کد خبر: 1200363
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گردهمایی مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی سراسر کشور عنوان کرد
بدون اخذ مجوز هیچ فیلمی نمی‌تواند ساخته شود، البته شاید شما بگویید ما فیلم بدون مجوز ساخته‌ایم، اما این را در نظر بگیرید که وقتی شما از چراغ قرمز رد می‌شوید، پلیس شما را جریمه می‌کند و با تکرار این کار مسائلی پیش خواهد آمد
سیدمرتضی ذاکر

جوان آنلاین: بدون اخذ مجوز هیچ فیلمی ساخته نمی‌شود و باید هنرجویان جوان آموزشگاه‌ها را با قوانین ساخت فیلم و مجوز‌ها آشنا کرد.
حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گردهمایی مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی سراسر کشور که در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد، درباره مجوز فیلم‌های تولیدی گفت: بدون اخذ مجوز هیچ فیلمی نمی‌تواند ساخته شود، البته شاید شما بگویید ما فیلم بدون مجوز ساخته‌ایم، اما این را در نظر بگیرید که وقتی شما از چراغ قرمز رد می‌شوید، پلیس شما را جریمه می‌کند و با تکرار این کار مسائلی پیش خواهد آمد. از این جهت خواهش ما از آموزشگاه‌ها این است که مدیران‌شان، نوجوانان و جوانانی را که وارد آموزشگاه‌ها می‌شوند، با قوانین ساخت فیلم و مجوز‌ها آشنا کنند.
وی ادامه داد: درحال حاضر یکی از مسائلی که داریم این است که آموزشگاه‌ها معمولاً مهارت‌های سینمایی، قاب‌بندی، فیلمبرداری و تدوین را آموزش می‌دهند، اما از آموزش قوانین و مجوز‌ها غافل هستند. به هر حال بچه‌ها را باید با این موضوعات اصلی آشنا کنیم و توقع ما این است که در کنار آموزش‌هایی که به هنرجویان می‌دهید به بحث قوانین هم بپردازید.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که باید انجام شود این است که فیلمساز قبل از فیلمسازی سال‌ها باید با مردم ارتباط بگیرد در حالی که گاهی ابتدایی‌ترین مسائل را آموزش نمی‌بیند، دانستن باید‌ها و نباید‌ها برای تمام هنرجویانی که می‌خواهند در مسیر سینما حضور داشته باشند، واجب است.
وی تأکید کرد: اگر می‌شنویم فیلمی توقیف شده است به دلیل این است که قوانین را رعایت نکرده و شاید ما قوانین را آموزش نداده‌ایم. یکی از مسائلی که می‌خواهیم به هنرجویان آموزشگاه‌ها، آموزش داده شود، این است که حوزه سینما بازار و شرایط متفاوتی دارد. ایل‌بیگی گفت: من هفت سال در سینمای جوان بودم و همه این مسائل را پیگیری کردم. از طرفی تلویزیون باید به این برسد که پیوستگی‌ای میان دوره‌های مدیریتی‌اش وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: به نظرم می‌شود از طریق معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی به راهکار‌هایی در حوزه‌هایی که گفتم، رسید و حتماً پیگیر خواهیم شد. ما به عنوان مرجع قانونی در قبال همه آثار تولید شده باید پاسخگو باشیم و قطعاً در همه موارد چنین ملاحظاتی را داریم. به نظرم می‌توان بحث قانونی را با یک شکل خاص دید.

بازار آموزشگاه‌ها را کساد نمی‌کنیم
در بخش دیگری از این رویداد مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز درباره ارتباط انجمن با آموزشگاه‌های سینمایی گفت: عملاً ارتباط چندانی بین انجمن و آموزشگاه‌ها وجود ندارد، چون ممکن است این ارتباط به معنای تصدی‌گری در بخش خصوصی تلقی شود پس جز اینکه گاهی اوقات اساتید مشترک داریم و دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم مشترک هستند، ارتباط سیستماتیکی نداریم البته شاید در برخی شهر‌ها موازی‌کاری شود.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران عنوان کرد: در اینجا تعبیری شد مبنی بر اینکه انجمن سینمای جوانان ایران با آموزشگاه‌ها موازی‌کاری دارد، اما انجمن از همه آموزشگاه‌ها قدیمی‌تر است، پس شما می‌دانستید وارد چه عرصه‌ای می‌شوید و آگاهانه به این زمینه ورود کردید. ما تکلیفی به عنوان نهاد دولتی در امر آموزش سینما داریم ولی به بخش‌هایی که سود و درآمد دارد اصلاً ورود نکردیم، مثلاً حوزه بازیگری و گریم یکی از آن حوزه‌هاست و حق آموزش دادن نداریم. ما یک پورتال تولید داریم که اگر کارتان را ثبت کنیم، ملزم به پاسخ دادن هستیم. ما در حوزه تولید هیچ منعی برای هیچ‌کس نداریم و این‌طور نیست که فقط تولیداتی برای کسانی داشته باشیم که در انجمن آموزش دیده باشند.
آذرپندار خاطر نشان کرد: انجمن قبل از انقلاب هم کار می‌کرده است. ممکن است در ذهن شما این‌جور باشد که آموزشگاه‌ها اولویت دارند و بعد انجمن شکل گرفته است که درست نیست. ما تکلیفی در حوزه آموزش سینما داریم و نمی‌توانیم بگوییم به خاطر آموزشگاه‌ها، آموزش را تعطیل می‌کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار