کد خبر: 1204568
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
برخی از کارشناسان بهداشت محیط می‌گویند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هنگامی با کفش که به خانه وارد می‌شویم میکروب‌هایی را در محیط خانه منتشر می‌کنیم که برای سلامتی مضرند

جوان آنلاین: آیا شما هم از جمله افرادی هستید که هنگام ورود به خانه کفش‌هایتان را در نمی‌آورید یا هنگام مهمانی به مهمانانتان اجازه می‌دهید که با کفش وارد خانه شوند؟ اگر پاسخ شما به این سؤال‌ها مثبت است، ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چرا نباید به این کار ادامه دهید.

برخی از کارشناسان بهداشت محیط می‌گویند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هنگامی با کفش که به خانه وارد می‌شویم میکروب‌هایی را در محیط خانه منتشر می‌کنیم که برای سلامتی مضرند. «گابریل فیلیپلی»، استاد ایندیاناپلیس و مدیر اجرایی مؤسسه تاب‌آوری محیطی ایندیانا می‌گوید: یکی از باکتری‌هایی که می‌توانیم با کفش‌های آلوده وارد محیط خانه کنیم، «اشرشیاکلی» است که باعث «گرفتگی شدید شکمی، اسهال خونی و استفراغ» می‌شود. به گفته او مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کفش‌هایی که بیرون از خانه می‌پوشیم پس از تمیز کردنشان نیز همچنان آلوده هستند.

به گفته «جیل لیت»، استاد مطالعات زیست محیطی در دانشگاه کلرادو، باکتری‌ها تنها خطری نیستند که ما را تهدید می‌کنند. او می‌گوید: مطالعات نشان داده‌اند که در مناطق شهری با بافت قدیمی، سرب موجود در گرد و غبار را می‌توان با کفش‌ها وارد خانه کرد. همچنین مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند بقایای آفت‌کش‌ها از محیط بیرون می‌تواند با کفش وارد خانه شود. لیت در ادامه افزود: در مناطق شهری سطح آلودگی با فلزات سنگین مانند سرب و مس و روی بیشتر دیده می‌شود، این در حالی است که در مناطق روستایی آفت‌کش‌ها بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند. به گفته کارشناسان، بیشتر خانه‌هایی که قبل از سال ۱۹۷۸ ساخته شده‌اند، با رنگ‌هایی که حاوی سرب هستند، رنگ‌آمیزی شده‌اند که با کنده‌شدن و پوسته‌پوسته شدن می‌توانند برای سلامت انسان خطرناک باشد.

سرب موجود در محیط برای تمام سنین خطرناک محسوب می‌شود، اما اثرات سمی فلزات سنگین دیگر و آفت‌کش‌ها به مراتب می‌تواند برای کودکان خطرناک‌تر باشد، زیرا آن‌ها جثه کوچک‌تری دارند و هنگام بازی کردن روی زمین غلت می‌زنند.

لیت می‌گوید: یکی از راه‌های اصلی قرارگرفتن کودکان در معرض موادسمی و عوامل بیماری‌های عفونی این است که آن‌ها دست‌های آلوده خود را به دهانشان بزنند.

منبع: کانال تلگرامی «Modern Cogitation» به نقل از ایسنا

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار