کد خبر: 1172284
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «جوان»:
حانیه مسجودی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است اصلاح نظام مالیاتی به سمت اخذ مالیات از بخش‌های خاص با درآمد‌های کلان یا به نوعی مشاغل خاص و دانه درشت موجب تحقق عدالت مالیاتی خواهد شد که یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمینه حرکت به سمت نظام مالیاتی هوشمند است. با استقرار نظام مالیاتی هوشمند، مالیات‌گیرنده بر اساس گردش مالی و فعالیت اقتصادی نسبت به اخذ مالیات اقدام می‌کند. همچنین با استقرار نظام مالیاتی هوشمند، مؤدیان جدید نیز شناسایی می‌شوند و با فرار‌های مالیاتی مبارزه جدی صورت می‌گیرد.

عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «جوان» با اشاره به اخذ مالیات عادلانه گفت: رشد و توسعه اقتصاد کشور برای ارائه خدمات‌دهی بهتر باید بر اساس پرداخت مالیات باشد. به نظرم دولت می‌تواند با اخذ مالیات، خدمات مناسب و بهتری به مردم ارائه دهد. یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای اخذ عادلانه‌تر مالیات و کاهش فرار مالیاتی، افزایش اطلاعات و شفافیت اقتصادی در کشور، راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی است. وی افزود: مالیات دو بخش دارد که یک بخش مالیات دهنده و دیگری مالیات گیرنده است. مالیات گیرنده وظیفه دارد علاوه بر پاسخگویی با فرهنگ‌سازی مردم را نسبت به پرداخت مالیات و توسعه زیرساخت‌های کشور تشویق کند چراکه مالیات‌دهنده برای بهبود و رفاه شرایط زندگی خود مالیات می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در مورد مالیات ستانی باید برقراری عدالت مالیاتی باشد. معمولاً افرادی که گردش‌های مالی بسیار زیادی دارند پرونده مالیاتی ندارند، در حالی که همیشه کارمندان و کارگران با حقوق‌های پایین باید قبل از دریافت حقوق اول مالیات‌شان را بپردازند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مالیات باید مبتنی بر داده باشد، اظهار کرد: تکریم مؤدی باید برنامه اصلی و اساسی سازمان امور مالیاتی باشد چراکه مالیات یک ابزار برای درآمدزایی نیست بلکه ابزاری برای حمایت از تولید، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و برقراری عدالت اجتماعی است.
آرگون در پاسخ به این سؤال که رویکرد سازمان امور مالیاتی در برخورد و اخذ واقعی مالیات از مشاغل خاص نظیر پزشکان، آهن‌فروشان، طلافروشان، وکلا، آرایشگاه‌های زنانه، بنگاه‌های املاکی و رستوران‌داران که فرار‌های مالیاتی دارند باید چگونه باشد، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها نگرش سیستمی است. معتقدم باید از مواجهه افراد با یکدیگر پرهیز کنیم، یعنی مالیات نباید ممیز محوری باشد بلکه باید به صورت سیستمی تعیین شود. به نظرم راه‌اندازی سامانه مؤدیان و فراهم شدن زیر ساخت‌های جدید می‌تواند به عدالت مالیاتی کمک کند و باعث شود که پرداخت مالیات به عنوان یک ارزش و فرهنگ در جامعه مطرح شود. بدون شک همه مشاغل باید مالیات خود را پرداخت کنند و در ساخت جامعه مشارکت داشته باشند. سازمان امور مالیاتی باید با همه مشاغل تعامل داشته باشد و با آموزش مشاغل را نسبت به پرداخت مالیات تشویق کند.
وی در مورد این موضوع که به نظر شما رویکرد اصلی اخذ مالیات باید مبتنی بر رویکرد مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق سامانه مؤدیان مالیاتی و اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص باشد، گفت: این رویکرد باید در مباحث مختلف پیاده‌سازی شود. هر چه سیستم‌های مالیات ستانی تکمیل‌تر شود و بخش‌های مختلف را زیر چتر مالیاتی بیاورد، عدالت مالیاتی محقق می‌شود. یکی از دلایل عدم‌پرداخت مالیات از سوی مؤدیان، نبود عدالت مالیاتی است. عده‌ای معتقدند افراد پردرآمدی که میلیاردی گردش مالی دارند مالیات نمی‌پردازند در حالی که کارمندان همیشه مجبور به پرداخت مالیات هستند، به همین منظور سازمان امور مالیاتی باید بر اساس اطلاعات، داده و گردش مالی از مردم مالیات اخذ کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار