کد خبر: 1182561
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: با عضویت در بریکس، قدرت چانه‌زنی ما در مقابل تحریم‌کنندگان افزایش خواهد یافت و به نوعی ابزار قدرت خواهد بود تا آن‌ها را از اعمال فشار‌های اقتصادی منصرف کنیم.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «آرمان خالقی» درخصوص پیوستن ایران به پیمان بریکس، افزود: در موضوع بریکس، برخی کشور‌های توسعه یافته یا در حال توسعه جهان توافق کرده‌اند تا هم تجارت فی‌مابین خود را افزایش داده و هم احتمالا بخواهند تا واحد پولی جدیدی را به جهان معرفی کنند.

وی ابراز امیدواری کرد، حضور ایران در این پیمان و پیوستن به آن بتواند منافع مد نظر کشورمان را تامین کند و به‌ویژه به مثبت شدن تراز تجاری ما انجامیده و به توسعه منجر شود.

خالقی خاطرنشان‌کرد: پیمان‌هایی نظیر بریکس، شانگهای، اوراسیا و ... و تصویب معاهده‌های فی‌مابین ایران و کشور‌های عضو این پیمان‌ها به‌ویژه در موضوعات تسهیلات و تعرفه‌های گمرکی، تسهیل‌کننده تجارت است و می‌تواند برای کشورمان اثر مثبت داشته باشد.

وی با اشاره به محروم بودن کشورمان از سوئیفت، گفت: اگر سیستم مشابهی با حضور اعضای پیمان بریکس به‌ویژه کشور‌های چین، هند، روسیه، برزیل و ... شکل بگیرد که همان کارکرد را داشته باشد، امر مبارکی خواهد بود که در توسعه تجارت مان بسیار اثرگذار خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل خانه صمت ادامه داد: در این صورت، قدرت چانه‌زنی ما در مقابل تحریم‌کنندگان افزایش خواهد یافت و به نوعی ابزار قدرت خواهد بود تا آن‌ها را از اعمال فشار‌های اقتصادی منصرف کنیم.

پذیرش عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان منطقه‌ای مهم شانگ‌های و حالا گروه بریکس، در کنار تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعال‌تر کردن همکاری‌ها با سازمان اکو و گسترش و تقویت روابط و همکاری‌ها با کشور‌های همسایه، همسو و دوست که افزایش قابل توجه مبادلات تجاری کشورمان را به دنبال داشته، در سایه سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی دولت سیزدهم حاصل شده است.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار