کد خبر: 1198283
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳

جوان آنلاین: شهاب اسفندیاری، فعال رسانه در رشته توئیتی با اشاره به وضعیت حاکم در سیاست انگلستان نوشت:

برای نخستین‌بار، ظاهراً در ۱۲۰ سال گذشته، وزیر خارجه‌ی انگلستان عضو مجلس عوام و منتخب مردم نیست، در نتیجه نمایندگان مردم در مجلس عوام نمی‌توانند از او سؤال کنند.

دیوید کمرون که با حکم ملکه عضو مجلس اعیان (لردها) است امروز وزیر امور خارجه‌ی انگلستان شد.

او که در ۴۴ سالگی به نخست‌وزیری رسیده بود پس از شکست حیثیتی سنگین در قمار بزرگ «برگزیت» تنها یک‌سال پس از پیروزی مجدد حزبش در انتخابات پارلمانی ناچار به کناره‌گیری از مقام خود شد.

ظاهراً اکنون فرصتی کم‌سابقه پیدا کرده که این ناکامی بزرگ را جبران کند.

البته این انتصاب برای ریشی سوناک هم یک قمار است.

او که خودش هم به عنوان رهبر حزب در انتخاباتی برنده نشده و نخست‌وزیر غیرمنتخب محسوب می‌شود، اکنون وزیر خارجه‌ای غیر منتخب هم دارد که نمی‌تواند در پارلمان کنار او بنشیند و به سوالات احزاب مخالف پاسخ دهد.

ضمنا کمرون به دلیل مشارکت در جنگ فاجعه‌بار علیه لیبی به همراه فرانسه و آمریکا کارنامه‌ی سیاهی در سیاست خارجی دارد.

در سال‌های پس از نخست‌وزیری هم اشتغال او به کار‌های دلالی و لابی‌گری برای برخی شرکت‌ها و دولت‌های خارجی (از جمله امارات و چین) صلاحیت او را زیر سؤال برده.

اما وضعیت آشفته‌ی دولت پس از عزل وزیر کشور افراطی - که مواضع او علیه راهپیمایان لندن خشم افکار عمومی را برانگیخته بود و حتی با پلیس لندن هم بر سر این موضوع درگیر شده بود - و نیز موقعیت متزلزل حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها شاید این انتصاب غیرمترقبه و نامتعارف را توجیه کند.

سوناک با انتصاب یک نخست‌وزیر سابق به مقام وزارت خارجه، می‌خواهد در یکی از بحرانی‌ترین شرایط بین‌المللی رسیدگی به مسائل پیچیده‌ای، چون جنگ در اکراین و غزه را به یک فرد مطمئن - از نظر خود و حزبش - بسپارد و خود به مسائل داخلی و اقتصادی و خصوصا انتخابات سال آینده بپردازد.

باید دید که آیا سوناک در این قمار موفق می‌شود به اوضاع حزب و کابینه سامانی دهد و حمایت بخش گسترده‌تری از اعضای حزب و مردم را در انتخابات پارلمانی سال آینده به دست آورد یا او هم مانند کمرون - و چند نخست‌وزیر محافظه‌کار بعد از او - ناکام خواهد ماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار