کد خبر: 1199555
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:
فقدان متولی با دانش و تخصص تخصصی در زنجیره ارزش تولید مشکلی جدی است که سیاست و توسعه صنعتی کشور‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع قدرت توسعه و سیاستگذاری در زنجیره ارزش را تضعیف می‌کند و متولیان متعددی را با سطوح مختلف شایستگی در مدیریت و سیاستگذاری به وجود می‌آورد.

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است صندوق تخصصی بازنشستگی نفت ایران، یک صندوق تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری صنعت نفت‌و‌گاز است و در حال حاضر طبق اعلام وزارت نفت، بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام حوزه صنعت نفت و گاز را تأمین مالی کرده که عدد بسیار بزرگی است و همه این سرمایه‌گذاری‌های تخصصی به پشتوانه حضور مدیران متخصص این حوزه بوده که در صورت ادغام این صندوق تخصصی حوزه نفت و گاز با صندوق‌های بازنشستگی دولتی دیگر کاملاً شاهد از بین رفتن و نابودی این صندوق مهم تخصصی و سرمایه‌گذار کلیدی در حوزه نفت و گاز خواهیم بود.
زهرا فلاحی، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» با اشاره به اهمیت وجود متولی واحد تخصصی در طول زنجیره ارزش صنایع بزرگ کشور از جمله صنعت نفت و گاز گشور گفت: فقدان متولی با دانش و تخصص تخصصی در زنجیره ارزش تولید مشکلی جدی است که سیاست و توسعه صنعتی کشور‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع قدرت توسعه و سیاستگذاری در زنجیره ارزش را تضعیف می‌کند و متولیان متعددی را با سطوح مختلف شایستگی در مدیریت و سیاستگذاری به وجود می‌آورد.
وی در ادامه با اشاره به ورود غلط نهاد‌های غیرتخصصی به زنجیره ارزش نفت و گاز افزود: یکی از مسائل مهم در زمینه تسریع در روند توسعه و پاسخگویی اعطای اختیارات کامل زنجیره ارزش هر صنعت از تولید تا توزیع کالا‌ها به وزارتخانه تخصصی است که تحت عنوان یکسان بودن متولی متخصص از ابتدا تا انتها زنجیره بیان می‌شود. در این زمینه ورود بخش‌های غیرتخصصی به زنجیره مربوط به وزارتخانه‌های تخصصی تولیدی کشور نظیر نفت، صمت و کشاورزی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کشور وارد کند. به خصوص در صنعتی مانند صنعت نفت و گاز ایران که در حال حاضر پیشران اصلی اقتصاد کشور نیز است، وجود چنین شرایطی کاملاً برخلاف و ضد توسعه کشور است. اخیراً نیز با وجود مخالفت‌های شدید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال یکی از موفق‌ترین صندوق‌های تخصصی حوزه بازنشستگی در زمینه نفت و گاز است تا آن را با صندوق‌های وابسته به بودجه و ناتراز دولتی ادغام کند! کاری که نتیجه بسیار بدی برای صنعت نفت و گاز کشور خواهد داشت.
کارشناس انرژی ادامه داد: تلاش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای ادغام صندوق بازنشستگی تخصصی صنعت نفت و گاز با صندوق‌های بازنشستگی دولتی برخلاف نص صریح اساسنامه صندوق بازنشستگی صنعت نفت است. این اقدام متولی تخصصی زنجیره ارزش نفت و گاز را سلب اختیار می‌کند و آثار مخربی بر صنعت نفت و گاز کشور خواهد داشت. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نظر دارد صندوق توسعه صنعت نفت و گاز را به زیرمجموعه صندوق‌های دولتی تحت نظارت خود منتقل کند. این امر آسیب قابل توجهی به زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز وارد می‌کند.
وی تأکید کرد: همچنین ذکر این نکته نیز مهم است که دلیل انتخاب صندوق بازنشستگی صنعت نفت برای ادغام در صندوق‌های ناتراز دولتی عملکرد برتر و نتایج سرمایه‌گذاری مثبت صندوق بازنشستگی تخصصی است، اما این عملکرد بهینه حاصل مدیریت تخصصی متولی واحد زنجیره ارزش نفت و گاز است. با تفکیک صندوق و حذف مدیریت تخصصی آن، سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت کلی صنعت نفت و گاز به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این اقدام نادرست همچنین یک سرمایه‌گذار متخصص کلیدی و دارای منابع قابل توجه را از دسترس متولی واحد تخصصی صنعت نفت و گاز خارج می‌کند و رشد اقتصادی بخش نفت و گاز را به شدت تهدید می‌کند و مانع توسعه صنعت نفت و گاز کشور می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار