کد خبر: 1202294
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
در عصر جهش قیمت مسکن از سال ۹۶ تا کنون، قیمت‌ها در این بازار افزایش ۱۸ برابری داشته و همین مساله منجر به قهر خریداران مصرفی و رکود شدید در این بازار شده است.

جوان آنلاین: پس از رشد غیرمنطقی قیمت مسکن در سال گذشته، بازار مسکن امسال را در رکود سپری کرده است. هر چند نوسانات جزیی افزایشی و کاهشی در مناطق مختلف را شاهد بودیم، اما کلیت بازار، مبتنی بر غلبه عرضه بر تقاضا و رکود بوده است. بر این اساس مبنای اکثر تحلیل کارشناسان اقتصاد مسکن و همینطور فعالین این حوزه،  تداوم شرایط رکود و چه بسا رکودی سنگین‌تر در ماه‌های پیش رو است. با توجه به کاهش انتظارات تورمی، در صورت تداوم سیاست‌های ضدتورمی پیش بینی می‌شود بازار مسکن محرکی برای افزایش قیمت‌ها و معاملات نداشته و رکود به تبع سایر بازارهای موازی مسکن تداوم یابد. 

 

دو عامل تاثیرگذار بر رکود مسکن
در حال حاضر نه رقم‌های فعلی وام مسکن می‌تواند این بازار را رونق دهد و نه پس انداز‌ها کفاف خرید خانه را می‌دهد؛ جایی که متوسط قیمت‌ها به متری ۸۰ میلیون تومان رسیده باشد، طبیعتا توانی برای خرید خانه اولی‌ها باقی نمی‌ماند. البته وضعیت افرادی نیز که به دنبال تبدیل به احسن کردن هستند هم چندان آسان نیست. همچنین به دنبال کاهش انتظارات تورمی، خریداران سرمایه ای نیز تمایل خود را برای حضور در این بازار از دست داده اند.  بر این اساس چشم انداز بازار فعلی اگر کاهشی نباشد به طور حتم افزایشی نیز نیست. به خصوص همان گونه که عنوان شد در شرایطی که نرخ ارز ثابت بماند و سیاست دولت مبتنی بر کنترل قیمت‌ها ادامه داشته باشد این وضعیت نیز تداوم می یابد. 

 

تاکید وزیر راه و مسکن بر کنترل قیمتها
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی امروز در مصاحبه‌ای با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری برای جلوگیری از احتکار زمین، گفته: با دو اقدام قیمت مسکن و زمین را در کشور کنترل می‌کنیم.


نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران نیز در این باره گفت: قیمت مسکن در تهران به‌قدری رشد داشته است که بیشتراز این قدرت افزایش نخواهد داشت.


داوود بیگی نژاد افزود: بسیاری از مشاورین املاک کانتر‌های فروش ملک را تعطیل کردند، زیرا قدرت خرید مسکن مردم کاهش پیدا کرده است.


وی در ادامه پلتفرم دیوار و شیپور را عامل تغییر اکوسیستم دانست و گفت: اپلیکیشن‌هایی در بازار مسکن فعالیت می‌کنند که باید از سوی دستگاه‌های مربوطه کنترل و رصد شوند و در راستای خدمت‌رسانی به مصرف کننده واقعی قرار بگیرد. قطعاً نباید اجازه دهیم این نرم‌افزار‌های که با زندگی مردم گره خورده بخواهند تداخلی ایجاد کنند و موجب آشفتگی در بازار مسکن می‌شود، زیرا بازار مسکن را رقابتی جلوه می‌دهند.

 

رویه متفاوت بازار نوسازها
با همه اظهاراتی که در خصوص توقف رشد قیمت مسکن گفته شد، اما در بازار مسکن نوساز‌ها شرایط قدری متفاوت است. گرچه اکثرا بازار مسکن از عوامل بیرونی برای رشد تاثیر گرفته، اما در بازار نوساز‌ها هم اکنون یک عامل مهم درونی منجر به افزایش قیمت شده و آن هم افزایش هزینه مصالح ساختمانی است. آمار رسمی از تورم مصالح ساختمانی برای تابستان امسال نشان می‌دهد، هزینه بسازوبفروش‌ها دست‌کم از این محل نسبت به سال گذشته ۱.۵برابر شده است. به نظر می‌رسد بازار مصالح ساختمانی در حال جبران جاماندگی از تورم عمومی مسکن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار