کد خبر: 1173743
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
معاون فرهنگی سازمان اوقاف، ابعاد و جزئیات واگذاری یک موقوفه در قزوین به یکی از بستگان رئیس اوقاف را تشریح کرد. امروز همچنین دادستان قزوین نظر نهایی خود را درباره این موقوفه اعلام کرده و گفته است: در این پرونده تخلفی احراز نشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، واگذاری موقوفه‌ای در قزوین به یکی از بستگان رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در حوالی تاکستان قزوین، این روزها در فضای مجازی بسیار می‌چرخد و انتقادات زیادی را در پی داشته است.

انتشاردهنده این شایعه در فضای مجازی معتقد است که این ملک با قیمتی بسیار پایین واگذار شده و اجاره‌ای ناچیز هم برای آن پرداخت می‌شود.

این حواشی سبب شد که دادستان قزوین به پرونده ورود کرده و دستور تحقیق و بررسی را در این‌باره صادر کند. برای روشن‌شدن ابعاد این موضوع با حجت‌‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی، اجتماعی اوقاف صحبت کردیم.

ابتدا درباره زمین مورد مناقشه کمی توضیح دهید که در کجا واقع شده و کاربری آن به چه صورت است

در تاکستان روستایی به نام «قُمیِک» وجود دارد که اراضی آن کشاورزی است و ۴.۱ دانگ روستا موقوفه است، یعنی حدود دوسوم زمین‌ها موقوفه مشاع است. بقیه هم برای افراد است، اما بهره‌برداری از این زمین‌های موقوفه در دست افراد است، یعنی آنها حق نسق یا حق زارعانه دارند. آنها به چند طریق می‌توانند حق را به دست آورده باشند؛ مثلاً یکی می‌گوید: من از نفر قبلی که این حق را داشته خریده‌ام، کس دیگری می‌گوید: زمان اصلاحات ارضی [واگذاری زمین بر اساس طرحی از پهلوی دوم برای بستن دهان منتقدان پدرش] این حق را به دست آورده‌ام، شخصی می‌گوید از طریق قانون احیای اراضی بایر اینجا را احیا کرده و زمین را گرفته‌ام. در واقع افرادی که در روستای قمیک هستند درباره زمین‌های موقوفه صاحب حق بهره‌برداری و کشاورزی هستند. البته اصل ملک برای آنها نیست و فقط حق بهره‌برداری از آن را دارند که به آن نسق می‌گویند.

درباره قیمت زمین و اجاره آن بگویید، زیرا منتقدان می‌گفتند این زمین باقیمت بسیار پایینی واگذار شده

قیمت زمین در روستای قمیک

در این روستا الان قیمت زمین حدود متری ۱۰ هزار تومان است. می‌توانید بروید و تحقیق کنید و اگر خواستید زمین هم بخرید. البته برای انتقال این زمین باید یک پذیره انتقال به موقوفه پرداخت شود و یک اجاره هم به عرصه داده شود. مبلغ پذیره انتقال ۱۰ درصد مابه‌التفاوت قیمت انتقال قبلی است. یعنی مثلاً معامله قبلی اگر ۱۰ تومان بوده و معامله کنونی ۵۰ تومان باید ۱۰ درصد مابه‌التفاوت یعنی ۱۰ درصد از ۴۰ تومان را به موقوفه پرداخت کنند.

این زمین سال ۱۳۹۵ به قیمت ۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان خریداری شد

این زمین در سال ۹۵ به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون از یکی از اهالی روستا که حق بهره‌برداری داشته، خریداری شده و همان زمان پذیره انتقال به موقوفه پرداخت شده است. البته امروز ارزش زمین حدود ۱۶ میلیارد تومان است؛ در حالی که اگر این پول در تهران سرمایه‌گذاری شده بود، حداقل چند برابر بیشتر رشد می‌کرد.

ابهام دیگری که مطرح می‌کنند این است که چرا قیمت اجاره این زمین سالی یک میلیون تومان است؟ اجرای عرصه همین است و عرف آن منطقه برای اجرای عرصه همین مبلغ است؛ زیرا ملکی که برای موقوفه است و خریدار منافع را خریده، پس اجاره بالا دادن معنی ندارد.


حسینیه امینی‌های قزوین که زمین مورد مناقشه موقوفه آن است

خریدار زمین را از شخص خریده و پول پذیره را هم به موقوفه پرداخت کرده است

اشکال مطرح شده از چند مبنا اشتباه است؛ اول می‌گویند: اجاره کم است، طرف زمین را خریده، پول پذیره را هم داده است، چرا باید اجاره بدهد؟ بعد می‌گویند اگر کسی بخواهد می‌تواند با این قیمت و این مبلغ اجاره زمین بگیرد؟ می‌گوییم بله، در آن منطقه فراوان گزینه‌های واگذاری زمین با همین مبالغ وجود دارد.

ضمن اینکه آن زمان، آقای خاموشی، رئیس سازمان اوقاف نبود و سال ۱۳۹۵ ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده داشت.

اداره این موقوفه را اداره اوقاف قزوین انجام می‌دهد یا متولی دارد؟

موقوفه امینی‌ها متولی دارد و امورش دست اوقاف نیست

نکته همین‌جا است، این موقوفه اصلاً دست اوقاف نیست و متولی دارد و حق پذیره و اینها به متولی پرداخت شده است. این موقوفه برای حسینیه امینی‌ها در قزوین است که یک فضای بسیار زیبای قدیمی است و بسیاری از فیلم‌های تاریخی را آنجا بازی کرده‌اند؛ مثل «بانوی عمارت»، «شب دهم» و.... این ساختمان چند تالار دارد و در دهه محرم، صفر و فاطمیه روضه‌خوانی می‌شود و درآمد زمین‌ها برای این حسینیه است. متولی اراضی دو سال قبل فوت کرد. البته او آن زمان هم با یکی از پسرعموهایش سر تولیت اختلاف داشتند، متولی بعدی هم پیرمردی است و کار دست پسر و وکیلش است.

در این موقوفه افراد بدحجاب و بی‌حجاب می‌رفتند و عکس‌ها و فیلم‌های بسیار زشت و زننده‌ای از آن‌ها پخش و موجب اعتراض مؤمنان قزوین شد. سازمان اوقاف تذکر‌های بسیار جدی به متولی داد و پس از آن این حواشی برای اوقاف ایجاد شد.


یکی از تالارهای حسینیه امینی‌های قزوین

به گزارش فارس طبق اعلام روابط‌ عمومی سازمان اوقاف، حسین رجبی دادستان قزوین درباره پرونده این موقوفه امروز نظرش را به شرح زیر اعلام کرده است.

دادستان قزوین: هیچ‌گونه تخلفی احراز نشده است

بنا به اعلام روابط عمومی سازمان اوقاف، دادستان قزوین در نشست شورای عالی فضای مجازی دادگستری قزوین درباره این پرونده گفت: در واگذاری موقوفه امینی‌ها هیچ‌گونه تخلفی محرز نشده است. نظر به مستندات ارائه شده و بررسی‌های صورت گرفته در واگذاری قمیک (موقوفه امینی‌ها) تاکنون هیچ‌گونه تخلفی احراز نشده است.

دادستان قزوین افزود: نظر به مستندات ارائه شده و بررسی‌های صورت گرفته که در واگذاری قمیک (موقوفه امینی‌ها) تاکنون هیچ‌گونه تخلفی احراز نشده است.

وی ادامه داد: واگذاری‌ها طبق روال معمول و قانونی بوده است و توضیحات تکمیلی به زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار