کد خبر: 1200900
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
فعالیت های بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان رضوی توسط مسئول آن، از هفته بسیج ۱۴۰۱ تا هفته بسیج امسال تشریح شد.
فریبا کیانی

محمد روحانی در این خصوص گفت: در مجموعه بسیج سازندگی، دوقرارگاه  تحت عنوان قرارگاه فنی  و محرومیت زدایی بسیج سازندگی با دو زیر مجموعه جهادی و نهضت مومنانه  و همچنین  قرارگاه اقتصاد مقاومتی فعال هستند.
او اظهار داشت:  هر دو قرارگاه  متشکل از اعضا و قشرهای مختلف  و ادارت و سازمان های مرتبط هستند که با پشتیبانی و حمایت سپاه و نیروهای بسیجی  در عرصه های مختلف به ارایه خدمات مشغولند .


ارایه انواع خدمات
وی عنوان کرد : پنج هزار و ۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی در غالب نواحی شهرستانها ،حوزه ها و پایگاه های روستایی و شهری ، دانش آموزی ، دانشجویی ، فرهنگیان، مهندسین ، پزشکان ، طلاب ، حقوقدانان ، اصناف و ادارات مختلف در سامانه ثبت شده است.
به گفته او در سال 1402 دو هزار و ۷۰۰ گروه جهادی  از تعداد این گروه ها به  85 هزار نفر  در مجموعه های عمرانی ، پزشکی ، دامپزشکی ، فرهنگی ، اقتصاد مقاومتی و ... خدمات ارایه داده اند.
وی همچنین خاطر نشان کرد : اگر بخواهیم  خدمت رسانی جهادگران در عرصه  های مختلف را توضیح دهیم می توانیم بگوییم به طور مثال در سال 1402 جهادگران در عرصه  پزشکی  به 53 هزار نفر خدمات پزشکی همچون دندانپزشکی ، آزمایشگاه ها و کلینیک ، مامایی ، پزشک عمومی ، جراحی ، بینایی سنجی ، شنوایی سنجی ، گفتار درمانی ، روانشناسی ،مشاوره پزشکی ، داروخانه و آموزش بهداشت ارائه کرده اند.


فعالیت های آموزشی
  وی علاوه بر این توضیح داد :  در راستای سلامت افراد  ، آموزش های زیادی در زمینه بهداشت فردی ، رانندگی استاندارد و استفاده صحیح از تلویزیون توسط جهادگران انجام شده است .
او تاکید کرد: مسئله آموزش بهداشت برای اینکه به پیشگیری بیماری ها  کمک می کند در اردو های جهادی  از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که هر چه  وقت و هزینه صرف آموزش شود موجب سلامتی و همچنین جلوگیری از هزینه های سر سام آور درمان می شود .
محمد رو حانی بیان داشت : جهادگران در موضوع آموزش دامپزشکی و کشاورزی خدمات  گسترده ای  نظیر 250 هزار راس واکسیناسیون  انجام داده اند .


پروژه های عمرانی و فرهنگی
به گفته او در طول سال ۱۴۰۲، هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی توسط نیروهای جهادی و عمرانی نظیر ساخت و مرمت منازل افراد محروم ، ساخت مساجد و قنات ها در روستاها  انجام شده است و همچنین خدمات فرهنگی همچون دیوار نویسی ، شعارنویسی ، برگزاری یادواره شهدا ، برگزاری مسابقات فرهنگی و مسابقات کتابخوانی ، برگزاری کلاس های کنکور و کلاس های کمک درسی ، مسابقات ورزشی  از خدمات جهادگران گروه دانش آموزی ، دانشجویی و فرهنگی در اردوهای جهادی صورت گرفته است .


نهضت مومنانه
روحانی از ارایه 450 هزار سبد های معیشتی ، دو هزار و ۵۸۰ سری جهزیه ، پنج هزار سبد ورزشی ، 22هزار بسته لوازم التحریر ، 250 بسته سبد آموزشی ، سه هزار بسته سبد جشن تکلیف دختران ، 50 راس انتقال رویال ، 150 هکتار تولید علوفه کم آب در قرارگاه نهضت مومنانه خبر داد .
اقتصاد مقاومتی
محمد روحانی همچنین گفت:در حوزه اقتصاد مقاومتی لازم است افراد آموزش ببینند لذا در همین راستا سال گذشته ۱۴۷ هزار میلیارد تسهیلات داده و هزارو ۸۴۰ کارگاه در سطح استان ایجاد کردیم که منجر به ایجاد اشتغال برای سه هزارو ۷۴۲ نفر شد.
او افزود: کسانی که تسهیلات مالی دریافت کردند موفق به برگزاری ۲۰ نمایشگاه محصولات اقتصاد مقاومتی شدند.
وی اظهار داشت:تدبیری که ما در راستای اقتصاد مقاومتی برای کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان اندیشیده ایم این است که هنگام افزایش مصرف برق و تعطیلی کارخانه ها برای اینکه دچار ضربه اقتصادی نشویم ،از آنجایی که برق منازل وصل است شرایط را به گونه ای برای روستاییان مهیا کنیم که بتوانند تولید را در منزل ادامه دهند.
وی الگوی این کار را آسیای جنوب شرقی عنوان کرده و یادآور شد مشابه همین نوع تولید در زبرخان و در خصوص تولید کلید و پریز و پاتروم انجام شده است.
روحانی خاطر نشان کرد:برای کاهش مصرف انرژی در روستاها در حال تبلیغ برای استفاده از پنل های خورشیدی هستیم تا در زمان پیک مصرف برق برای روشن نگه داشتن موتور چاه آب و جلوگیری از تخریب محصول استفاده کنند.
او عنوان کرد: دولت برق روستاییانی که با استفاده از پنل های خورشیدی تولید شود را گرانتر از برق خودش خریداری می کند.
وی در این خصوص به ارایه وام توسط بسیج برای خرید این پنلها و کسب درآمد ۱۰_۱۲ میلیون توسط روستاییان اشاره کرد.

 

بازارچه ها و نمایشگاه های اقتصاد مقاومتی
به گفته روحانی ،اعضای جهادی ۵۰ کانال با چهار هزار عضو دارند که تولیدات خود را در این کانالها در معرض نمایش و عرضه قرار می دهند که این خودش باعث آموزش ، خلاقیت و الگو گیری سایر اعضا نیز می شود.


فعالیتهای تلویزیونی
او در مورد فعالیتهای تلویزیونی بسیج به اجرای ۱۱۵ برنامه تلویزونی طی یک سال گذشته ،۱۵۶ کلیپ جهادی،چاپ دو سری مجله اقتصادی نفت ، تولید ۳۸ برنامه فاخر رادیویی و ۴۸ کانال اشاره کرد.
وی علاوه بر این گفت:ما توانستیم ۲۷۶ خبر را در مورد فعالیتهای بسیج در خبرگزاری های رسمی کشور منتشر کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار