کد خبر: 1189072
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
 تابش خورشید شب‌شکن رسالت و بهانه اصلی خلقت حضرت محمد مصطفی (ص) و همزمانی آن با زادروز طلوع صبح صادق ولایت (ع) شور و شعفی مضاعف به زائران و مجاوران حرم منور رضوی بخشیده و مقارنه آفتاب نبوت و امامت دل همه مومنان را با شادی و شادمانی قرین کرده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از  ایرنا، باز ماه ربیع الاول آمد و بوی عطر محمدی فضای شهر را فرا گرفت. این ماه پر از شادی و شادمانی برای مسلمانان شیعه و اهل سنت است. میلاد پیامبر اسلام (ص) در هفدهمین روز از این ماه اتفاق افتاده و چه با شکوه که امام صادق (ع) رییس مذهب جعفری نیز در همین روز ولادت یافته‌اند.

امروز همه دلسپردگان خاتم النبیین (ص) و دلدادگان اهل بیت (ع) در مشهد رو به سوی حرم مطهر رضوی کرده، دل‌ها را به ضریح و پنجره فولادش گره زده‌اند تا از کوکب سپهر فضل و فروغ مهر تابنده حق، روشنی گرفته و بار دل سبک کنند.

امروز پرچم توحید، نبوت و امامت بر هر بام و دری در شهر امام رئوف به اهتزاز درآمده است و به یمن طلوع آخرین آفتاب نبوت، پرچمداران حق از هر سو به طرف مضجع شریف ثامن‌الحجج (ع) به حرکت درآمده‌اند تا آمدن اشرف خلق جهان را به میراث‌دار ولایتش در خطه خراسان تبریک بگویند.

مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی مملو از جمعیت عاشقانی است که می‌خواهند به پابوس امام رئوف رفته و سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام را شادباش بگویند. حرم مطهر رضوی نیز در ۲ نوبت صبح و عصر میزبان برگزاری جشن سالروز میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) است.

برگزاری جشن میلاد ۱۷ ربیع الاول در حرم امام رضا (ع) قدمتی دیرینه دارد، مجموعه اسناد مکتوب تاریخی با قدمت بیش از پنج قرن اطلاعاتی پیرامون چگونگی پذیرایی، زمان، مکان و هزینه‌های برپایی این مراسم فرخنده در حریم امن رضوی و همچنین برگزاری جشن‌ها از محل مصارف موقوفات این آستان مقدس را در خود جای داده است.

در اسناد مرتبط با مراسم سالروز میلاد پیامبر (ص) علاوه بر اینکه به صورت هزینه‌های تهیه شربت و شیرینی و چراغانی صحن‌های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) اشاره شده، به برپایی مجلس سلام، مشاغل مرتبط با این مراسم، پرداخت خلعت و انعام به کارکنان و مداحان نیز پرداخته شده است.

قدمت قدیمی‌ترین سند مرتبط با آیین جشن و سرور سالروز میلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) در حرم مطهر رضوی به سال هزار و ۱۲۴ هجری قمری (اواخر دوره صفویه) بازمی‌گردد، در این سند تاریخی به برپایی مراسم مهمانی و پذیرایی از حاضران در آیین سالروز ولادت باسعادت رسول الله (ص) اشاره شده است.

از دیگر اسناد این مجموعه می‌توان از ۲ سند هزینه چراغانی صحن عتیق حرم مطهر رضوی به مناسبت سالروز میلاد پیامبر (ص) در ربیع‌الاول سال ۱۳۰۷ قمری و دستور "صدیق الدوله" متولی باشی آستان قدس رضوی به "حاج علی اکبر"، تحویلدار کل مبنی بر تهیه شیرینی برای برگزاری مراسم جشن این روز در ایوان طلا (نادری) در ربیع الاول ۱۳۱۷ قمری نام برد.

به مناسبت ایام فرخنده میلاد پیامبر رحمت (ص) در حال حاضر در مجموع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متر ریسه رنگی در آسمان صحن‌های مرکزی و پیرامونی بارگاه سراسر نور حضرت ثامن الحجج (ع) نصب شده است تا در ساعات شب، شکوه و جلوه زیباتری به این صحن و سرا ببخشد.

کتیبه‌های مناسبتی حرم مطهر رضوی نیز نصب شده است چنان‌که نصب کتیبه‌های بزرگ با عباراتی متناسب با ایام ولادت خجسته نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، در بلندای ایوان‌های صحن‌های مرکزی خودنمایی می‌کند.

همچنین کتیبه‌های دیواری ویژه عید در محل ورودی‌های صحن‌های مرکزی و پیرامونی حرم مطهر نصب شده و شادباش‌گوی زائران و مجاوران در این ایام پربرکت است.

گل‌آرایی محل‌های برگزاری آیین‌های جشن و شادمانی ویژه ایام هفته وحدت در حرم مطهر به طور ویژه انجام شده و گل‌های متناسب فصل همچون داوودی، ساناز، شمشاد طلایی، پتوس، برگ عبایی و آگلونما از جمله گل‌هایی است که در اجرای گل‌آرایی حرم مطهر رضوی استفاده شده است.

رسم عاشقان نبوی در مشهد خاصه حرم مطهر رضوی در سالروز میلاد ۲ نور یزدان دیدنی است، شعله شور ولادت نبوی و هواداران مکتب جعفری از هر سوی شهر زبانه می‌کشد و در صحن و سرای حضرت دوست به مرکز نور متصل می‌شود و در اجتماعی پرشور و پرحرارت رخ می‌نماید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر