کد خبر: 1203461
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
پیگیری پرونده ۵ دوپینگی از سوی نادو
وحید جدی و امیر جعفری، دو ملی‌پوش پاراجودو پیش از اینکه مسابقه بدهند و بعد از مثبت شدن تست دوپینگ‌شان به ایران بازگردانده شدند، اما سه ورزشکار دیگر شامل دو پارادوومیدانی‌کار و یک پاراقایقران خانم در هانگژو مسابقه دادند که یک نقره برای پارادوومیدانی به دست آمد و یک برنز هم در رشته پاراقایقرانی. فرزاد شارکی معتقد است این مسئله مشکلی برای کاروان ایران ایجاد نخواهد کرد.
اشرف رامین

جوان آنلاین: پرونده دوپینگی‌های کاروان پاراآسیایی ایران همچنان مفتوح است. ورزشکاران جانباز و توان‌یاب کشورمان با درخشش در هانگژو موفق شدند مقام دوم قاره‌کهن را برای ورزش ایران به ارمغان بیاورند. ۴۴ طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز کاروان فرزندان ایران در حالی به دست آمد که مجموعاً پنج ورزشکار دوپینگی در بین ورزشکاران اعزامی حضور داشتند.
وحید جدی و امیر جعفری، دو ملی‌پوش پاراجودو پیش از اینکه مسابقه بدهند و بعد از مثبت شدن تست دوپینگ‌شان به ایران بازگردانده شدند، اما سه ورزشکار دیگر شامل دو پارادوومیدانی‌کار و یک پاراقایقران خانم در هانگژو مسابقه دادند که یک نقره برای پارادوومیدانی به دست آمد و یک برنز هم در رشته پاراقایقرانی. فرزاد شارکی معتقد است این مسئله مشکلی برای کاروان ایران ایجاد نخواهد کرد. قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در گفتگو با مهر ضمن تشریح شرایط پیش آمده برای پاراجودوکاران اظهار داشت: «ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از دو ورزشکار پاراجودو در جریان اردو‌های آماده‌سازی تست دوپینگ گرفته بود. تست‌ها برای آنالیز و اعلام نتیجه به آزمایشگاه آکردیته قطر ارسال شد، اما این آزمایشگاه نتایج را زمانی اعلام کرد که اعزام پاراجودوکاران انجام شده بود. اگر نتیجه تست دوپینگ پاراجودوکاران پیش از اعزام‌شان از طرف قطری‌ها اعلام می‌شد اصلاً اعزام آن‌ها منتفی می‌شد. با این حال به محض دریافت نتیجه، موضوع را به مسئولان کاروان اطلاع دادیم. این شد که دو پاراجودوکار براساس قوانین بازی‌های پاراآسیایی از حضور در بازی‌ها منع و پیش از آغاز رقابت‌هایشان به کشور بازگردانده شدند. برای این دو ورزشکار در نادو تشکیل پرونده شده است.»
شارکی در خصوص شرایط دیگر ورزشکاران دوپینگی گفت: «آنچه منجر به مثبت شدن تست دوپینگ دو نفر از پارادوومیدانی‌کاران شده، استفاده از ماده خاص ممنوعه نبود. آن‌ها به دلیل مسائل پزشکی و با تجویز پزشک از دارویی استفاده کرده بودند که جزو مواد ممنوعه بود. از آنجا که برگه معافیت درمان نداشتند و نمی‌توان آن‌ها را از دوپینگ و محرومیتش تبرئه کرد، اعلام کردیم رقابت نداشته باشند، اما آن‌ها رقابت خود را برگزار کردند. نمونه‌گیری از ملی‌پوش پاراقایقرانی هم توسط نادو انجام شد و آزمایشگاه قطر زمانی نتیجه آن را به ما اعلام کرد که یک روز از مسابقه و مدال‌آوری او گذشته بود.» قائم‌مقام نادو پس‌گرفتن مدال از ورزشکاران دوپینگی را طبق قوانین جهانی خواند: «کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) از نتیجه تست‌های دوپینگ مطلع بود. اصولاً مسئولان این کمیته زودتر از ما در جریان قرار می‌گیرند، اما، چون حکم قطعی برای آن‌ها صادر نشده بود، منعی برای رقابت آن‌ها لحاظ نشد. مطابق با مقررات جهانی با محرز شدن دوپینگ و اعلام رأی محرومیت ورزشکاران خاطی، نتایج و مدال‌های آن‌ها در رویدادی که با وضعیت دوپینگ در آن شرکت داشتند، پس گرفته خواهد شد. با این اوصاف مدال دو ورزشکار پارادوومیدانی و پاراقایقرانی نیز پس گرفته می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار