کد خبر: 1188656
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
در ماه‌های گذشته برخی از نویسندگان آثار خود را که محتواهای درستی نداشتند، شخصاً چاپ کرده و می‌فروشند و حتی در فضای مجازی هم منتشر می‌کنند که کاسبی جدیدی است تا آثارشان را بفروشند، اما این کار غیرقانونی است و باید با آن برخورد شود.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، حدود ۲ ماه پیش در گزارشی به نویسنده‌ای پرداختیم که اثری را با این توضیح نوشته بود که سراسر سیاه بود. او در جلد کتاب این متن را چاپ کرده بود: «این کتاب بدون اجازه اداره سانسور وقت به شکل کاملاً مستقل منتشر می‌شود». او مدعی است کتابش را به طور مستقل منتشر کرده. منظور او از «اداره سانسور»، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ادامه این گزارش را می‌توانید با عنوان کاسبی اینستاگرامی نویسنده‌ای که ارشاد را «اداره سانسور» می‌داند، بخوانید.

بعد از آن هم یکی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس، بعد از اینکه اثرش مجوز نگرفت، نسخه مجازی آن را در فضای مجازی قرار داد؛ با قید این که برای حمایت از زحمات تیم تحقیقاتی‌ام، مخاطبان در صورت تمایل، برای استفاده از این فایل مبلغ ۱۸۰ هزار تومان به شماره کارت اعلام شده واریز کنند.

موضوع این گزارش، بخش ممیزی نیست و می‌خواهیم بپرسیم: چرا اثری که مجوز ندارد باید به صورت فیزیکی و مجازی آن هم با فروشندگی خود نویسنده به دست مخاطب برسد؟

البته در روزهای گذشته نویسنده‌ای در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده بود که «اسم و جلد بالاخره نهایی شد. کتاب سگ و شریعت تا ۲۵ روز دیگر در ۱۲ فصل و بیش از ۵۰۰ صفحه منتشر می‌شود. برای نوشتن آن ۳ سال زمان صرف شده است. مباحث کتاب کاملاً جدید و تخصصی است و اساساً نظریه‌ نجاست سگ را به کلی زیر سؤال می‌برد. البته طوری نوشته‌ام که توسط عموم قابل خواندن باشد.»

با انتشار کتاب بدون مجوز برخورد می‌کنیم

محمدعلی مرادیان، مدیر اداره کتاب و توسعه کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به این توئیت نوشته است: «کتابی که بدون مجوز منتشر شود، حتما برابر قانون با متخلف برخورد می‌شود.»

نویسنده اثر هم این موضوع را تهدیدی برای خود تلقی کرده و در پاسخ مرادیان گفته است: «مرسی از تهدید شما. درباره‌ ناشران غیرقانونی که کتاب‌هایشان سر از انقلاب درمی‌آورد همین جدیت را دارید؟ ضمن این که کتاب من قرار نیست پخش شود، خودم به هر کسی که خواست می‌دهم و این مصداق نشر مجرمانه نیست.»

انتشار محدود کتاب در بازار و فضای مجازی ترفند جدید است

این موضوع که هرکسی می‌تواند اثر خود را چاپ کند آن هم با تعداد اندکی و بعد از فروش نسخه‌های فیزیکی و یا به اصطلاح هدیه دادن، اثر را به صورت مجازی منتشر کند، دارد به یک فرآیند تبدیل می‌شود و برخورد بازدارنده‌ای هم با نویسندگان این آثار و منتشرکنندگان تا به حال صورت نگرفته است. نویسندگان آثاری که مثال زدیم هنوز بر انجام کار خود اصرار دارند و آثارشان را عرضه می‌کنند. این عمل هم بنا به ضعف و خلاء‌های قانونی است که از سوی متخلفان صورت می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار