کد خبر: 1202728
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰
رئیس انجمن مهندسی گاز در گفتگو با «جوان»:
دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی مثل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و مجتمع‌های نیروگاهی می‌توانند یکی از مشتریان خوب محصولات دانش‌بنیان و فناورانه باشند، اما این مشتریان برای خرید کالا و محصولات، قوانین و مقررات محدودکننده‌ای دارند و باید از طریق اجرای مناقصه نسبت به خرید محصولات اقدام کنند.

جوان آنلاین: رئیس انجمن مهندسی گاز ایران معتقد است بعد از قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان، محور اصلی توسعه صنعتی کشور هستند که می‌توانند با ابزاری که این قانون در اختیار اکوسیستم علم و فناوری کشور قرار داده است، به نقش اول توسعه صنعتی کشور و همچنین تحقق خلق ارزش بیشتر در صنعت تبدیل شوند و به این ترتیب دانش‌بنیان‌ها در توسعه صنعتی کشور و گسترش بومی‌سازی، محور اصلی و کلیدی هستند.

یکی از مشکلات اصلی و دغدغه بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان در طول سال‌های گذشته مشکل بازار و فروش بوده است.
دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی مثل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و مجتمع‌های نیروگاهی می‌توانند یکی از مشتریان خوب محصولات دانش‌بنیان و فناورانه باشند، اما این مشتریان برای خرید کالا و محصولات، قوانین و مقررات محدودکننده‌ای دارند و باید از طریق اجرای مناقصه نسبت به خرید محصولات اقدام کنند.
فرایند مناقصه برای مدیران دولتی، طولانی، پیچیده و از همه مهم‌تر اینکه پرمسئولیت است، به خصوص اگر محصول مورد نظر نمونه داخلی نداشته باشد و برای اولین بار در کشور بو‌می‌سازی شود، فرایند فروشش به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی سخت‌تر می‌شود، از طرفی مواردی همچون مدعیان زیاد ساخت داخل و دشواری ارزیابی محصولات آن‌ها و ریسک بالای توسعه فناوری، دامپینگ شرکت‌های خارجی و زمانبربودن فرایند مناقصات باعث می‌شود بیشتر مدیران دولتی و خصولتی عطای بو‌می‌سازی را به لقای آن ببخشند و ترجیح دهند محصول مورد نیاز خود را از شرکت‌های خارجی و دلالان آن‌ها خریداری کنند. این موضوع در شرایط تحریم، هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند.
در سال۱۳۹۷ کارگروه تولید بار اول با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت تشکیل شد تا زمینه را برای استفاده از تولیدات بار اول از سوی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی فراهم کنند. تاکنون و در طول سه سال گذشته، ۱۹۳طرح از بیش از ۷۰دستگاه دولتی و حاکمیتی، از سوی دبیرخانه کارگروه تولید بار اول دریافت و برای ۹۹مورد از آن‌ها مجوز ترک تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر شده است.
منصور دفتریان، رئیس انجمن مهندسی ایران در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تولیدات بار اول در کشور یک ضرورت است، تصریح کرد: هر چقدر بتوانیم به رفع نیاز‌های کشور در حوزه صنعتی با تکیه بر توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور بپردازیم، به نفع ماست.
وی ادامه داد: به اجرا گذاشتن قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول ریاست جمهوری در راستای حمایت از تولید بار اول، گامی رو به جلو محسوب می‌شود و باید این طور حمایت‌ها ادامه پیدا کند.
رئیس انجمن مهندسی گاز ایران خاطرنشان کرد: عقد ۹۲ قرارداد بین شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی در زمینه تولید اقلام راهبردی بار اول را کاملاً مثبت ارزیابی می‌کنم. اینکه این همکاری‌ها توانسته است به صرفه‌جویی ارزی ۶۸ هزارمیلیارد تومانی برای کشور منجر شود، بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: بعد از قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان، محور اصلی توسعه صنعتی کشور هستند که می‌توانند با ابزاری که این قانون در اختیار اکوسیستم علم و فناوری کشور قرار داده است، به نقش اول توسعه صنعتی کشور و همچنین تحقق خلق ارزش بیشتر در صنعت تبدیل شوند و به این ترتیب دانش‌بنیان‌ها در توسعه صنعتی کشور و گسترش بومی‌سازی محور اصلی و کلیدی هستند.
دفتریان گفت: هر اقدامی که در راستای استفاده از توانمندی‌های داخلی صورت بگیرد، قابل تقدیر است. به این ترتیب، می‌توانیم به رفع نیاز‌های کشور در زمینه اقلام راهبردی بپردازیم و از وابستگی خود به دیگران بکاهیم.
وی ادامه داد: اجرای قانون ترک تشریفات مناقصه و تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تولیدات آنهاست، بازی برد- برد است. از یک طرف، بستری برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها و بازارسازی برای آن‌ها به وجود می‌آوریم و از طرف دیگر، نیاز‌های صنایع را به اقلام راهبردی و تجهیزات استراتژیک رفع می‌کنیم.
رئیس انجمن مهندسی گازی ایران خاطرنشان کرد: در نهایت باید حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تولیدات بار اول به صادرات و فتح بازار‌های جهانی بینجامد. چنین تولیداتی است که ارزآوری برای کشور خواهند داشت و رشد اقتصادی کشور را رقم می‌زنند.
دفتریان گفت: در حال حاضر، عمده صادرات کشور نفت است. اگر بخواهیم اقلام صادراتی دیگری داشته باشیم، باید هزینه‌اش را بپردازیم و فناوری‌های نوین را فرابگیریم.
وی ادامه داد: یکی از راهکار‌ها برای پیشرفت این است که از کشور‌هایی مانند چین کمک بگیریم. به طور مثال، چینی‌ها فناوری لازم را برای تولید پنل‌های خورشیدی دارند و ما هم روابط خوبی با پکن داریم. باید از طریق قرارداد‌ها و مناسباتی به طور مشارکتی به تولید این پنل‌ها بپردازیم.
رئیس انجمن مهندسی گاز ایران خاطرنشان کرد: اکثر تکنولوژی‌های چینی‌ها از غرب گرفته شده است، اما آن‌ها در زمینه پنل‌های خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر صاحب تکنولوژی هستند. باید بستری برای استفاده از این ظرفیت چینی‌ها به وجود بیاوریم. سیاستگذاری‌ها باید به نحوی باشد که در ایران به انبوه‌سازی بپردازیم و صادر کنیم. این طور تولیدات ارزش دارند و ما را به هدف نهایی می‌رسانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار