کد خبر: 1200903
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
مسئول بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی ضمن اظهار مطلب فوق از پیگیری فعالیت های بسیج در قالب ۱۱ موضوع بصورت عام و یک فعالیت تخصصی توسط قرارگاه های بسیج خبر داد.
هنگامه طاهری

ارایه الگو برای هویت بخشی به زن ایرانی نیازمند جریان سازی فرهنگی است.
رویا حیدرزاده در این خصوص نام یکی از قرارگاه ها را «تعالی زن و خانواده» عنوان کرد و گفت :هدف از فعالیت این قرارگاه سوق دادن وضعیت فعلی خانواده و زن ایرانی به سمت وضعیت مطلوب است.
او اظهار داشت: این قرارگاه شامل چندین کارگروه تخصصی است .


هویت زن ایرانی
وی یکی از این کارگروه ها را کارگروه «هویت زن مسلمان ایرانی» عنوان کرد که به دنبال علل و عوامل بحران فرهنگی ، ملی و ایرانی _ اسلامی زنان ایران است.
وی افزود:اطلاعات جمع آوری شده در قالب درس نامه در اختیار فعالان حوزه زنان قرار می گیرد.
او بیان داشت: این درس نامه به شکل کتاب با عنوان «هویت زن مسلمان ایرانی» به مرحله چاپ رسیده است و در اختیار دستگاه های اجرایی تعلیم و تربیت قرار داده می شود.
حیدرزاده خاطر نشان کرد:یکی از اقدامات موثر معرفی الگو در حوزه تخصصی زنان است لذا ما ۷۰ بانوی شاخص را بعنوان چهره برتر در استان شناسایی کرده ایم که تا پایان سال اطلاعات مربوط به آنها در قالب مجله تصویری منتشر می شود.
وی تصریح کرد : باید متولیان امر را با نیاز جامعه به جریان سازی فرهنگی برای هویت دادن به زن اصیل ایرانی آشنا کنیم.برای همین ۲۲۰ نفر را درگیر این موضوع کرده ایم. چرا که اگر خودمان به این موضوع خوب نپردازیم دشمن با طرح روایتهای نادرست رفتار و ذهن دختر ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد.


افزایش جمعیت
رییس بسیج جامعه زنان استان ضمن اشاره به بحران جمعیتی در کشور گفت: اگر برنامه ریزی موثر برای زاد و ولد نداشته باشیم در آینده نزدیک دچار چالش های جمعیتی و امنیتی خواهیم شد.
او عنوان کرد: ما برای رفع این مشکل دنبال برنامه های متعدد هستیم که بتواند مادر را به فرزندآوری تشویق کند.
حیدرزاده بیان داشت که برای این امر از کنشگران جمعیت استفاده کرده اند و با اقدامات میدانی موفق به تولد ۹ هزارو ۹۵۰ نوزاد شده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ ، ۹/۸ دهم درصد از موالید استان را شامل می شود.
او همچنین خاطر نشان کرد:برای شش ماه آینده نیز برنامه ریزی کرده اند و تا کنون شش هزارو ۷۰۰ مادر ترغیب به فرزندآوری شده اند.
وی علاوه بر این گفت: با برگزاری جشنواره ایده پردازی اقدام به انتشار فراخوان برای دریافت ایده در راستای افزایش جمعیت کرده ایم و قصد داریم با برگزاری رویداد جمعیت در استان کنشگران جمعیت را فعال و توانمند کنیم.


اشتغالزایی
رییس بسیج جامعه زنان خراسان رضوی با تاکید بر نیاز اشتفالزایی برای زنان سرپرست خانوار از ایجاد ۱۰۵ مرکز کارآفرینی در محلات خبر داد.
او گفت:این موضوع با رویکرد علمی و مشاوره کسب و کار به دنبال ثبات اقتصادی بانوان با محوریت خانواده و مادر بوده و موفق به ایجاد هزار و ۳۰۰ شغل پایدار در استان از سال گذشته تا کنون شده است.


تحکیم بنیان خانواده
حیدرزاده در خصوص کارگروه تحکیم بنیان خانواده گفت: این کار گروه  به دنبال افزایش نرخ ازدواج به صورت پایدار است.ازدواج هایی که با مشاوره و شناخت صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: از سال گذشته تا کنون دو هزارو ۵۴۲ مورد ازدواج در استان با تلاش بسیج صورت گرفته که ۵/۵ درصد از ازدواج های استان را شامل می شود.
او همچنین در خصوص پیشگیری از طلاق گفت: بسیج برای خانواده هایی که به بحران رسیده اند مداخله مثبت داشته و از طریق معتمدین و متنفذین محل و خانواده ورود کرده و در سطح مساجد مشاوره هایی را پیش بینی کرده است.
او در این خصوص به پیشگیری از طلاق هزارو ۱۴۵ زوج اشاره کرد که ۵/۳۵ درصد از طلاق های استان را شامل شده است.


زیست عفیفانه
حیدرزاده با تاکید بر اهمیت خصیصه عفت و حیا برای زن ایرانی از ایجاد ۱۱۲ پایگاه تخصصی «زیست عفیفانه» در سطح محلات خبر داد.
او در این خصوص گفت: این کارگروه چنانچه مایل به اجرای برنامه در پارک یک محله باشند ، قطعا در قالب کافه گفتگو از کارشناسان تخصصی استفاده می کنند یا برای ایجاد حس خوب از کنشگر فعال در همین حوزه حس و حال خوب را که باعث آرامش و امنیت شود به بانوان منتقل می کنند.
وی افزود: در این کارگره همه اقدامات از تذکر لسانی تا موارد تربیتی با رویکرد رفاقت  و دوستانه برای اصلاح رفتار صورت می گیرد.


مادر،محور تربیت
حیدرزاده در باره اهمیت کارگروه « مادر و کودک »عنوان  کرد : از آنجا که مادر محور اصلی تربیت است توانمند کردن مادر در فرزند پروری با رویکرد تربیت اصیل ایرانی_دینی از اهداف این کارگروه است.

وی گفت: هر چه تمرکز مان روی این موضوع بیشتر باشد ، با چالش های کمتری در مورد نوجوانان رو به رو می شویم.
او خاطر نشان کرد:از آنجایی که مادران به خاطر اشتغال ، فرزند شان را به مراکز آموزشی همچون مهد می سپارند ما اقدام به ایجاد۴۷۰ مرکز مهدهای قرآنی بسیج کرده ایم.
وی یادآور شد: در این خصوص توانسته ایم مشارکت مهدهای آموزش و پرورش و مهدهای زیر نظر آستان قدس، ارشاد و بهزیستی را نیز جلب کنیم.
او در پایان اظهار داشت: باید قرارگاه حوزه زن و خانواده در سطح دستگاه های دولتی نیز شکل بگیرد و پیامد فعالیت بسیج زنان چنان پررنگ شود که کف جامعه قابل ملاحظه شود. لذا باید همه ظرفیتها تجمیع شده و عوامل موثر در تحکیم بنیان خانواده و طلاق شناسایی شده و نقطه زنی شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار