کد خبر: 1175329
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
فرماندهان نظامی بورکینافاسو و مالی در واکنش به گزارش‌های منتشرشده درباره احتمال مداخله نظامی برخی کشورهای آفریقایی و فرانسه در نیجر، هشدار دادند که دخالت نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه آن‌ها خواهد بود.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، به دنبال کودتا در نیجر و حمله مردم این کشور به سفارت فرانسه، مقامات نظامی مالی، بورکینافاسو و گینه درباره هرگونه دخالت نظامی در نیجر هشدار دادند.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و روز جمعه رسما تلویزیون ملی این کشور خبر داد «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

در پی این اعلام، مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند. هزاران نفر از مردم نیجر بعد از این فراخوان مقابل سفارت فرانسه تظاهرات بر پا کردند و برخی نیز به مقر سفارت فرانسه هجوم بردند.

دولت‌های مالی و بورکینافاسو، در واپسین ساعات شامگاه دوشنبه، در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از کودتای نیجر اعلام و تاکید کردند تحریم‌های جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) علیه نیجر نامشروع و غیرقانونی است.

این دو کشور همچنین تاکید کردند که هر گونه مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه بورکینافاسو و مالی خواهد بود.

اکواس یا جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، روز یکشنبه هفته جاری، در نشستی ویژه که در ابوجا پایتخت نیجریه برگزار شد، خواستار آزادی فوری محمد بازوم رئیس مخلوع نیجر و بازگشت نظام قانونی این کشور به حالت عادی شده بود. 

اکواس همچنین ضمن تعلیق تمام مبادلات تجاری و مالی کشورهای عضو این سازمان با نیجر، تاکید کرده بود که در صورت عدم پاسخگویی نیجر به خواسته‌ها طی یک هفته، تمام اقدامات لازم از جمله استفاده از زور را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

به دنبال حمایت بورکینافاسو و مالی از نیجر، شورای نظامی گینه نیز اعلام کرد به تحریم‌های اعلام‌شده علیه نیجر پایبند نخواهد بود و مردم کشورهای گینه، مالی، بورکینافاسو و نیجر خواهان احترام به حاکمیتشان هستند.

این شورا که قدرت را در کشور گینه به دست دارد، همچنین درباره هرگونه مداخله نظامی در گینه هشدار داد و گفت که دخالت نظامی منجر به از هم پاشیدن گروه اکواس خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار