کد خبر: 1182932
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برگزاری پیاده‌روی عزاداران از شهر‌های عراق به سمت کربلا،  گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره «حرکت پیاده‌روی اربعین» را مرور می‌کنیم
معمولاً در این‌جور پدیده‌هایی که انسان مشاهده می‌کند تبلیغاتی برای آن انجام نگرفته، لکن ناگهان یک پدیده‌ای در محیط دید انسان بروز می‌کند، دست خدایی مشهودتر از همه‌جای دیگر است...

مظهر عشق همراه با بصیرت
معمولاً در این‌جور پدیده‌هایی که انسان مشاهده می‌کند تبلیغاتی برای آن انجام نگرفته، لکن ناگهان یک پدیده‌ای در محیط دید انسان بروز می‌کند، دست خدایی مشهودتر از همه‌جای دیگر است... این‌ها پدیده‌هایی است که هیچ تبلیغاتی هم برایش نمی‌شود، تلاشی هم انجام نمی‌گیرد. شما ببینید برای اینکه ۱۰ هزار نفر، ۵۰ هزار نفر را یک جا جمع کنند، چقدر تلاش تبلیغاتی در دنیا انجام می‌گیرد، آخرش هم نمی‌شود. اینجا با وجود موانع فراوان، از ایران فقط ۲ میلیون نفر برای پیاده‌روی ۸۰ کیلومتری - برای پیاده‌روی، نه برای لذت بردن و در هتل لمیدن- بلند می‌شوند می‌روند کربلا؛ چند برابر آن [هم]از خود عراق و از مناطق دیگر؛ این یک حادثه الهی است، این یک پدیده الهی است؛ این نشان‌دهنده این است که این راه، راه عشق است؛ منتها نه عشق مجنونانه، عشق همراه بصیرت؛ مثل عشق اولیا به خدا؛ اَللهُمَّ ارزُقنی حُبَّکَ وَ حُبَّ مَن یُحِبُّکَ وَ حُبَّ کُلِّ عَمَلٍ  یوصِلُنی اِلی قُربِک؛ این حبّ و این عشق، عشق همراه با بصیرت است؛ می‌داند، می‌فهمد و این جاذبه او را می‌کِشد، این مغناطیس او را می‌کِشد. خب، بنابراین کار، کار بزرگی است؛ پدیده، پدیده عظیمی است. من اولاً به کسانی که موفق شدند و رفتند، خوشامد عرض می‌کنم و قبول الهی را برای کارشان درخواست می‌کنم و غبطه خودم را  نسبت به کار آن‌ها -که ما محروم بودیم، آن‌ها موفق شدند- عرض می‌کنم. از مردم عراق که پذیرایی کردند، محبت کردند، این جمعیت عظیم را توانستند ظرف چند روز اداره کنند، تشکر می‌کنم. حادثه، حادثه فوق‌العاده مهمی است.
بیانات در دیدار بسیجیان ۱۳۹۵/۹/۳

نماد عزت اسلامی
من همین‌جا مناسب می‌دانم و لازم می‌دانم به‌مناسبت یاد از آن اجتماع عظیم، از دولت عراق، ملت عراق، عشایر عراق که در این آزمون بسیار مهم فداکاری کردند، خدمت کردند، کَرم و بزرگواری نشان دادند، تشکر کنم. حادثه عجیبی بود؛ حادثه امسال (۲) اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل‌بیت به خیال خود مسدود کرده بودند. ببینید چه حرکت عظیمی اتفاق افتاد! وقتی حتی جسم‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد، این‌جور انعکاس پیدا می‌کند. اگر ما با هم باشیم، کشور‌های اسلامی، ملت‌های مسلمان -سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنن و تشیع- با یکدیگر دل‌هایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتفاقی خواهد افتاد؛ چه عزتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت.
بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللى وحدت اسلامى ۱۳۹۳/۱۰/۱۹)


میهمان‌نوازی مردم عراق
میهمان‌نوازی و کَرَم در استقبال از زائران اربعین حسینی یکی دیگر از صفات ممتاز مردم عراق است. این رفتار عاشقانه معنوی در دنیای امروز مادی بسیار مهم و قابل توجه است و هنوز به‌درستی عمق این فضیلت مردم عراق شناخته نشده است.
دیدار نخست‌وزیر عراق با رهبر انقلاب ۱۳۹۴/۳/۲۷)


راهپیمایی اربعین را شکر کنید
این حادثه راهپیمایی را شکر کنید. شکرش ازجمله به این است که  آن روحیات را، آن حالات را -که در این دو، سه روزی که مشغول راهپیمایی بودید، آنجا مشاهده یا احساس کردید- در خودتان نگه دارید؛ آن برادری را، آن مهربانی را، آن توجه به ولایت را، آن آماده شدن بدن برای تَعَب کشیدن را، آن ترجیح دادن زحمت کشیدن و عرق ریختن و راه رفتن بر راحتی و تنبلی را. در همه امور زندگی باید این را دنبال کرد؛ این می‌شود شکر.
بیانات در دیدار بسیجیان ۱۳۹۵/۹/۳)

فرصتی که باید مغتنم شمرد

این حرکت عظیم مردم از ایران، از کشور‌های دیگر اسلامی، از هند، از اروپا، حتی از امریکا و کشور‌های دیگر، از راه‌های دور، افرادی می‌آیند در این راهپیمایی شرکت می‌کنند؛ دو روز، سه روز بیشتر یا کمتر - در این راه، پای پیاده حرکت می‌کنند؛ مردم عراق هم انصافاً با کمال بزرگواری و محبت پذیرایی می‌کنند از اینها؛ خیلی حرکت عظیم و پرمعنا و پرمغزی است و کسانی که موفق می‌شوند باید مغتنم بشمارند.
بیانات در ابتداى درس خارج فقه درباره پیاده‌روی اربعین ۱۳۹۴/۹/۹)
 

لزوم آسان کردن راهپیمایی اربعین از سوی مسئولان
از جمله شاخه‌های شکر، یکی این است که این کار را برای کسانی که عاشق این کارند، آسان کنیم که مسئولیت این به عهده مسئولان بخش‌های مختلف کشور است. گاهی حوادثی پیش می‌آید؛ نگذارند این حوادث [تکرار شود]، پیشگیری کنند؛ این هم جزو شکر است. به‌هرحال این نعمت را قدر بدانیم، نعمت بزرگی است؛ و این ان‌شاءاﷲ یک نعمت پایدار خواهد بود و برای ملت ایران و ملت عراق، مایه عزت و سربلندی و افتخار خواهد بود. حالا در دنیا سعی می‌کنند که نگذارند این نورافکن قوی دیده بشود، لکن نمی‌توانند، دیده خواهد شد؛ سعی می‌کنند دیده نشود یا تحریفش کنند، [اما]هیچ‌کدام به جایی نمی‌رسد؛ وقتی ادامه دادید حرکت را ناچار حقیقت خود را آشکار خواهد کرد.
بیانات در دیدار بسیجیان ۱۳۹۵/۹/۳


بزرگ‌ترین گردهمایی عالم
امسال (۱) شما ملاحظه کردید در اربعین حسینی میلیون‌ها انسان در کنار هم قرار گرفتند؛ خود این حرکت عظیم یک جمعی از مسلمان‌ها -البته مخصوص شیعه نبود، سنی‌ها هم بودند- که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند؛ تجلیل کردند؛ آن را بزرگ‌ترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ چه کسانی؟ آن‌هایی که دارند مسائل اسلامی را رصد می‌کنند.
بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللى وحدت اسلامى ۱۳۹۳/۱۰/۱۹)

نمونه ارتباط دوستانه دو ملت ایران و عراق
راهپیمایی مراسم روز اربعین یک نمونه از این ارتباط دوستانه [دو ملت ایران و عراق]است به‌گونه‌ای که مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی، از انفاق و محبت و ارادت چیزی کم نمی‌گذارند. مسئولان دو کشور ایران و عراق، باید از این فضا و فرصت برای منافع دو کشور بیشترین استفاده را بکنند.
دیدار رئیس جمهوری عراق با رهبر انقلاب ۱۳۹۴/۹/۳

رعایت مقررات و ضوابط در سفر اربعین

البته این عرایض ما موجب نشود که بعضی‌ها خارج از مقررات بخواهند بلند شوند راه بیفتند و حرکت کنند؛ نه، طبق همان مقرراتی که دولت اسلامی معین کرده است؛ خب، دوستان ما در دولت نشسته‌اند فکر کرده‌اند، مقرراتی و ضوابطی برای این کار در نظر گرفته‌اند، این ضوابط حتماً مراعات بشود؛ جوری نباشد که کسانی خارج از این ضوابط بگویند «برویم همین‌طور حرکت کنیم، سر به بیابان بگذاریم -مثلاً- برویم»، این‌جوری مطلوب نیست؛ این ضوابط را حتماً باید رعایت کنند.
بیانات در ابتداى درس خارج فقه درباره پیاده‌روی اربعین ۱۳۹۴/۹/۹­­

در مسیر تمدن نوین اسلامی  
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر