کد خبر: 1203410
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان، تأکید کرد: امروز حقوق بشر در گروگان برخی دولت های ذی نفوذ است و دولتی که قدرت بیشتری دارد می تواند اهداف خود را پیش ببرد.

جوان آنلاین: همایش روز جهانی حقوق بشر با عنوان «حقوق بشر؛ از نظر تا عمل» به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان و مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

به گزارش مهر، عباس کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در این برنامه، گفت: سند ۱۹۴۸ یک قرارداد و توافق بین دولت ها است. در این جهت کسی تردید ندارد. این سند قراردادی و توافقی که انجام شده از آن سال به بعد چگونه با آن برخورد شد و الان در چه وضعیتی قرار داریم.

وی افزود: آنچه که دنبال آن هستیم این است که اگر این سند یک سند قراردادی است باید به صورت برابر اجرا شود.

کدخدایی ادامه داد: آیا تجربه و سابقه دولت ها از ۱۹۴۸ همین بوده است؟ یعنی اینکه اجرای این سند را بدون تبعیض شاهد بودیم؟ آنچه که رویه دولت ها و سازمان ها و مجامع بین المللی داشته اند چیز دیگری است و اجرای برابری شاهد نبودیم.

وی افزود: شاید علتش این باشد که در مبانی و مفاهیم اشکالاتی وجود داشته که در اجرا خود را نشان داده است.

کد خدایی تاکید کرد: آن حیثیت و کرامت برتر کجاست و چگونه باید اجرا شود؟ اگر ما سند ۱۹۴۸ را به عنوان قرارداد اعتبار قرار دهیم انتظار جامعه امروز این است که همان سند به طور برابر اجرا شود و نهادهای بین المللی سو گیری نداشته باشند.

وی افزود: امروز حقوق بشر گروگان برخی دولت های ذی نفوذ است، دولتی که قدرت بیشتری در مجامع بین المللی دارد می تواند اهداف خود را پیش ببرد و امروز مشکل اصلی جامعه بین المللی برای اجرای اسناد بین المللی است.

کدخدایی در پایان تاکید کرد: باید تلاش کنیم مجامع بین المللی از گروگان برخی کشورها خارج شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار