جوان آنلاین: «امالمصائب»؛ این تام و تمام و مبسوطترین واژه و کلمه و لفظ برای تبیین و تعبیر و توضیح رنجها و سختیها و مصیبتهای عقیله بنیهاشم، عالمه غیر معلمه، حضرت زینب کبری سلاماللهعلیهاست؛ همو که درگذشت جدش پیامبر (ص)، بیماری و به شهادت رسیدن مادرش حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها، شهادت پدرش امیرالمؤمنین (ع)، شهادت برادرش امام مجتبی (ع) و واقعه کربلا و شهادت حسین فاطمه و به اسارت رفتن در کوفه و شام را درک و تحمل کردند و تجسم و نماد صبر جمیل هستند. به قول امام موسی صدر (ره)، «اگر امامحسین نمونهای است برای قهرمانان و کمالی است برای مردان، زینب نیز نمونهای است برای زنان.» و چه زیبا سالروز ولادت چنین انسان کاملی به عنوان «روز پرستار» انتخاب شدهاست؛ علاجبخشها و تسلیدهندهها و دلجوکنندههایی که زینبوار، رنج زندگی به جان میخرند تا زندگی ببخشند. نیازی به تشریح و تعریف و تفسیر «پرستاری» نیست، چه آنکه به اندازه کافی در این خصوص سخن رفتهاست؛ یکی واژه پرستار را به معنای پرستنده و غمخوار و حافظ گفته و دیگری به استناد فرهنگ لاتین، آن را برگرفته از لغت «Nutricious» به معنای پروردن و تغذیه کردن و پرورش دادن گفته است و جان کلام آنکه هرگونه مراقبت و مواظبت و مراعات از دیگری «پرستاری» نامیده شدهاست وای بسا، کسانی که به واسطه جهد و مساعی و مجاهدت صنف و رسته و سنخ «پرستار» ها، زندگی مجدد گرفتهاند و حتماً به واسطه همین ازخودگذشتگی و دیگربینی و نوعدوستی، «روز پرستار» فرصتی برای قدرشناسی و سپاسگزاری و امتنان از آنهاست. به همین مناسبت، هیئتی از روزنامه «جوان» در آستانه ولادت با سعادت بانوی قهرمان کربلا و پرچمدار نهضت حسینی و روز پرستار، با حضور در بیمارستان تخصصی و فوقتخصصی بقیهاللهالاعظم (عج)، ضمن اهدای گل و قدرشناسی و سپاسداری و سپاسگزاری از تعدادی از پرستارها به نمایندگی همه پرستارهای ایران عزیزمان، از بخشهای مختلف بیمارستان بازدید و پای گفتگو برخی مدیران نشست.
بیمارستان تخصصی و فوقتخصصی بقیهاللهالاعظم (عج) روزانه حدوداً پذیرای ۵ هزار بیمار از سوی ۵۰۰ پزشک و بالغ بر هزار و ۵۰۰ نیروی کادر درمان است که در یک درمانگاه مجهز و ۵۷ بخش بستری، انواع خدمات ارائه میشود و تیم مدیریتی آن معتقد است تمام همت ما تعبیر عینی خواسته رهبر حکیم انقلاب است که «بیماران جز رنج بیماری، درد و دغدغه دیگری نداشته باشند.» از این جهت در بخشهای مختلف بیمارستان همچون پاتولوژی، MRI، سیتیاسکن، پزشکی هستهای، سونوگرافی، آنژیوگرافی قلبی و آنژیوگرافی مغزی و شیمی درمانی، خدمات خداپسندانه و رضایتبخش بیمار ارائه دهیم و بحمدالله طبق گزارش واحد ارتباط مردمی بیمارستان، بیش از ۹۸ درصد خدماتگیرندگان اعلام رضایت کردهاند و تمام تلاشمان این است که همین روند ضمن تقویت، حفظ شود، چراکه معتقدیم، حفظ چنین رویهای، از دستیابی به آن سختتر و البته مهمتر است.
سرآمد رضایتمندی
بخش شیمیدرمانی بیمارستان بقیهالله که به تازگی تغییر کرده و در یک فضای بزرگ و آرامی مستقر شدهاست، به لحاظ خدماتدهی مطلوب پرستارها، پیشانی این بیمارستان به شمار میرود. علی سبحانی، سرپرست بخش شیمیدرمانی به «جوان» میگوید: «معمولاً در جاهای مختلف، بعد از مدتی که برای برخیها، رنج بیمار عادی میشود و شاید آن دغدغه همیشگی را در قبال بیمار نداشتهباشد، اما همکاران پرستار ما، فارغ از سابقه خدمتی، با دغدغه همیشگی در حال ارائه خدمات به بیماران هستند و با جرئت میتوان گفت حکم اعضای خانواده را با بیمارانشان دارند، به طوری که بیماران و خانوادههای آنها در هر ساعت از شبانهروز که بخواهند تماس میگیرند و هر مسئله و مشکلی داشته باشند، مطرح میکنند.»
به گفته سبحانی، این نوع رفتار پرستارهای بخش شیمی درمانی بیمارستان بقیهالله نشئت گرفته از باورهای دینی و تعهد کاری آنهاست و مسائل مالی خیلی دخیل نیست، چراکه در جاهای مختلف، ممکن است بیشتر از پرداختی این بخش، پیشنهاد داشته باشند، ولی با تمام وجود در این بخش مشغول هستند.
سرپرست بخش شیمیدرمانی بیمارستان بقیهالله میگوید: «روزانه به ۱۲۰ بیمار مرتبط خدمات ارائه میکنیم که برخی از آنها به صورت سراپایی، بعد از دریافت خدمات به منزل برمیگردند و برخی دیگر نیز بستری میشوند. آنچه وظیفه ماست تهیه و تزریق داروست و هر چند ارائه آمار بهبود یافتهها، کار مشکلی است ولی خداروشکر حداقل ۵۰ درصد بیماران بهبود پیدا میکنند و مابقی نیز از زندگی بهتری برخوردار میشوند.»
سبحانی با تأکید بر اینکه بیمارستان نسبت به اصالتسنجی داروها حساس است، تصریح میکند: «تمام تلاش ما این است بهترین دارو را به بهترین نحو به بیماران تزریق کنیم و تمام تلاشمان این است سلامتی را به زندگی آنها برگردانیم. به جرئت میتوانم بگویم در بخش جلب رضایت بیماران، جزو اولین بیمارستانهای کشور هستیم و حتماً و حتماً روحیه جهادی و انقلابی همه عوامل درمان از جمله پرستارها در این راه تعیینکننده است.»
خدا خیرشان بدهد
بیمار ۴۸ سالهای که با روی گشاده و البته متأثر از غم در گوشهای روی صندلی نشستهبود، میگوید: «فقط یه کلمه بگم، خدا خیرشون بده.»
جای امن
فاطمه امیدی، مسئول بخش «سی سی یو» بانوان، به «جوان» میگوید: «در این بخش، ۱۲ تخت ویژه برای بیماران سکته قلبی و عروقی داریم. رضایت بیماران برای ما خیلی مهم است و خداروشکر تاکنون رضایت بیماران خوب بودهاست، به طوری که طبق گزارش ارتباط مردمی، بالای ۹۸ درصد بیماران اعلام رضایت کردهاند.»
یکی از پرستارها که به نظر میرسید سابقه بالای ۲۰ سال داشتهباشد، به «جوان» میگوید: «حقوقمان کم است. اینکه چرا به خاطر حقوق کم از اینجا نمیروم، امن بودن آن برای فعالیت است، خوبی این بیمارستان امن بودن آن برای فعالیت بانوان است، به خاطر این با رضایت در این بیمارستان مشغول هستم، ولی باز هم تأکید میکنم حقوقپرستاری کم است.» در همین اثنا یکی دیگر از پرستارها که به گفته خودش نزدیک به ۳۰ سال سابقه دارد، به «جوان» میگوید: «پنج سال سابقه سختی کار را نمیدهند، ما باید با ۲۰ سال سابقه کار، به دلیل سختی کار، بازنشسته شویم، اما قبول نمیکنند و رتبه بیشتر از ۱۶ هم نمیدهند.» پرستار دیگری بدون مقدمه به «جوان» میگوید: «تیتر بزنید پرستارها با ۲۰ سال سابقه سختی کار بازنشسته شوند.»
تعرفه پرستاری معوق
حمیدرضا صفرطرقی، سرپرست بخش داخلی غدد، عفونی و ریه، یکی از وجوه تمایز ارائه خدمات این بیمارستان را تقید کارکنان آن میداند و به «جوان» میگوید: «شخصاً فرصت شغلی برابری داشتم، ولی به همین دلیل تقید، این بیمارستان را پذیرفتم و از این لحاظ، شرایط خیلی خوبی داریم.»
وی معتقد است پایه پرداختی بیمارستانهای نظامی نسبت به دیگر بیمارستان، پایین است و تعهد و علاقه پرستارها، عامل اصلی خدمت در این بیمارستانهاست. البته کمبود نیرو هم وجود دارد و به همین دلیل، قاعده بازنشستگی در ۲۰ سال به دلیل سختی کار، رعایت نمیشود و درخواست میکنند تا ۳۰ سال خدمت ادامه دهیم و طبعاً مابهازای آن پرداخت میشود.
مصطفی تیموری، سوپروایزر بالینی که هیئت روزنامه «جوان» را همراهی میکرد، در پایان به «جوان» میگوید: «تعرفه پرستاری از سال گذشته اجرا شده و بیمارستان بقیهالله اولین بیمارستانی است که آن را اجرایی کردهاست و تعرفه بهمن و اسفند ۱۴۰۱ ظرف چند روز آینده پرداخت خواهد شد.»
وی میافزاید: «به دلیل کمبود نیرو، اجرای بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه خدمت سخت است، ولی با این حال کسی که مصر باشد یا عذری داشتهباشد، انجام میشود.»
تیموری تأکید میکند: «پایه حقوق پرستارها در کشور ما کم است و امیدواریم با تصمیم سیاستگذاران نظام درمان، این مسئله مرتفع شود.»
جمعبندی
به نظر میرسد پایین بودن حقوق پرستارها یکی از ریشههای اصلی مهاجرت پرستارها و البته نارضایتی آنهاست و دولت باید نسبت به این مسئله فکر اساسی کند؛ البته نیازی به کار خاصی هم نیست، صرفاً با عادلانه کردن دریافتیها میتواند این مسئله را حل کند. با حقوق ۱۱، ۱۲ میلیون تومانی، مدیریت زندگی سخت است؛ آن هم اگر بنا باشد به سختی کسی دیگر در قالب بیمار رسیدگی شود. اجرای کامل و به موقع تعرفهگذاری پرستاری، نه یک لطف در حق آنها، بلکه یک الزام و وظیفه قانونی و شرعی دولت است و طبعاً کوتاهی درباره آن، به هیچوجه پذیرفته نیست. بهانه «نبود بودجه» هم بیشتر سندی برای اثبات ناکارآمدی مسئولان است تا بهانهای قابلقبول.