کد خبر: 1204599
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
پدیده‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روی نامگذاری فرزندان تأثیرگذارند. این را می‌توان با نگاهی به بالا رفتن آمار برگزیدن نام روح‌الله برای فرزندان در سال‌های نخست انقلاب مشاهده کرد. یا در زمان پخش سریال‌های پر مخاطب در کشور شاهد رشد آمار انتخاب نام شخصیت اصلی آن سریال در آمار‌های ثبت احوال بوده‌ایم
زهرا چیذری

جوان آنلاین: یک بار دیگر نام «محمد» در فهرست پرطرفدارترین نام‌ها در انگلیس قرار گرفت. شرکت رسانه‌ای «بیبی سنتر» که هر ساله فهرست محبوب‌ترین اسامی نوزادان را منتشر می‌کند، به تازگی و در آستانه آغاز سال جدید میلادی، فهرست محبوب‌ترین و پرکاربردترین اسامی سال ۲۰۲۳ در انگلیس را منتشر کرده‌است. فهرست جدید منتشر‌شده از محبوب‌ترین نام‌ها در انگلیس نشان می‌دهد نام «محمد» مثل سال گذشته در صدر قرار گرفته‌است. این سازمان می‌گوید سینما، تلویزیون، موسیقی و خاندان سلطنتی بر محبوب‌شدن نام‌های نوزادان تأثیر دارند. در این تحلیل اشاره شده‌است که گرایشی برای نام‌های جادویی یا جادوگری مانند لونا، سیج و لیرا به چشم می‌خورد، در حالی که نام‌هایی مانند ویلیام، چارلز و هری که به طور سنتی نام‌های سلطنتی به شمار می‌روند، در رتبه‌بندی سقوط کرده‌اند. علاوه بر اثرگذاری مسائل سیاسی و فرهنگی بر مسئله نامگذاری فرزندان، نمی‌توان از رشد آمار مسلمان در این کشور و تمایل مسلمان به انتخاب نام «محمد» برای فرزندانشان چشم‌پوشی کرد. چند سال پیش خبرگزاری فرانسه با استناد به نتایج سرشماری در انگلیس گزارش داده‌بود، نزدیک به ۱۰ درصد از کودکان زیر پنج سال در انگلستان مسلمان هستند و این رقم دو برابر جمعیت ۵درصدی مسلمانان در آن کشور است. طبق آخرین آمار‌ها حدود ۴ میلیون یا ۵/۶ درصد از مردم انگلیس را مسلمانان تشکیل می‌دهند و به رغم اسلام‌هراسی و فشار و تبعیض‌های گوناگون در این کشور برای مسلمان پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک مسیحیان به اقلیت این کشور تبدیل شوند.

پدیده‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روی نامگذاری فرزندان تأثیرگذارند. این را می‌توان با نگاهی به بالا رفتن آمار برگزیدن نام روح‌الله برای فرزندان در سال‌های نخست انقلاب مشاهده کرد. یا در زمان پخش سریال‌های پر مخاطب در کشور شاهد رشد آمار انتخاب نام شخصیت اصلی آن سریال در آمار‌های ثبت احوال بوده‌ایم. همچنان که در دوره پخش سری نخست سریال ستایش، آمار این نام رشدی چشمگیر داشت. سایر کشور‌های دنیا هم از این قاعده مستثنی نیستند. به طور مثال طبق گزارش مؤسسه مرکز کودکان سینما، تلویزیون، موسیقی و خاندان سلطنتی بر محبوب‌شدن نام‌های نوزادان تأثیر دارند و نام‌هایی مانند تیلور (سویفت) دو برابر شده‌است.
بنابراین رشد گرایش به نام «محمد» در میان مردم انگلیس هم از زوایای گوناگونی قابل‌بررسی است و به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین تحلیل‌هایی که می‌توان درباره صدرنشینی این نام در میان نام‌های محبوب در کشور انگلیس ارائه داد، رشد فزاینده گرایش به اسلام و رشد آمار مسلمانان در این کشور اروپایی است؛ موضوعی که آمار و ارقام و مستندات موجود آن را تأیید می‌کند.

سرشماری‌هایی که بر رشد مسلمانان صحه می‌گذارند
نتایج تازه‌ترین سرشماری صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که آمار پیروان حضرت عیسی (ع) به نصف جمعیت مردم این کشور کاهش‌یافته و مسیحیان در حال تبدیل‌شدن به اقلیت مذهبی هستند. این در حالی است که آمار مسلمان رو به رشد بوده و اسلام دومین دین بزرگ توحیدی پایتخت شناخته می‌شود.
مرکز ملی آمار انگلیس در گزارشی به تطبیق جمعیت پیروان ادیان مختلف در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۲ پرداخت و نوشت: کمتر از نصف جمعیت مردم انگلیس و ولز (۲/۴۶ درصد معادل ۵/۲۷ میلیون نفر) در سرشماری سال ۲۰۲۱ خود را مسیحی معرفی کرده‌اند. این میزان در قیاس با سرشماری سال ۲۰۱۱ که ۳/۵۹ درصد (معادل ۳/۳۳ میلیون نفر) مسیحی بوده‌اند، ۱/۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
این در حالی است که آمار مسلمانان از ۷/۲ میلیون نفر (۹/۴ درصد) در سال ۲۰۱۱ به ۹/۳ میلیون نفر (۵/۶ درصد) در سال ۲۰۲۱ رسیده‌است و بر همین اساس مسلمانان دومین جمعیت ساکن در پایتخت انگلیس را تشکیل می‌دهند. طبق آمار منتشر شده ۱۵ درصد لندنی‌ها مسلمان هستند که نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی ۴/۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.
بر اساس گزارش مرکز ملی آمار انگلیس، ۹۴ درصد مردم (۵۶ میلیون نفر) در سرشماری سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) به پرسش درباره مذهب که یک سؤال اختیاری بود، پاسخ دادند، اما در سرشماری ۱۰ سال پیش ۹/۹۲ درصد مردم (۱/۵۲ میلیون نفر) به این پرسش جواب دادند و این اختلاف نشانگر تمایل بیشتر افراد به مقوله مذهب است.
یک پژوهش دانشگاهی در انگلیس هم از کاهش شمار مسیحیان و چهار برابر شدن مسلمانان در ۳۲ سال گذشته خبر داد. تاکنون حدود ۶۰۰ مسجد و ۶۰ مدرسه اسلامی در این کشور تأسیس شده‌است. جمعیت مسلمانان انگلیسی را بیشتر مهاجرانی که در دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی به انگلستان آمده‌اند، تشکیل می‌دهند.
روزنامه گاردین نوشت که از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۵، شمار مسیحیان از ۵۵ درصد به ۴۳ درصد کاهش یافته و در مقابل، شمار مسلمانان و هندو‌ها چهار برابر شده‌است.

پیش‌بینی رشد فزاینده جمعیت مسلمانان
نیمی از مسلمانان انگلیس و ولز در خارج متولد شده‌اند. این در حالی است که نسبت مسلمانان کمتر از رده سنی ۱۰ سال، بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است؛ امری که از افزایش تعداد آن‌ها در نسل‌های آتی حکایت دارد. نزدیک به ۱۰ درصد از کودکان زیر پنج سال در انگلستان مسلمان هستند و این رقم دو برابر جمعیت ۵ درصدی مسلمانان در آن کشور است.
آمار نشان می‌دهد که تقریباً یک نفر از هر ۲۰۰ شهروند بالای ۸۵ سال در انگلستان و ولز مسلمان است. آمار‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۵۰ تعداد مسلمانان انگلیس به ۱۷ درصد جمعیت کشور انگلیس برسد.
بر اساس آخرین آمار سرشماری منتشر شده توسط دفتر آمار ملی، جمعیت مسلمانان بریتانیا در یک دهه ۴۴ درصد افزایش یافته‌است.
بر اساس این سرشماری از کل جمعیت کشور انگلیس، ۵/۶ درصد یعنی ۹/۳ میلیون نفر پیرو اسلام هستند.
این سرشماری بررسی روند‌ها در سراسر بریتانیا است که هر ۱۰ سال یکبار انجام می‌شود تا تصویری تا حد امکان دقیق از بافت جمعیتی کشور ارائه کند.
سرشماری سال ۲۰۲۱ میلادی نشان می‌دهد که در حدود ۱۰ درصد از خانواده‌های بریتانیا اکنون اعضایی از حداقل دو گروه قومی مختلف وجود دارد که افزایش ۷/۸ درصدی را نشان می‌دهد.
در سال‌های اخیر، مسلمانان در صحنه سیاسی انگلیس، به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند. فعالیت آنها، پیشتر محدود به شورا‌های شهرداری و محلی محدود می‌شد، اما اکنون به پارلمان نیز راه یافته‌اند و عده‌ای از آن‌ها به عضویت مجلس عوام و اعیان (لردها) درآمده‌اند. طی سال‌های اخیر، اولین لرد‌های مسلمان به مجلس اعیان انگلستان راه یافتند.
به گزارش راشاتودی، اسلام تا ۱۰ سال آینده دین غالب در انگلیس خواهد بود. بنابراین گزارش، آمار‌های منتشر شده مربوط به سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهند از هر ۱۰ انگلیسی زیر ۲۵ سال، یک نفر مسلمان بوده، و این در حالی است که رواج مسیحیت در این کشور به شدت در حال کاهش است.
راشاتودی می‌افزاید، انفجار جمعیتی مسلمانان در انگلیس و سالخوردگی مسیحیان این کشور به علاوه عدم تمایل جوانان به پیروی از مسیحیت، انگلیس را در ۱۰ سال آینده به کشوری اسلامی تبدیل خواهد کرد.
با تمام اینها، اما دولت‌های غربی از جمله دولت انگلیس برای مبارزه با این موج اسلام‌گرایی علاوه بر اسلام‌هراسی راهکار‌های دیگری را در پیش گرفته‌اند. طبق گزارش روزنامه گاردین ۶۸ درصد از مسلمانان انگلستان و ولز در مناطقی زندگی می‌کنند که بیکاری بالاست.
نرخ بیکاری جامعه مسلمانان حدود دو برابر جامعه یهودی و مسیحی است، که در سال ۲۰۲۱ به ۱/۳ درصد و ۸/۳ درصد رسید.
سال گذشته مطالعه‌ای وجود «مجازات مسلمانان» را در بازار کار تأیید کرد، اما پیشنهادات قبلی را مبنی بر اینکه دلیل آن فرهنگی است، رد کرد. این مطالعه که در مجله مطالعات قومی و نژادی با بررسی همتایان منتشر شد، نشان داد که تبعیض نسبت به مسلمانان و کسانی که تصور می‌شود مسلمان هستند، مانع مهمی برای دسترسی آن‌ها به کار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار