کد خبر: 1198207
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: حاکمیت هوای گرم در شمال آفریقا و تشکیل الگوی پایدار در شرق اروپا تا خاورمیانه، مانع توسعه و تقویت سامانه‌های بارشی در ایران و غرب آسیا شد.

جوان آنلاین: احد وظیفه اظهار داشت: با وجود اینکه میانگین بارش مهر ماه کشور ۱۲.۳ درصد بیشتر از نرمال بود، اما حاکمیت هوای گرم در شمال آفریقا و تشکیل الگوی پایدار در شرق اروپا تا خاورمیانه، مانع توسعه و تقویت سامانه‌های بارشی در ایران و غرب آسیا شد.

به گزارش ایرنا، وظیفه گفت: این امر سبب کاهش ابرناکی و بارش کمتر از نرمال و دمای بیشتر از نرمال در آبان ماه جاری در برخی استان‌های کشور شد.

وی افزود: به همین سبب در غالب استان‌های غربی و مرکز کشور میزان بارش دریافتی آبان ماه کمتر از نرمال بود و تاکنون در میانگین کل کشور بی‌هنجاری بارش به منفی ۳۲ درصد کمتر از نرمال رسیده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با وجود این شرایط در همین بازه زمانی بارش‌های برخی استان‌های نظیر خراسان شمالی، گلستان، مازندران، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان بیش از نرمال بوده است.

وظیفه خاطر نشان کرد: از اواخر این هفته شاهد نفوذ سامانه بارشی در نوار غرب و جنوب غرب کشور خواهیم بود علاوه بر این بر اساس الگو‌های پیش‌بینی، سامانه بارشی دیگری در هفته پایانی آبان تا اوایل آذر ماه با گذر از آسمان کشور سبب بارش‌های موثر در اغلب نقاط کشور به‌خصوص در مناطق حاشیه و ارتفاعات زاگرس می‌شود.

وی تصریح کرد: در این صورت بی هنجاری منفی بارش تا حد زیادی تعدیل می‌شود و با احتمال قابل ملاحظه میزان بارش تا انتهای آذر ماه آتی در محدوده ۱۵± درصد از نرمال قرار خواهد گرفت و بی‌هنجاری دما همچنان در محدوده بیش از نرمال (میانگین بلند مدت) خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار