کد خبر: 1181920
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در گفتگو با «جوان»:

استاد حقوق دانشگاه تهران معتقد است: با اتکا به توان داخلی توانستیم در مسیر بهره‌برداری از فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی قرار بگیریم. امیدوارم بهره‌برداری از فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی پیش‌درآمدی برای بهره‌برداری از سایر میادین مشترک باشد.
طرح توسعه فاز‌۱۱ آخرین طرح توسعه در میدان گازی پارس‌جنوبی است که در مجاورت مرز مشترک با قطر قرار دارد. این فاز به عنوان اولین پروژه‌ای بود که قرارداد آن تحت عنوان نسل جدید قرارداد‌های نفت و گاز (IPC) توسط شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه‎‌گذاری‎های خارجی در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۷ با کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، CNPCI چین و پتروپارس بسته شد. بر اساس این قرارداد، پتروپارس با توجه به تجارب قابل توجه خود و به عنوان شرکت دارای رتبه اول E&P ایران قرار بود در همکاری و تعامل کامل با TOTAL و CNPCI این فاز را توسعه دهد، اما به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و خروج یا انصراف شرکا، سرانجام در ششم اکتبر۲۰۱۹ اجرای این فاز به صورت کامل به شرکت پتروپارس واگذار شد تا با استفاده از توان داخلی آن را توسعه دهد.
طبق مطالعات انجام‌شده، پس از شروع سه سال از تاریخ تولید، این میدان افت فشار را تجربه خواهد کرد که این وضعیت مستلزم نصب امکانات فشارافزایی برای حفظ تولید از این میدان در مرحله دوم خواهد بود، به همین دلیل فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی به عنوان پیچیده‌ترین پروژه برای توسعه در بین سایر طرح‌های توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی شناخته می‎شود.
گفتنی است، فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی تنها فاز توسعه‌نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن طی دو دهه گذشته بار‌ها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است.
حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در گفتگو با «جوان» در خصوص بهره‌برداری از فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی تصریح کرد: پارس‌جنوبی که در قطر به گنبد‌شمالی معروف است، یک حوزه بزرگ گازی مشترک بین ما و این کشور به شمار می‌رود. بهره‌برداری از این حوزه با فراز‌وفرود‌هایی همراه بوده است. گاهی اوقات قطر پیشی گرفته و برخی مواقع ما جلو افتاده‌ایم.
وی در ادامه گفت: پیش‌بینی شده بود بخش ایرانی این حوزه گازی مشترک در ۲۴ فاز به بهره‌برداری برسد. فاز‌۱۱ آخرین فازی است که در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. به گفته این استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران، بهره‌برداری از فاز‌های اولیه طی همان سال‌های ابتدایی صورت گرفت، اما بهره‌برداری از برخی فاز‌ها مانند فاز‌۱۱ به تأخیر افتاد و تا امروز ادامه یافت.
وی ادامه داد: بهره‌برداری از فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی سال‌هاست معطل مانده است. حالا با ابتکاری که وزارت نفت به پشتوانه تخصص یک پیمانکار داخلی به اجرا گذاشته است، انتقال یک دکل آبی از فاز ۱۲ به فاز‌۱۱ صورت گرفت و شاهد آماده‌سازی این فاز برای بهره‌برداری هستیم.
این استاد حقوق انرژی خاطرنشان کرد: با تکمیل توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی روزانه ۵۶میلیون مترمکعب گاز و یک‌میلیون تن اتان تولید خواهد شد. این میزان تولید گاز می‌تواند در رفع ناترازی گاز کشور مؤثر باشد و از مشکلات ما در زمستان آتی بکاهد. همچنین پیش‌بینی شده است سالانه یک‌میلیون تن ال‌پی‌جی توسط فاز۱۱ تولید شود. با توجه به اینکه ال‌پی‌جی یکی از بهترین سوخت‌هاست، تولیدش برای‌مان اهمیت دارد. وی ادامه داد: ال‌پی‌جی به صورت گاز مایع قابل حمل است و تولید این ماده مزیت زیادی برای کشور دارد. این ماده قابلیت صادرات فوری دارد و کشور‌های همسایه خواستار آن هستند.
مرادی گفت: بهره‌برداری از فاز‌۱۱ پارس‌جنوبی علاوه بر اینکه تکالیف دولت را در زمینه بهره‌برداری کامل از پارس‌جنوبی تکمیل می‌کند، دارای مزیت‌های زیادی برای کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار