کد خبر: 1176858
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
فعال حوزه انرژی در گفتگو با «جوان»:

یک فعال حوزه انرژی ضمن اشاره به ضرر هنگفت درآمد دولت به دلیل خام‌فروشی معتقد است خام‌فروشی متانول و تولید این محصول به شکل رایج آن نمی‌تواند برای کشور ارزآوری چندانی داشته باشد و به هیچ عنوان تداوم خام‌فروشی متانول به نفع کشور نیست. باید به سمت توسعه زنجیره ارزش برویم تا در سه سال آینده بتوانیم سهمی در بازار محصولات پتروشیمی منطقه داشته باشیم و تنها با توسعه زنجیره ارزش متانول، تداوم تولید متانول از گاز اقتصادی خواهد بود.
فرزین سوادکوهی، فعال حوزه انرژی در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در کشور صنعت جوانی است که متأسفانه از همان ابتدا برنامه‌ریزی جامع، آینده نگر و راهبردی برای فرایند کار آن شکل نگرفت، عنوان کرد: در واقع در وهله اول نگاه پرسود حاصل از تولید متانول هدف دولت و برنامه‌ریزان این حوزه بود، لذا در آن زمان مجوز‌های زیادی در این خصوص صادر شد، ولی در حال حاضر به مشکل ناترازی در تولید و مصرف گاز برخورد کرده‌ایم، قطعاً باید مجوز‌های تولید متانول جدید را باطل کنیم.
وی با بیان اینکه سوددهی متانول در سال‌های نخست فعالیت باعث شد فعالان این حوزه اقدامی برای توسعه زنجیره ارزش انجام ندهند، ابراز کرد: در سال‌های اولیه تولید متانول به شکل خام سود خوب و مشتریان دست به نقد باعث شد این صنعت در حد خام‌فروشی باقی بماند، در حال حاضر به دلیل اشباع بازار هدف این شکل از فروش به نفع کشور و اقتصاد نیست. سوادکوهی با بیان اینکه به دلیل وابسته بودن اقتصاد به سیاست در کشور متأسفانه سهم بزرگی از بازار در حوزه‌های مختلف از جمله گاز و انرژی را از دست داده‌ایم، عنوان کرد: بازار متانول هم تابعی از شرایط سیاسی کشور و منطقه است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
وی ضمن تأکید بر لزوم تکمیل زنجیره توسعه ارزش عنوان کرد: در این راستا لازم است نهاد تنظیم‌کننده ایجاد شود و قسمتی از این حوزه به بخش خصوصی برون‌سپاری شود.
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه با نیازسنجی و توسعه زنجیره ارزش می‌توان امیدوار بود ارزآوری بیشتری از فروش متانول به کشور مختلف عاید ایران می‌شود، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باز کردن پنجره ارتباطی ایران با سایر کشور‌ها می‌تواند راهگشا باشد. بازار کشور‌های همسایه به خصوص ترکیه برای محصولات میانی زنجیره ارزش متانول نظیر فرمالدهید و بلندینگ‌های سوختی بسیار مناسب است و باید به این سمت حرکت کنیم، وگرنه باید شاهد تعطیلی صنعت خام‌فروشی متانول باشیم.
سوادکوهی معتقد است تولید متانول و فروش آن به شکل خام در بازار چین غیرکارآمد و غیراقتصادی و لازم است هر چه زودتر فرایند آن بهبود یابد و زنجیره تکمیل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار