کد خبر: 1204199
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی معتقد است: سیاستگذاری‌های صحیح در حوزه نفت باعث شده است امروز شاهد اثرگذاری قابل توجه این بخش در رشد اقتصادی کشور باشیم، به نحوی که رشد اقتصادی با احتساب نفت ۱/۷ درصد و بدون احتساب آن ۲/۴ درصد اعلام شده است. استفاده کم‌نظیر بخش نفت و گاز کشور از تولیدات بار اول و همکاری نزدیک صنعت نفت و گاز کشور با شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه لازم را برای افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی و صادرات تجهیزات تولید بار اول شده فراهم کرده و این رویکرد مهم سبب رشد اقتصادی بخش نفت و گاز شده است.

اخیراً بانک مرکزی و مرکز آمار رشد اقتصادی شش ماهه اول سال را منتشر کردند که طی آن رشد اقتصادی با احتساب نفت ۱/۷ درصد و بدون احتساب نفت ۲/۴ درصد اعلام شده است. این آمار و ارقام بیانگر آن است که ایران در زمینه حوزه تجارت انرژی و توسعه ظرفیت برداشت و استخراج نفت و گاز نسبت به دیگر بخش‌های کشور، عملکرد بهتری داشته است. بخش تولید و تجارت نفت، گاز و فرآورده‌های صنعت نفت و گاز ایران حدود ۲۰‌درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده و بیشترین تأثیر مثبت بر تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده، این در حالی است که تولید و استخراج نفت سهمی ۹۶‌درصدی از رشد اقتصادی صنایع و معادن ایران را داشته است.
بخش تولید و تجارت نفت، گاز و فرآورده‌های صنعت نفت و گاز ایران در حالی پیشران اقتصاد کشور است که تاکنون نه تنها تحریم‌ها علیه تجارت انرژی لغو نشده بلکه طبق اذعان خزانه‌داری امریکا، بر میزان این تحریم‌ها نیز در یک سال اخیر افزوده شده است. دولت با پیگیری سیاست خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌های حوزه تجارت نفت و گاز توانسته است با رویکرد نوین و بازطراحی اساسی در سیاست‌های تجارت انرژی خود به بازار‌های جدید و غیرقابل تحریمی برسد و از طرف دیگر در زمینه استخراج نفت و گاز از میادین مشترک نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که همه این عوامل نشان از تحول بزرگ صنعت نفت و گاز ایران در دولت سیزدهم دارد.
جعفر قادری، عضو عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی کشور در شش ماهه اول سال که بخش اعظمی از آن مربوط به صنعت نفت کشور است، گفت: دولت طی سال‌های گذشته سیاست‌های فعالی را در حوزه انرژی به نمایش گذاشت که در نهایت توانست ما را به رشد اقتصادی مطلوبی در شش ماهه اول سال جاری برساند. همان طور که آمار‌ها نشان می‌دهد، بیشترین رشد اقتصادی را در بخش نفت کشور شاهد هستیم و می‌توانیم بگوییم که این بخش پیشران اقتصادی کشور بوده است.
وی افزود: طی سال‌های گذشته، وزارت نفت بیشترین استفاده را از تولیدات بار اول داشته است و توانسته‌ایم با استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی به رفع نیاز‌های این صنعت به اقلام راهبردی و تجهیزات استراتژیک بپردازیم. قرارداد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رئیس شرکت ملی نفت ایران در راستای صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در زمینه تولید اقلام راهبردی یکی از نمود‌های استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی در صنعت نفت و گاز کشور است. این طور اقدامات در نهایت به افزایش رشد اقتصادی کشور منجر می‌شود.
قادری گفت: امیدواریم استفاده از تولیدات بار اول در سایه قانون ترک تشریفات مناقصه در صنایع دیگر نیز بیش از پیش مدنظر قرار گیرد تا شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و دانش‌بنیانی کشور باشیم. اقداماتی که در زمینه بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها انجام داده‌ایم در بهبود رشد اقتصادی کشور مؤثر بوده است. وزارت نفت در حوزه پتروشیمی طرح‌ها را با سرعت پیش می‌برد و در حال برطرف کردن موانع است. تمامی این سیاست‌ها به نفع اقتصاد کشور است و به بهبود شرایط کمک می‌کند.
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس تصریح کرد: افزایش تولید گاز نیز که بر اثر اجرای پروژه‌های توسعه‌ای مانند بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی رخ داد در افزایش رشد اقتصادی کشور تأثیرگذار بود. دولت‌های قبلی برای خودشان خط‌ومرز‌هایی قائل بودند و نمی‌خواستند با کشور‌های خارجی و غربی درگیر شوند. اما رویکرد دولت فعلی این است که حتی‌الامکان از ظرفیت‌های داخلی بهره ببریم و برای رفع نیاز‌های کشور بر توان داخلی تکیه کنیم. به این ترتیب، دولت سیزدهم تصورش این است که وقتی به خودمان متکی هستیم، برای‌مان اهمیتی ندارد که دیگر کشور‌ها چه قضاوتی در مورد ما دارند.
قادری خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم با اجرای سیاست اتکا بر خود و بی‌توجه به رویکرد دیگر کشور‌ها به سمت بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور در کشور‌های همسو حرکت کرد. از طرف دیگر، استفاده حداکثری از تولیدات بار اول نیز بستر را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع نیاز‌های صنعت نفت و گاز کشور به اقلام راهبردی مهیا کرد. تمامی این روند‌ها ما را به رشد اقتصادی مطلوب در شش ماهه اول سال رساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار