کد خبر: 1202527
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
اخیراً مؤسسه فناوری (Vellore VIT) وبیناری در زمینۀ بهره‌گیری از هوش مصنوعی مولد در آموزش عالی برگزار کرده است. موضوع اصلی بحث در این جلسه، تأثیر مثبت ابزار‌های هوش مصنوعی بر تکمیل کار‌های روزمره، به‌ویژه آموزش انسان‌ها بود.

جوان آنلاین: در وبیناری که در مورد تأثیرات هوش مصنوعی و اخبار منفی پیرامون آن برگزار شد، سخنرانان نگرانی‌های ناشی از گسترش این ابزار و جایگزینی به عنوان تفکر انسان را برطرف کردند. آن‌ها توضیح دادند که می‌توان از این ابزار در جهت مثبت و برای خلاقیت و تفکر بهره گرفت.

نحوۀ تأثیر ابزار‌های هوش مصنوعی بر تفکر
به گزارش هوشیو، اخیراً مؤسسه فناوری (Vellore VIT) وبیناری در زمینۀ بهره‌گیری از هوش مصنوعی مولد در آموزش عالی برگزار کرده است. موضوع اصلی بحث در این جلسه، تأثیر مثبت ابزار‌های هوش مصنوعی بر تکمیل کار‌های روزمره، به‌ویژه آموزش انسان‌ها بود. همۀ ما می‌دانیم که امروزه بهره‌گیری از این ابزار‌ها و به‌طور کلی تأثیر ابزار هوش مصنوعی بر تفکر، از سویی نویدبخش بوده است و از سوی دیگر، نگران کننده. کارشناسان در این نشست ذکر کردند که با وجود نگرانی‌هایی که در این زمینه مشاهده می‌شود، باید در جریان تحولات امروزی قرار بگیریم.

L. Jeganathan، یکی از پروفسور‌های VIT بیان کرد که هوش مصنوعی مؤلد در فرآیند‌های آموزش، یادگیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مؤثر واقع می‌شود و آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این سخن L. Jeganathan به همراه دیگر سخنان او در این وبینار، نشان داد که GenAI عاملی تهدید کننده که توانایی تفکر انسان را از او می‌گیرد، نیست. براساس نظریات وی، این فناوری جدید، نه‌تن‌ها برای بشر مضر نیست، بلکه نوآوری و خلاقیت او را گسترش می‌دهد.

این پروفسور در وبینار برگزارشده ابتدا ابزار‌های گوناگون هوش مصنوعی را از جمله chatGPT، Co- Pilot، BARD و Alphacode، تشریح کرد. سپس توضیح داد که این ابزار‌ها آموزش و فرآیند یادگیری را با سهولت و کیفیت بیشتری پیش می‌برند و تأثیرشان را نمی‌توان نادیده انگاشت.

برای مثال، یکی از مواردی که دربارۀ ChatGPT بیان کرد این بود که این ابزار تنها با اینترنت قادر است کار کند. به کمک اینترنت اطلاعات مرتبط را گردآوری می‌کند و آن‌ها را با استفاده از الگو‌هایی که در محتوای اینترنت تولید شده‌اند، درک و پیش‌بینی می‌کند.

پروفسور G. Bharadawaja Kumar، از دیگر پروفسور‌های VIT، بر افزایش و تقویت مهارت‌های تحقیقاتی دانشجویان آموزش عالی با کمک ابزار‌های هوش مصنوعی تأکید می‌ورزد. همچنین تأثیر این ابزار‌ها را به‌عنوان کاتالیزور برای استفاده از حداکثر ظرفیت و دانش دانشجویان مشخص می‌سازد. با این‌حال ممکن است همچنان نگرانی‌هایی دربارۀ موارد اخلاقی از جمله سرقت ادبی و برهم‌خوردن حریم خصوصی احساس شود که Kumar در پاسخ به آن‌ها می‌گوید: «نباید فناوری باعث فلج شدن دانشجویان شود. ابزار‌های هوش مصنوعی شریکانی هستند که به افراد در یادگیری بهتر کمک می‌کنند؛ اما نباید از نتایج آن‌ها سوءاستفاده کرد؛ بلکه باید مهارت‌های خود را با آن‌ها تنظیم کرد.»

جمع بندی
امروزه نباید از تأثیرات ابزار‌های هوش مصنوعی بر تفکر انسان غافل شد. این ابزار‌ها افراد را در تفکر، بروز خلاقیت، مهارت‌های تجزیه و تحلیل و به طور کلی تفکر انتزاعی یاری می‌دهند. اخیراً نگرانی‌هایی در مورد این‌که ابزار‌های هوش مصنوعی ممکن است جایگزین انسان شوند و به جای او تفکر کنند، از سرتاسر جهان حس می‌شود. در وبیناری که در VIT برگزار شد، پروفسوران و کارشناسان سعی کردند این نگرانی‌ها را برطرف کنند و تأثیرات هوش مصنوعی را که مثبت‌اند؛، اما کامل نیستند، مورد ارزیابی قرار دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار