که تمکن مالی برای تشرف به حرم امام رضا (ع) ندارند جهت ساخت 2 فاز 28 بلوکی به زمین زده شد و سال بعد فاز اول این مجتمع به بهره‌برداری رسید.

حسینی تصریح کرد: ۲۸ بلوک ۲۵ واحدی طی یکسال ساخته شد و در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید، ضمن اینکه پس از ساخت زائرشهر، احداث مجموعه دوم یعنی زائرسرای رضوی در داخل شهر سال ۹۶ آغاز شده و در تابستان ۹۷ به بهره‌برداری رسید که 6 بلوک در سال 97، 6 بلوک سال 98 و 4 بلوک ۲۵ واحدی در سال 1400 مشابه زائرشهر در اختیار زائران احسان پذیر و زائر اولی‌هایی که امکان تشرف نداشتند قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی از سه بخش تشکیل شده است گفت: زائر شهر، زائرسرا و مجتمع‌های بین‌راهی سه بخش مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی را تشکیل می‌دهند.

در اختیار قرار دادن 2 هزار تخت به زائران در زائرسرای امام رضا (ع(

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی بیان کرد: زائرسرای رضوی در فاصله ۳ کیلومتری حرم مطهر در خیابان چمن ۹۹ قرار دارد و با اتومبیل حداکثر ۵ دقیقه تا حرم فاصله دارد و عرصه آن در مساحتی حدود 8 هکتار است که در حال حاضر از۱۶ بلوک آن بهره‌برداری می‌شود. از این 16 بلوک، هر بلوک ۲۵ واحد و هر واحد ۵ تخت دارد که در مجموع 2 هزار تخت در این زائرسرا در اختیار زائران است.

حسینی با بیان اینکه در طول سال میانگین 70 درصد تخت‌های این زائرسرا در خدمت زائران است گفت: در زمان‌هایی مانند ایام نوروز، تابستان و دهه آخر صفر، تمام ظرفیت ها تکمیل است. وی ادامه داد: سالن غذاخوری و فضاهای آلاچیقی نیز برای استفاده زائران در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی بیان کرد: امسال از یک تالار 4 سالنه با ظرفیت حداقل 800 نفر در دو طبقه بهره‌برداری کردیم که از امکانات این تالار مجاوران هم می‌توانند استفاده کنند. همچنین تلاش کردیم قیمت این تالار متناسب قیمت‌های زائرسرا ارزان (قیمت تمام شده) باشد.

حسینی احداث دارالشفا را یکی دیگر از خدمات زائرسرای امام رضا (ع) عنوان کرد و افزود: این دارالشفا به تازگی به بهره‌برداری رسیده و دارای مراکز درمانی تخصصی و عمومی است که تلاش داریم با کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدماتی که نیاز زائران و مجاوران است را به آنها با قیمت دولتی ارائه دهیم. وی بیان کرد: در این زائرسرا در ابتدا تنها واحدهای اقامتی آن احداث شد و هم اکنون در حال تکمیل کردن دیگر نیازهای زائران هستیم.

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی یکی از دغدغه‌های زائران را مسئله ایاب و ذهاب دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه اتو‌بوس در اختیار زائرشهر و زائرسرا قرار دارد که تلاش داریم با رایزنی‌های صورت گرفته تا پایان سال 20 دستگاه مینی‌بوس در اختیار زائرسرا و زائرشهر قرار دهیم تا زائران بدون دغدغه در هر زمانی بتوانند به حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف شوند .

 تاکسی ارزان قیمت برای رفتن به حرم

حسینی افزود: برای رفع مشکل ایاب ذهاب در زائرشهر و زائرسرا زمینه‌ای را فراهم کردیم تا برخی تاکسی‌ها با قیمت پایین این خدمت‌رسانی را انجام دهند به علاوه ایستگاه اتوبوس از زائرشهر و زائرسرا تا نزدیکی حرم در نظر گرفته شده تا زائران راحت‌تر به زیارت مشرف شوند.

وی بیان کرد: آنچه که در زمین و عرصه فعلی زائرسرا پیش بینی شده ۲۵ بلوک است که از این تعداد ۱۶ بلوک ساخته شده است و مابقی این بلوک‌ها نیز در بازه زمانی تعیین شده تکمیل می‌شوند؛ بلوک‌های فعلی ساخته شده به صورت متلی طراحی شده و شامل فضای باز، محوطه، فضای پارک و فضای بازی کودکان و ... است.

وی با بیان اینکه سه‌ هزار و 500 تخت دیگر به ظرفیت زائرسرا اضافه خواهد شد، گفت: در طرح جدید تعداد طبقات از دو طبقه به چهار طبقه افزایش می‌یابد تا ظرفیت بیشتری در اختیار زائران قرار بگیرد.

 استقبال خیران برای احداث و توسعه زائرسرا

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی تصریح کرد: هزینه ساخت و احداث سه بلوک را یک خیر متقبل شده است که ۵۰ درصد از ساخت این سه بلوک انجام شده و در شهریور ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

حسینی با بیان اینکه دو بلوک دیگر علاوه بر آن سه بلوک هزینه‌شان تامین شده است گفت: قرار است بودجه ساخت یکی از این دو بلوک توسط بخش نذورات آستان قدس رضوی و دیگری قرار است ازطریق مشارکت‌های مردمی تامین شود، در مجموع ۵ بلوک دیگر به ۱۶ بلوک اضافه، که جمعا ۲۱ بلوک و ۳۵۰۰ تخت در این زائرسرا فعال خواهد شد.

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی از استقبال خیران برای تکمیل زائرسرا خبر داد: در حال حاضر 400 واحد فعال داریم که در این تعداد دو هزار تخت فعال هستند و از این تعداد تقریبا هزینه احداث 220 واحد از 400 واحد توسط خیران پرداخت شده است.

حسینی به منظور ترویج فرهنگ وقف و نذر افزود: یکی از واحدها پلاکش به نام واقف ثبت می‌شود همچنین واقفان می‌توانند در طی سال به مدت 20 روز خودشان یا هر فردی را که معرفی کنند از خدمات این زائرسرا استفاده کنند. وی افزود: تلاش داریم تا ساخت سه هزار و500 تخت دیگر را در زائرسرا محقق کنیم لذا نیاز به کمک خیرین داریم؛ خیران برای مشارکت در ساخت زائرسرا به سامانه keramat.razavi.ir مراجعه کنند.

احداث سالن همایشی با 100 صندلی برای زائرسرا

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی افزود: این سالن همایش با ظرفیت 100 صندلی برای زائران ساخته می‌شود تا بتوانند برنامه‌های فرهنگی خود را در آن برگزار نمایند.

وی عنوان کرد: تولیت معزز موافقت کردند تا در کنار فضاهای اقامتی، فضاهای خدماتی احداث کنیم از جمله این امکانات ایجاد سالن کنفرانس، مهد کودک، سالن همایش و دیگر فضاهای خدماتی است که امیدواریم تا اوایل سال 1403 به بهره‌برداری برسد.

مجتمع‌های اقامتی امام رضا (ع) در خدمت زائر اولی‌ها سید هاشم حسینی تاکید کرد؛ از همان ابتدا که این زائرسرا و زائرشهر ساخته شد، معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی با کمک کانون‌های خدمت رضوی سراسر کشور، تا کنون بیش از یک میلیون و 500 نفر زائر اولی یا زائرانی که شرایط مالی مناسب برای تشرف به حرم امام رضا (ع) را نداشتند شناسایی و به مشهد مقدس اعزام کرده‌اند. این افراد به صورت رایگان سه و شب و 4 روز در زائر شهر اسکان و به حرم رضوی مشرف می‌شدند.

 پخت 4هزار وعده غذا در آشپزخانه زائرشهر

وی افزود: زائرشهر تقریبا 4 برابر زائرسرا است از همین‌رو فضای سبز، محوطه بازی کودکان و فضای‌های تفریحی بیشتری نیاز داریم. همچنین هم‌اکنون در حال ساخت آشپزخانه با ظرفیت طبخ 4 هزار وعده غذا هستیم که این آشپزخانه مجهز به سردخانه و انبار هم است و بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.

ایجاد 10هزار تخت برای اسکان زائران امام رضا (ع) مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی با بیان اینکه اگر فاز دوم زائرشهر تکمیل شود ظرفیت به ۷ هزار تخت خواهد رسید که در مجموع با زائرسرا بیش از 10 هزار تخت در دو مجموعه برای خدمت‌رسانی به زائران خواهیم داشت که این تعداد در نوع خود در کشور بی‌نظیر است.

تکریم زائران باید ۱۰۰ درصدی باشد

حسینی ادامه داد: ما ضمن اینکه تاکید داریم که باید از نظر کیفیت بهترین خدمات‌رسانی را به زائران ارائه دهیم معتقدیم باید تکریم زائران ۱۰۰ درصدی باشد و این خدمات به درستی انجام گیرد؛ به عنوان مجموعه‌ای که منتسب به امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی هستیم باید خیلی متفاوت از مجموعه‌های اقامتی دیگر باشیم.

وی اضافه کرد: باید از نظر قیمتی هم تفاوت قابل توجهی با سایر مراکز اقامتی دیگر داشته باشیم تا نقش موثری در تسهیل زیارت و زیارت ارزان داشته باشیم.

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی بیان کرد: حدود 685 هزار و 295 نفرشب در سال 1401 و 385 هزار و 38 نفرشب در 6 ماهه اول 1402 در دو مجموعه زائرسرا و زائرشهر اقامت داشتند.

مجتمع‌های بین‌راهی، میقات الرضا علیه السلام

 حسینی با اشاره به اینکه احداث مجتمع‌های بین‌راهی از 20 سال پیش، آغاز شده است گفت: مجتمع‌های بین‌راهی مجموعه‌هایی هستند که جهت رفاه حال کسانی که به مشهد مشرف می‌شوند در بین راه‌ها ساخته شده و دارای تمام امکانات رفاهی و خدماتی اعم از نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، فضای پارک کودکان، محوطه آلاچیق و فضاهای تجاری است، که تا حدی نیاز زائران را تامین کند.

21 مجتمع بین راهی در کل کشور

 وی افزود: تاکنون ۲۱ مجتمع بین‌راهی از مرز سیستان و بلوچستان تا مرز مهران احداث شده است و در 7 استان کشور فعالیت دارند.

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی بیان کرد: مجتمع‌های بین‌راهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، به گو اه زائران و مسافران جاده‌ای، هیچ مجتمع بین‌راهی مشابه مجتمع‌های بین‌راهی امام رضا (ع) در جاده‌های کشورمان وجود ندارد که خدمات کامل و مطلوب را به زائرین امام رضا (ع) ارائه دهد.

حسینی تصریح کرد: مجتمع‌های بین‌راهی امام رضا (ع) یک مجموعه کامل است و آنچه که یک مسافر یا یک زائر نیاز دارد در آن دیده شده است و زائران و مسافران می‌توانند با خیال راحت در این مجتمع‌ها استراحت کنند و سپس ادامه مسیر را طی کنند.

وی ادامه داد: تعداد کمی از مجتمع‌های بین‌راهی امام رضا (ع) فضا برای اقامت دارند و زائر می‌تواند در این واحدهای اقامتی چند ساعتی را به استراحت بپردازد، لذا تلاش داریم در دیگر مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی فضای اقامتی ایجاد کنیم و در پروژه‌های جدید داشتن فضای اقامتی در دستور کار قرار دارد.

احداث مجتمع رفاهی بین‌راهی در مرز ریمدان و مهران

مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر بنیاد کرامت رضوی از احداث یک مجتمع در مرز ریمدان، مرز بین ایران و پاکستان خبر داد و گفت: مجتمع رفاهی بین‌راهی که در میرجاوه ساخته شده در دورترین نقطه کشور قرار دارد که با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم پاکستان از مرز ریمدان وارد ایران می‌شوند برای پذیرایی از زائران این مرز نیز یک مجتمع رفاهی بین‌راهی مشابه میرجاوه احداث می‌شود و در حال حاضر منتظر طراحی جهت ساخت این مجتمع هستیم

حسینی عنوان کرد: امسال حدود ۱۰۰ هزار پاکستانی از این دو مرز وارد ایران شدند و ما خدمات و پذیرایی از آنها را انجام دادیم. در مرز مهران هم مشابه مرز ریمدان در حال طراحی هستیم و امیدوارم مجتمع رفاهی مرز مهران همزمان با مرز ریمدان شروع شود و دو مجموعه با هم به بهره‌برداری برسند.

وی تصریح کرد: در 8 نقطه جاده‌های کشور برای احداث مجتمع رفاهی زمین تهیه شده و تلاش داریم با کمک خیران این مجتمع‌های رفاهی احداث شود. انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار