کد خبر: 1202028
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
نشست حقایقی پیرامون انجمن حجتیه از سوی موسسه راهبردی حق پژوهی با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب، فعالان فرهنگی و دیگر علاقمندان برگزار شد.

انجمن حجتیه یکی از جریان‌های انحرافی به شمار می‌رود که مدعی است سال 1362 تعطیل شده و هیچ فعالیتی نمی‌کند، اما بررسی اسناد تاریخی نشان می‌دهد؛ انجمن بعد از اعلام تعطیلی تمامی فعالیت‌هایش را به‌صورت پنهانی انجام داده و توانسته نیروهای مذهبی ضدانقلاب هم تربیت کند. جالب توجه اینکه دراساسنامه انجمن حجتیه تصریح شده تا زمان ظهور امام زمان (عج) انجمن تعطیل نمی‌شود و فقط شیوه کاری‌اش تغییر می‌کند. بر همین اساس موسسه راهبردی حق پژوهی به عنوان مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی در مشهد، با گردهم آوردن جمعی از فعالان فرهنگی و دغدغه‌مندان این حوزه، پرده از حقایقی پیرامون انجمن حجتیه برداشت.

شیوه مبارزاتی حجتیه با بهائیت اشتباه بود!

 حمیدرضا اسماعیلی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر اظهارداشت: اساسا بهائیت یک سازمان سیاسی است که ایدئولوژی سیاسی متغیر و متحول دارد و به اقتضای زمان، شیوه و روش‌هایش دگرگون می‌شود.

وی افزود: روش انجمن حجتیه برای مبارزه با بهائیت اشتباه بود، چرا که بهائیت یک سازمانی سیاسی بوده و بحث کلامی با آنها بی‌فایده است زیرا اعتقادی ندارند.

نویسنده کتاب سال جمهوری اسلامی در این نشست گفت: پیام‌های بیت‌العدل برای بهائیان نص دین است و همچون گفته‌های حسینعلی نوری دارای جایگاه ویژه‌ای نزد بهائیان می‌باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: ایدئولوژی بهائیت «رسیدن به قدرت» یا «حفظ قدرت‌های موجود» است، لذا هر اقدامی را در این راستا انجام می دهد.

پژوهشگر تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین ضربه‌ را بر پیکره بهائیت زد و اگر تدابیر امام راحل نبود بهائیت رسمی شده و به هدفش یعنی تشکیل حکومت بهائی و رسیدن به قدرت، محقق می‌شد.

از مظلوم‌نمایی تا افتخار به تاییداتی مراجع

حجت‌الاسلام رضا اکبری آهنگر، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه انجمنی‌ها در طول تاریخ همواره ژست مظلوم‌نمایی به خود گرفته‌اند، اظهار داشت: انجمن در بیانیه‌ای در سال 1360 اینگونه مظلوم‌نمایی می‌کند: «ما کوشش کردیم به شایعات بی‌اعتنا باشیم، در گذشته تبلیغی از خود نکردیم و اسم و رسمی جز خدمتگزاری در پیشگاه امام عصر برای خود نمی‌شناختیم، درصدد دفاع از خود نبودیم...»

وی تصریح کرد: این ادعا در حالی بود که در اسناد متعدد، انجمن به دفاع از خود پرداخته و حتی بارها با مخالفان خود مناظره کرده است.

محقق و پژوهشگر حوزه انجمن حجتیه عنوان کرد: اصلی‌ترین علت مراجع تقلید برای برخی تأییدات دینی به انجمن در قبل و بعد از انقلاب، مبارزه آن‌ها با بهائیت بود، آن زمان این فرقه ضاله در حال تازیدن بود و در این شرایط مراجع احساس خطر کرده و به انجمن حجتیه یک سری مجوزاتی دادند.

‌اکبری آهنگر ضمن ارائه مستنداتی به سراغ تأییدات مراجع رفته و با بررسی محتوای آن ها به این نتیجه رسید که این تاییدات نمی‌تواند ادعای انجمن مبنی بر تایید بی‌چون و چرای مراجع باشد. چرا که این تأییدات صرفا جنبه اجازه تصرف در وجوه شرعی بوده و دلالت بر تأیید تمامی رفتارهای انجمن نداشت.

وی افزود: برخی مراجع همچون امام خمینی پس از مدتی اجازه خود را پس گرفتند و مرجع تقلیدی همچون آیت‌الله بهجت، هیچگاه انجمن حجتیه را تأیید نکردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار