کد خبر: 1189779
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
دلالان ارزی که در ۶ ماه گذشته در افزایش نرخ دلار ناکام ماندند در روز‌های پایانی هفته گذشته تلاش کردند تا با تهییج افکار عمومی انتظارات تورمی را افزایش دهند. با توجه به دست پر بازارساز از نگاه بنیادی جهش نرخ ارز امکان پذیر نیست؛ کمااینکه در معاملات امروز مجددا نرخ دلار به مسیر کاهشی برگشت. کارشناسان با توجه به افزایش درآمد‌های دولت و آزادسازی منابع ارزی، ثبات بازار ارز را ادامه دار می‌دانند. امروز نیز اعلام شد که با پیگیری‌های حقوقی ایران و صدور رای دیوان عالی لوکزامبورگ ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در لوکزامبورگ آزاد شد.

اختصاصی جوان آنلاین: در آخرین روز هفته گذشته هر دلار به ۴۹ و هزار ۷۳۰ تومان افزایش داشت و نرخ دلار تلگرامی نیز ۵۰ هزار تومان عنوان شد که بیشترین افزایش نرخ دلار از ۲۶ شهریور ماه بود. در پی این افزایش نرخ سکه نیز در بازار به ۲۷ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید که افزایش حدود ۳۰۰ هزار تومانی داشت که در معاملات امروز این افزایش متوقف و بازار ارز و سکه تمایل به کاهش داشت.


با توجه به دست پر بازارساز ارزی و آزادسازی منابع، ثبات بازار ارز ادامه دار خواهد بود. بانک مرکزی اعلام کرد که اموال و دارایی ارزی این بانک نزد موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با اعتراض و پیگیری‌های حقوقی کشورمان در نهایت، ششم مهر ۱۴۰۲ دیوان عالی کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلایل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داد و رای قبلی دادگاه این کشور را نقض کرد.


گفتنی است؛ با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی در مقطع کنونی، موانع قضایی جهت دسترسی به دارایی‌های ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار برطرف شده و این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی ایران قرار گرفته است. پیش از این نیز اموال بلوکه شده ایران از کره جنوبی و عراق آزاد شده بود.


کارشناسان معتقدند که بهبود شرایط فروش نفت در ماه‌های گذشته موجب شده تا قیمت‌ها تمایلی به جهش نداشته باشد. این مساله منجر به کاهش قیمت‌ها در سایر بازار‌های موازی نیز شده تا جایی که در سال جاری بازدهی سود بانکی از بازار‌های رقیب بیشتر شده است.


عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی در این باره گفت: ثبات بازار ارز موجب شد تا افزایش مداوم قیمت در بازار مسکن و خودرو نیز از بین برود.


عباس آرگون افزود: ثبات در بازار ارز، سایر بازار‌ها را نیز به ثبات رساند که البته بعضا شاهد کاهش بیشتر قیمت در این بازار‌ها نیز هستیم.


وی به مساله فروش نفت اشاره و بیان کرد: با ادامه افزایش صادرات نفت و همچنین افزایش درآمد‌های دولت و آمار‌های مثبت، ثبات بازار ارز تا پایان سال تداوم خواهد داشت.


مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز گفت: با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی شاهد آرامش در بازار‌های دلار، مسکن و خودرو هستیم و چشم‌اندازی برای افزایش قیمت ارز تا پایان سال دیده نمی‌شود.


وی در توضیح دلایل این امر گفت: هرچند افراد فرصت طلب، مخالف تثبیت هستند، اما در صورت تداوم سیاست ادامه پیدا کند حتی شاهد کاهش تورم در بلند مدت نیز خواهیم بود.



حریری افزود: البته کشور ما در اواخر پاییز به صورت سنتی شاهد افزایش قیمت دلار است که اگر بانک مرکزی مراقب این موضوع باشد تا پایان سال علتی برای افزایش نرخ دلار وجود ندارد.


بررسی عموم بازار‌های مختلف نشان می‌دهد رونق بازار‌های سوداگرانه و دلالی از بین رفته است. به عنوان مثال بررسی تورم نقطه به نقطه مسکن حکایت از روند نزولی این شاخص در سال جاری دارد. بررسی‌های مختلف این بازار دارایی نیز نشان می‌دهد به طور متوسط افت ۳۰ درصدی قیمت مسکن در ۶ ماه اخیر به ثبت رسیده است.


همچنین بازار خودرو که حرکتی افزایشی در پیش گرفته بود، از روز‌های پایانی فروردین ماه روند کاهشی را تجربه کرد به طوری که شاخص خودرو با ثبت افت بیش از ۱۷ درصدی در نیمسال اول ۱۴۰۲ به روز‌های ابتدای دی ۱۴۰۱ بازگشت. کارشناسان با توجه به شروع واردات خودرو پیش بینی می‌کنند این روند در هفته‌های پیش رو تسریع شود.
در کل با توجه به کاهش انتظارات تورمی ناشی از ثبات نرخ ارز تحرکات دلالان در بازار ارز نتیجه‌ای نخواهد داشت.

بررسی بازار ارز در ۶ ماه ابتدای امسال نشان می‌دهد سود بازار دلار در سال جاری حداقلی بوده تا جاییکه در پایان فروردین ماه بازدهی منفی ۰.۷۱ درصدی، از اردیبهشت تا اوایل خرداد بازدهی ۰.۵۹ درصدی و در هفته پایانی شهریور تنها ۱.۸ درصد بالاتر از نقطه شروع ۱۴۰۲ ایستاد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار