کد خبر: 1172167
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
تولیت آستان قدس رضوی در مراسم سنتی اذن عزا؛
تولیت آستان قدس رضوی تبلیغات سنگین و جنگ روانی شوم دستگاه اموی و سکوت و بی تفاوتی خواص را از دلایل مهم رقم خوردن فاجعه کربلا دانست.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم اذن عزا و آئین تعویض پوش ضریح منور و پرچم گنبد حرم مطهر رضوی و اهداء پرچم به هیئت‌های مذهبی که عصر امروز سه شنبه (بیست و هفتم خردادماه) و در آستانه آغاز ماه محرم در بارگاه قدسی امام رضا(ع) برگزار شد، به رفتارهای دوگانه غرب در آزادی بیان اشاره و عنوان کرد: هتک حرمت و قرآن سوزی را آزادی بیان توجیه می‌کنند اما در مقابل، حتی اجازه سؤال در خصوص هولوکاست را به کسی نمی‌دهند.
وی افزود: اباعبدالله(ع) جلوه تمام‌عیار قرآن است و امروز نیز حضور دارند استمرار آنانی که در روز عاشورا آن حضرت را تیرباران کردند، منتهی دیگر قرآن را تیرباران نمی‌کنند بلکه آتش می‌زنند و اینان امتداد همان تفکر جاهلیت، ظلمت‌بار و تاریکی است که کربلا را رقم زد.
تولیت آستان قدس رضوی نهضت امام حسین(ع) را حرکتی آگاهی افزا و آزادی ‏بخش دانست و با تأکید بر اهمیت بصیرت آفرینی و تبیین در عزاداری‌ها، عنوان کرد: عزادری‌های محرم بایستی باشکوه، بامعنویت، بصیرت آفرین و تبیین کننده باشد و لازم است چرایی شهادت و غربت امام حسین(ع) در آن‌ها مطرح شود.
وی افزود: امام حسین(ع) غریب بود و کربلا رقم خورد زیرا از یک سو جنگ روانی شدید و تبلیغات سنگین دستگاه اُموی ذهن‌ها را شستشو داده بود و از سوی دیگر خواص با سکوت خود از کنار این تبلیغات سوء بی‌تفاوت عبور می‌کردند و به مردم آگاهی بخشی نمی‌کردند؛ تا آنجا که عده‌ای با قصد غربت و برای رضای الهی و کسب بهشت به جنگ فرزند رسول الله(ص) رفتند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه پیوستن به راه امام حسین(ع) یا راه یزیدیان تا روز قیامت پیش روی انسان‌هاست، ابراز کرد: تبیین و روشنگری ضرورتی است که باید در عزاداری‌ها رقم بخورد تا در تشخیص مرز میان حق و باطل انسان ناخواسته در خدمت ظلم قرار نگیرد و راه کوفیان را به امید رسیدن به بهشت نرود.
وی با بیان اینکه در عزاداری‌ها نباید تنها به مرثیه سرایی و روضه خوانی بسنده کرد و باید تاریخ روشن و تبیین شود، به آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم اشاره و خاطرنشان کرد: عاشورا حقیقتا کلمه طیبه است که هیچ قدرت و نیروی شیطانی نمی‌تواند آن را از ذهن مردم و انسان‌های طالب حقیقت و آزادی پاک کند.
تولیت آستان قدس رضوی، امام حسین(ع) را نخستین روضه خوان عاشورا معرفی و ابراز کرد: نخستین روضه خوان عاشورا امام حسین(ع) هستند که در روزعاشورا بر پیکرهای پاک حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم(ع) برای بانوان کاروان روضه خوانی کردند، لذا مداحان و روضه خوانان امتداد دهندگان روضه خوانی حضرت امام حسین(ع) هستند.
وی با اشاره به تاریخ عزاداری‌های محرم و صفر، تصریح کرد: عزاداری رسمی و آشکار بر مصائب کربلا از نیمه دوم قرن چهارم شروع شد و بعد کلمه طیبه عاشورا روز به روز گسترده تر، وسیع تر و مخاطبان بیشتر را جذب خود کرد تا امروز که نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه ادیان مختلف به امام حسین(ع) عشق می‌ورزند، ایمان دارند و بر مظلومیت و غربتش اشک می‌ریزند و به لطف الهی روز به روز عاشورا در حال گسترش بیشتر بوده و جغرافیای ذهنی و روحی انسان‌های بیشتری را فتح و تسخیر می‎کند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه برگزاری مراسم اذن عزا صرفا برگزاری یک مراسم سنتی و تشریفاتی نیست، عنوان کرد: برگزاری و حضور در مراسم معنوی اذن عزا به معنای وفاداری و ثبات قدم در راه نورانی اباعبدالله(ع) است؛ با حضور در این مراسم می‎خواهیم به ندای ملکوتی «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» امام حسین(ع) لبیک بگوییم.
وی در خصوص دلیل کسب اذن از امام رضا(ع) برای برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله(ع)، توصیح داد: حرکت در مسیر اباعبدالله(ع) اذن و اجازه می‎خواهد و بدون اذن اهل بیت(ع) نمی‌توان وارد این میدان شد، کما اینکه کسانی که در روز عاشورا می‌خواستند وارد میدان نبرد با دشمنان شوند از حضرت اباعبدالله(ع) اذن می‎گرفتند و «اذن عزا» امتداد اذنی است که از اباعبدالله(ع) برای ورود به میدان گرفته می‌شد.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: باید اذن عزا بگیریم زیرا با برپایی عزای امام حسین(ع) خود را در کلاس تربیتی آن حضرت قرار می‌دهیم و وفاداری، ایمان و اعتقادمان را به راه اباعبدالله(ع) از عمق جان نشان می‌دهیم؛ گریه بر امام حسین(ع) گریه بر مظلومیت یک شخص با عظمت و فرزند رسول الله(ص) نیست، گریه بر قتل انسانیت و تمام فضیلت‌ها، پاکی‌ها، ارزش‌ها، خوبی‌هاست و در کربلا تنها بدن مبارک اباعبدالله(ع) زیر سم اسبان نرفت بلکه قرآن، اسلام و تمام انبیاء در آن روز قربانی و تیرباران شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار