کد خبر: 1174054
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
وزارت خارجه آمریکا از برگزاری نشستی با هیأت طالبان در پایتخت قطر در روزهای آتی خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای خبر داد که هیأتی از این وزارتخانه قرار است در این هفته راهی شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان و «دوحه» پایتخت قطر شود.

به نوشته وبگاه خبری الخلیج آنلاین، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا به تاریخ دقیق این دیدار اشاره‌ای نشده، اما آمده است که هیأت آمریکایی از ۲۶ تا ۳۱ جولای به قزاقستان و قطر خواهند رفت و با نمایندگان طالبان و مسئولان تکنوکرات وزارت‌خانه‌های افغانستان در خصوص برخی از مسائل داخلی این کشور در دوحه رایزنی می‌کنند.

«توماس وست» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و «رینا امیری» فرستاده ویژه آمریکا در امور زنان و دختران و حقوق بشر در افغانستان در این هیأت حضور دارند.

موضوعات امنیتی، مواد مخدر و حقوق زنان عمده مسائلی است که هیأت آمریکا قصد دارد در خصوص آن‌ها با نمایندگان طالبان گفت‌و‌گو کند.

این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که خبرگزاری رویترز در ماه می گذشته از دیدار محرمانه «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر قطر با «هبت الله آخوندزاده» رهبر طالبان و گفت‌و‌گو در خصوص راههای کاهش تنش با جامعه جهانی خبر داده بود.

رویترز به نقل از منبع مطلع نوشت که این دیدار در شهر قندهار افغانستان در تاریخ ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) برگزار شد و اولین دیدار در نوع خود میان رهبر طالبان با یک مقام خارجی بود. همچنین جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز از این دیدار خبر داشت و در جریان تمامی مسائل مطرح شده در این دیدار از جمله لزوم انجام گفت‌و‌گوهای بیشتر قرار داشت.

به نوشته رویترز دیدار میان نخست‌وزیر قطر و رهبر طالبان بسیار مثبت بود و آخوندزاده علاقه بسیاری به ادامه گفت‌و‌گو با جامعه جهانی دارد.

وبگاه الخلیج آنلاین نیز در این باره نوشت که دیدار هیأت آمریکایی با نمایندگان طالبان یک موفقیت دیپلماتیک برای قطر محسوب می شود که از محدودیت‌های طالبان بر زنان انتقاد کرده و در عین حال از روابط دیرینه خود با طالبان در جهت ترغیب کابل به برقراری ارتباط بیشتر با جامعه بین‌المللی استفاده می‌کند.

قطر در سال ۲۰۲۰ نیز میزبان مذاکرات میان طالبان و ایالات متحده آمریکا بود که به توافق تاریخی در فوریه همان سال منجر شد و اشغالگران آمریکایی در آگوست ۲۰۲۱ و پس از ۲۰ سال از اشغال افغانستان از این کشور خارج شدند، خروجی که با انتقادات شدید محافل داخلی آمریکا مواجه شد و چندی پیش نیز بازرسان وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی که از تحقیقاتشان درباره هرج‌ومرج در فرآیند خارج شدن از افغانستان منتشر شد، «جو بایدن» و دولتش و همچنین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور قبلی آمریکا را در بروز این هرج و مرج مسئول دانستند.

با این وجود «ذبیح الله مجاهد» در دی ماه سال گذشته گفت که آمریکا دو بند مهم از توافق فوریه ۲۰۲۱ یعنی برداشتن تحریم‌ها و دیگری عادی‌سازی روابط میان واشنگتن با کابل را اجرایی نکرده است.

در شرایط فعلی نیز طالبان با بسیاری از کشورها مانند نروژ، سوئیس، ترکیه، چین، قطر، روسیه، پاکستان و ازبکستان تماس‌های دیپلماتیک برقرار کرده و هیئت‌هایی را برای به رسمیت شناختن رسمی دولت خود به این کشورها فرستاده است. با وجود این، هنوز هیچ کشوری دولت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته است و بسیاری از کشورها افغانستان را ترک کرده و سفارتخانه‌های خود را بسته‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار