کد خبر: 1199621
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
هنر‌های تجسمی از دیرباز به عنوان زبان مشترک در تمامی جوامع به شماره می‌رود، از همین‌رو همواره و در مواجهه با رخداد‌های بین‌المللی در اقصی نقاط جهان، هنر‌های تجسمی پیشگام و علمداری انعکاس گفتمان ملت‌ها و دولت‌ها نامیده شده که در کشور ما با وجود هنرمندان متعهد و متخصص این حوزه به عنوان پیش‌قراولان حوزه فرهنگ و هنر در مواجهه با رخداد‌ها و رویداد‌های بین‌المللی نقش و سهم مهمی را ایفا کرده‌است.

جوان آنلاین: نمایشگاه منطقه‌ای هنر‌های تجسمی ایثار طی روز‌های آینده در حالی دومین دوره خود را برگزار می‌کند که این رویداد نوپا در دومین گام خود با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده‌است.
هنر‌های تجسمی از دیرباز به عنوان زبان مشترک در تمامی جوامع به شماره می‌رود، از همین‌رو همواره و در مواجهه با رخداد‌های بین‌المللی در اقصی نقاط جهان، هنر‌های تجسمی پیشگام و علمداری انعکاس گفتمان ملت‌ها و دولت‌ها نامیده شده که در کشور ما با وجود هنرمندان متعهد و متخصص این حوزه به عنوان پیش‌قراولان حوزه فرهنگ و هنر در مواجهه با رخداد‌ها و رویداد‌های بین‌المللی نقش و سهم مهمی را ایفا کرده‌است.
به همین سبب برپایی رویداد‌های حوزه تجسمی در سطح و کیفیت مطلوب در سال‌های اخیر جزء لاینفک واکنش‌ها در مواجهه با رخداد‌ها به شمار رفته‌است، به عنوان نمونه و در جنایات رژیم صهیونیستی در یک ماه اخیر برپایی چندین و چند نمایشگاه و رویداد تجسمی از جمله دستاورد‌های هنرمندان تجسمی بوده که با همراهی و همکاری سایر هنرمندان بین‌المللی نشان از ایجاد یک شبکه و محور داخلی و بین‌المللی دارد.
در کنار این همراهی و همدلی در سطح حرفه‌ای ایجاد یک شبکه دانش‌آموزی متشکل از علاقه‌مندان و هنرجویان کودک و نوجوان در حوزه تجسمی به عنوان قرارگاهی برای نسل‌سازی هنرمندان حوزه تجسمی در دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنر‌های تجسمی ایثار را می‌توان یکی از اقدامات برای پشتیبانی از هنرمندان سطح اول و حرفه‌ای دانست.
حسین قاسمی، مدیر بخش دانش‌آموزی دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنر‌های تجسمی ایثار در این رابطه گفت: «باتوجه‌به استقبال بیش از ۷ هزار اثر به این بخش و کیفیت بالا و قابل‌قبول آثار تصمیم بر این شد که پس از اختتامیه اصلی در هنرستان‌های شهرستان‌های استان تهران تمامی آثار رسیده و برگزیده به صورت ویژه و در قالب نمایشگاه مدرسه برگزار شود و علاقه‌مندان می‌توانند در قالب کارگاه‌های آموزشی که در ادامه این روند صورت می‌گیرد، حضور پیدا کنند. البته در تلاش هستیم به برگزیدگان هر بخش دانش‌آموزی سفارش اثر را هم انجام دهیم.»
از همین‌رو در دومین نمایشگاه ایثار در سال جاری با اهتمام بر موضوع نسل‌سازی و ایجاد بخش دانش‌آموزی با ارسال بیش از ۷ هزار اثر از هنرمندان کودک و نوجوان با موضوع مقاومت غزه و جنایات رژیم صهیونیستی نه‌تن‌ها اقبال و استقبال نوجوانان به حوزه هنر‌های تجسمی را نشان داد، بلکه نوید و امید یک نسل طلایی از هنرمندان متعهد و متخصص هنر‌های تجسمی در آینده نه‌چندان دور را در سپهر فرهنگ و هنر این سرزمین عیان و بیان کرد.
نمایشگاه ایثار در حالی دومین دوره خود را با تمرکز بر روی هنر‌های تجسمی طی چند روز آینده برگزار می‌کند که از میان حدود ۲ هزار شهید دوران دفاع مقدس حدود یک هزار هنرمند تجسمی حضور داشتند که خود نشان از ویژگی‌های خاص این رشته دارد. از طرفی تقدیر از پنج هنرمند و خانواده‌های هنرمندان شهید هنر‌های تجسمی از جمله برنامه‌هایی است که در دومین دوره این رویداد طی چند روز آینده برگزار خواهد شد.
محمد زرویی نصرآباد، مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری و عضو شورای سیاستگذاری دومین نمایشگاه منطقه‌ای ایثار در این رابطه بیان کرد: «امسال در دومین دوره این رویداد با توجه به کیفیت بالای آثار خلق‌شده تلاش خواهیم کرد در کنار برپایی فیزیکی نمایشگاه با ارائه آن در بستر‌های مجازی و برپایی نمایشگاه‌های مجازی در کنار مخاطبان داخلی میزبان مخاطبان جهانی نیز باشیم تا آثار رسیده به نمایشگاه در گستره بین‌المللی نیز دیده شود.»
برپایی نمایشگاه در گستره ایران اسلامی، اهتمام ویژه در حوزه مجازی برای انعکاس وسیع‌تر و فرامرزی، حضور و مشارکت شهرداری تهران برای ارائه و اکران آثار خلق شده در کلانشهر تهران با همکاری و همراهی هنرمندان شناخته‌شده و مطرح در این حوزه از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد دومین دوره است. با نگاهی به شورای سیاست‌گذاری دومین دوره نمایشگاه منطقه‌ای هنر‌های تجسمی ایثار می‌توان مشاهد کرد که حضور اغلب دستگاه‌ها و نهاد‌های تخصصی تجسمی در این دوره یک ظرفیت غنی و تکرارناپذیر برای ماندگاری هر چه بیشتر این نمایشگاه است. حضور بسیج هنرمندان، شهرداری تهران، حوزه هنری، ارشاد استان تهران به میزبانی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در این رویداد در کنار همبستگی و مشارکت تمامی ظرفیت‌ها را می‌توان نویدبخش تجلی یک برنامه مهم و مؤثر فرهنگی و هنری دانست.
دومین نمایشگاه منطقه‌ای هنر‌های تجسمی ایثار با میزبانی استان‌های البرز، قزوین، قم، چهارمحال و بختیاری، تهران بزرگ و شهرستان‌های استان تهران از روز چهار آذر آغاز به‌کار می‌کند و تا دهم آذرماه ادامه خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار