کد خبر: 1202537
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «جوان»:
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید بیشتر کشور‌های دنیا ۸۰ درصد بودجه‌شان را از مالیات تأمین می‌کنند.

جوان آنلاین: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید بیشتر کشور‌های دنیا ۸۰ درصد بودجه‌شان را از مالیات تأمین می‌کنند. در کشورمان نیز ما موافق درآمد‌های مالیاتی هستیم، اما نه به معنای فشار آوردن به بعضی از مؤدیان. در حال حاضر کسانی که به عنوان مؤدی شناسایی شده‌اند فرار مالیاتی دارند و بحث کتمان مالیاتی نیز جدی است، یعنی کسانی که مالیات می‌دهند کمتر می‌دهند یا کسانی هم هستند که اصلاً مالیات نمی‌دهند، بنابراین باید به سمت تکمیل سامانه مؤدیان برویم.

دولت سیزدهم افزایش درآمد‌های مالیاتی کشور را مدنظر قرار داده است، به طوری که با شناسایی مؤدیان جدید و مقابله با فرار مالیاتی، درآمد‌های مالیاتی دولت محقق و زمینه برای بودجه‌ریزی بدون نفت ایجاد شود. در زمینه تسهیل مالیاتی و کاهش بروکراسی حوزه مالیات، اقدامات مهم و کلیدی در طول یک سال اخیر انجام شده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه اعطای تسهیلات خرد به کسب‌وکار‌ها در شرایط فعلی اقتصاد این کشور بوده است.

به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به بانک مرکزی برای اصلاح ضوابط اجرایی تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‏های مستقیم، از این پس امکان افزایش خودکار سقف اعطای تسهیلات خرد بدون دریافت گواهی مالیاتی به صورت سالانه و بدون طی تشریفات و ابلاغ بخشنامه جدید فراهم خواهد شد. به موجب این پیشنهاد، اعطای تسهیلات ارزی یا ریالی از سوی بانک‏ها به تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی (صاحبان مشاغل) برای اشخاص حقوقی تا ۶۵ درصد نصاب معاملات متوسط (برای سال ۱۴۰۲، معادل ۹ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال) و برای اشخاص حقیقی تا ۳۵ درصد نصاب مذکور (برای سال ۱۴۰۲، معادل ۵ میلیارد و ۷۵ میلیون ریال) نیاز به ارائه گواهی عدم بدهی مالیاتی به بانک نخواهد داشت.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» گفت: علاوه بر تکمیل سامانه مؤدیان باید به سمت مالیات بر سوداگری نیز برویم. اگر این دو را با هم ببینیم بخشی از فرار‌ها و کتمان‌های مالیاتی نیز رفع می‌شود و روز به روز مالیات اثر خودش را در بودجه بیشتر نشان می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲از ۲۰۷۰ همت بودجه حدود ۸۴۰ همت از بخش مالیات و گمرکی بود که این عدد قابل توجهی است و ۳۰الی ۴۰درصد است ولی این عدد را باید به ۸۰ و ۹۰ درصد در بودجه و کسری تراز عملیاتی را به صفر برسانیم.

وی گفت: بحث دیگر، ساماندهی معافیت‌هاست. بسیاری از بخش‌های اقتصاد ایران از مالیات معاف هستند و درآمد هم دارند. مثلاً می‌گوییم کل بخش کشاورزی و کسانی که در این بخش کار می‌کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. تا می‌گوییم بخش کشاورزی همه یاد کشاورزی خرد و زارع می‌افتند که ما هم معتقدیم این‌ها باید معاف شوند ولی عده‌ای در بخش کشاورزی درآمد‌های کلان دارند که معاف هم هستند و باید از این معافیت خارج و مشمول پرداخت مالیات شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که مصوب می‌کنیم در حوزه‌های فرهنگی هر کسی کار می‌کند معاف از مالیات است. در چند سال اخیر در بودجه معافیت انتشارات کمک آموزشی را برداشتیم، چراکه این معافیت حق نبود و این‌ها سود‌های کلان دارند.

طغیانی گفت: باید سیاستگذاری در مورد معافیت‌های مالیاتی را اصلاح کنیم تا انتظار افزایش درآمد‌های مالیاتی را داشته باشیم. در حوزه‌های زیادی معافیت‌های مالیاتی تبدیل به محلی برای فرار مالیاتی شده است و از این رو در بودجه ۱۴۰۳ باید به سمت اصلاح این معافیت‌های غلط برویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار