کد خبر: 1202592
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ۱۵ درصد میزان گرد و غبارو ۳۵ درصد خسارت ناشی از گرد و غبار از اراضی کشاورزی نشئت می‌گیرد.
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه آب و خاک منشأ زندگی هستند، اظهار کرد: ۲۵ درصد تنوع زیستی در خاک است. بیش از ۹۰ درصد جانداران از خاک استفاده می‌کنند و بیش از ۹۵درصد تغذیه ما از خاک است.
وی ادامه داد: ۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی منشأ گرد و غبار در کشور هستند. ۷/۳ میلیون هکتار از این ۵ میلیون هکتار اراضی آبی هستند که منشأ گرد و غبار هستند. حدود ۱۵ درصد میزان گرد و غبار کشور از اراضی کشاورزی بوده و ۳۵ درصد خسارت ناشی از گرد و غبار از این اراضی کشاورزی است. با وجود این آمارها، پرسشی که مطرح می‌شود، این است که چرا این اتفاق افتاده و آیا ما واقعاً کشاورزی علمی بلدیم؟ آیا اینگونه حفاظت از آب و خاک شایسته کشور است؟ آیا سوء‌مدیریت‌ها که نمی‌تواند تولید در واحد سطح را افزایش دهد باید باعث افزایش سطح زیرکشت شود و به منابع طبیعی فشار بیاوریم؟
رئیس سازمان محیط‌زیست اضافه کرد: قانون حفاظت از خاک سال ۱۳۹۸ ابلاغ شد و بند‌های متعددی دارد. در این قانون به چگونگی آلوده‌شدن منابع آب و خاک و کمیت آن پرداخته شده‌است. وی با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم بهانه‌ای شده تا هر اتفاقی ناشی از سوء‌مدیریت را با آن توجیه کنیم، تصریح کرد: ما در حال مسموم کردن منابع آب و خاک کشور هستیم. براساس قانون حفاظت از خاک وقتی خاک تخریب می‌شود باید بازسازی شود. بازسازی هر مترمکعب خاک ۳ دلار تا ۳۹ هزار دلار هزینه می‌برد. سلاجقه ضمن اشاره به اینکه قوانین خوبی داریم، ولی این قوانین را به خوبی عمل نمی‌کنیم، گفت: در کشور کشاورزانی هستند که از منابع آب و خاک به بهترین نحو استفاده می‌کنند و در واحد سطح تناژ بالایی تولید دارند.
وی اضافه کرد: در کنار وزارت جهاد کشاورزی برای حفاظت از خاک ایستاده‌ایم و وظایف قانونی خود را انجام می‌دهیم، اما وزارت جهاد باید از همه ظرفیت‌های علمی و نخبگانی استفاده کند و چالش‌های مربوط به آینده خاک را کاهش دهد.
سلاجقه افزود: باید به جای افزایش سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح را افزایش دهیم و علمی کار کنیم. بحث‌های خاک‌ورزی و کشاورزی حفاظتی را نیز در دستور کار قرار دهیم.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه داخل کشور در موضوعات هدر رفت منابع آب و خاک از لحاظ کیفی و کمی وظایف خود را طبق قانون انجام می‌دهیم، گفت: در خارج از کشور نیز در نشست منطقه‌ای وزرای حفاظت از محیط‌زیست کشور‌های همسایه و اجلاس بین‌المللی مبارزه با گرد و غبار وظایفی بر عهده ما گذاشته شده‌است، اما اینکه ۲۷۰ میلیون هکتار از اراضی کشور‌های همسایه مولد و منشأ گرد و غبار هستند، بحث اساسی است. در جهت حل این مسائل به دیپلماسی پرداختیم و رایزنی‌ها نیز در حال انجام است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار