کد خبر: 1196832
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نفوذ سامانه بارشی به کشور و بارش‌های سیل‌آسا در مازندران و گلستان از احتمال آب‌گرفتگی معابر و خسارت به کشاورزان خبر داد.

جوان آنلاین: پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در هرمزگان، ارتفاعات کرمان، شمال و جنوب سیستان و بلوچستان بارش پراکنده، رعدوبرق همراه با وزش باد موقتی روی می‌دهد.

به گزارش تسنیم، به‌تدریج با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی افزایش ابر، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است.

فردا چهارشنبه بارش‌ها در سواحل دریای خزر، شمال شرق و نوار شرقی استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان ادامه خواهد داشت. بارش‌ها طی امروز و فردا در شرق سواحل دریای خزر به‌ویژه گلستان و شرق مازندران شدیدتر خواهد بود.

پنجشنبه در اکثر مناطق کشور آسمان صاف است. روزهای جمعه و شنبه هفته آینده در سواحل دریای خزر افزایش ابر، بارش باران، وزش باد شدید و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور آسمان صاف است.

در بعدازظهر امروز وزش باد در شمال شرق کشور افزایش یافته و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید و در برخی مناطق خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است. طی ۲ روز آینده شرق دریای خزر مواج و متلاطم است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی و نفوذ سامانه جدید

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۶: ارتفاعات کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، گیلان، شرق اردبیل، مازندران، خراسان شمالی.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۷: مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال و جنوب سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب ، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خسارت به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: ظهر چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:
سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۶: نیمه شرقی مازندران، گلستان و نوار غربی و شمال خراسان شمالی.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۷: نوار جنوبی و غرب گلستان و شرق مازندران.

اثر مخاطره: اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال، اختلال در ناوگان حمل و نقل عمومی و خسارت به ماشین‌آلات و محصولات باغی و زراعی.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: ظهر سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۶

زمان پایان: ظهر چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید با جهت شمال غربی و بیشینه سرعت (۳۰ - ۲۰ نات) و افزایش ارتفاع امواج کمتر از ۱.۵ متر.

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و نیمه سنگین و فعالیت‌های تفریحی.

توصیه: ممنوعیت و محدودیت فعالیت های تفریحی، شنا ، شیلاتی و تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و اتخاذ تمهیدات لازم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار