کد خبر: 1171859
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
بررسی خروجی پنجاه و سومین نشست عادی شورای حقوق بشر نشان می‌دهد که کشور‌های غربی همچنان حقوق بشر را در قالب ادعا‌های زیبا، اما بی مصرف پیش می‌برند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از میزان، پنجاه و سومین نشست عادی شورای حقوق بشر روز ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) کار خود را آغاز کرد و با برگزاری جلسه اختتامیه در ۱۴ جولای (۲۳ تیر) پایان یافت.
خروجی این دور از نشست‌های شورای حقوق بشر ۳۰ قطعنامه و یک نشست اضطراری درباره نفرت مذهبی در پی هتک حرمت مکرر قرآن کریم در برخی از کشور‌های اروپایی بود.
شورای حقوق بشر همچنین متون توصیه‌ای خطاب به شماری از کشور‌ها صادر و طی آن درباره وضعیت حقوق بشر در کشور‌های مذکور پیشنهاد‌هایی ارائه و توصیه‌هایی مطرح کرد.
در عین حال، شورا ماموریت برخی از گزارشگران از جمله گزارشگران حقوق اقلیت‌ها، حقوق مهاجران، حمایت از حقوق بشر در مبارزه با تروریسم را تمدید کرد و انتصاب برخی از گزارشگران را به نشست بعدی موکول کرد.
پنجاه و چهارمین نشست عادی شورای حقوق بشر قرار است از ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) تا ۶ اکتبر (۱۴ مهر) ۲۰۲۳ برگزار شود.

قطعنامه نفرت مذهبی
مقابله با نفرت مذهبی به عنوان عامل تحریک تبعیض، خصومت و خشونت منجر به تصویب قطعنامه نفرت مذهبی (A/HRC/۵۳/L.۲۳) شد؛ این قطعنامه از دولت‌ها می‌خواهد که قوانین، سیاست‌ها و چارچوب‌های اجرای قانون ملی را با هدف پیشگیری و پیگرد قانونی نفرت مذهبی و حمایت از دین اتخاذ کنند.
شورای حقوق بشر از کمیساریای عالی حقوق بشر نیز خواست در پنجاه و چهارمین نشست عادی شورا گزارشی شفاهی از علل ریشه و تاثیرات حقوق بشری نفرت مذهبی ارائه دهد.

قطعنامه درباره وضعیت حقوق بشر در اریتره
بر اساس قطعنامه (A/HRC/۵۳/L.۲۱) ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در اریتره برا یک دوره یک ساله دیگر تمدید شد.

قطعنامه درباره وضعیت حقوق بشر مسلمانان و اقلیت‌های روهینگیایی
قطعنامه (A/HRC/۵۳/L.۳۰/Rev.۱) از دولت میانمار خواسته که از حقوق بشر همه افراد حمایت کند؛ این قطعنامه همچنین جامعه بین‎المللی را به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مسلمانان روهینگیایی و دیگر اقلیت‌های اجبارا آواره میانمار تشویق کرده است.

قطعنامه درباره پیامد‌های شهرک‌های سازی‌های رژیم صهیونیستی بر حقوق فلسطینیان
شورا در این قطعنامه بر اجرای قطعنامه شورای حقوق بشر A/HRC/RES ۳۱/۳۶ تاکید و از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواست تا پایگاه داده‌ای شرکت‌های تجاری درگیر در شهرک سازی رژیم صهیونیستی را در اختیار هیئت حقیقت یاب مستقل قرار دهد؛ این قطعنامه همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست تا منابع انسانی و مالی لازم برای جهت اطمینان از اجرای کامل ماموریت درخواست شده تامین کند.

۲۰ قطعنامه درباره ارتقا و حمایت از تمامی انواع حقوق بشر
۲۰ قطعنامه‌ای که شورای حقوق بشر درباره ارتقا و حمایت از انواع حقوق بشر تصویب کرد، شامل اعدام‌های فراقانونی (A/HRC/۵۳/L.۴)، تجارت و حقوق بشر (A/HRC/۵۳/L.۲)، حقوق بشر و همبستگی بین‌المللی (A/HRC/۵۳/L.۷)، حقوق بشر و تغییرات آب و هوایی (A/HRC/۵۳/L.۹)، حق آموزش (A/HRC/۵۳/L.۱۰)، رفع تبعیض علیه افراد متاثر از جذام (A/HRC/۵۳/L.۱۱)، قاچاق انسان به ویژه زنان و کودکان (A/HRC/۵۳/L.۱۲)، فقر شدید و حقوق بشر (A/HRC/۵۳/L.۱۵)، تقویت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر (A/HRC/۵۳/L.۱۹)، فضای جامعه مدنی (A/HRC/۵۳/L.۱۳)، استقلال قضات و وکلا (A/HRC/۵۳/L.۶)، تاثیر انتقال تسلیحات بر حقوق بشر (A/HRC/۵۳/L.۲۲)، حقوق افراد دارای معلولیت (A/HRC/۵۳/L.۱۷)، تاثیر انتقال اسلحه بر حقوق بشر، برابری در حقوق تابعیت در قانون و در عمل (A/HRC/۵۳/L.۲۸/Rev.۱)، تاثیر منفی فساد بر برخورداری از حقوق بشر (A/HRC/۵۳/L.۲۹)، ازدواج زودهنگام و اجباری کودکان (A/HRC/۵۳/L.۳ Rev.۱)، حقوق بشر مهاجران (A/HRC/۵۳/L.۱۳)، تسریع تلاش‌ها برای از بین بردن همه اشکال خشونت علیه زنان و دختران (A/HRC/۵۳/L.۵/Rev.۱)، کمک به توسعه برای برخورداری از همه حقوق بشر (A/HRC/۵۳/L.۲۶)، فناوری‌های دیجیتال جدید و نوظهور (A/HRC/۵۳/L.۲۷/Rev.۱).

دو قطعنامه درباره وضعیت حقوق بشر در سوریه و بلاروس
قطعنامه (A/HRC/۵۳/۱۶) از همه طرف‌های درگیر در بحران سوریه خواسته تا به حقوق بشر احترام بگذارند.
قطعنامه (A/HRC/۵۳/۲۰) نیز ضمن تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در بلاروس از دولت این کشور خواست تا مسئولت حقوق بشری خود را انجام دهد.

قطعنامه درباره دستور کار نهاد‌ها و مکانیسم‌های حقوق بشر
قطعنامه (A/HRC/۵۳/L.۸) درباره مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر است؛ بر اساس این قطعنامه مجمع اجتماعی به مدت دو روز کاری در سال ۲۰۲۴ در ژنو تشکیل جلسه می‌دهد.

قطعنامه درباره نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه هراسی و عدم تحمل
قطعنامه (A/HRC/۵۳/L.۱۴) به ناسازگاری میان دموکراسی و نژادپرستی پرداخته و تاکید دارد که نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه هراسی و عدم تحمل سنخیتی با ادعا‌های دموکراسی ندارد.

دو قطعنامه درباره کمک‌های فنی و ظرفیت سازی در زمینه حقوق بشر در کلمبیا و اوکراین
دو قطعنامه (A/HRC/۵۳/L.۲۵ Rev.۱) و (A/HRC/۵۳/L.۱) درباره افزایش همکاری‌های فنی و ظرفیت سازی در زمینه حقوق بشر در کلمبیا و اوکراین هستند.

نگاهی انتقادی
نکته قابل تامل درخصوص قطعنامه تصویب شده در پنجاه و سومین نشست عادی شورای حقوق بشر این است که خاستگاه عمده بحران‌های حقوق بشری در سراسر جهان مدعیان غربی حقوق بشر هستند؛ از قاچاق انسان به ویژه زنان و کودکان گرفته تا تاثیرات مرگبار تسلیحات، از نفرت مذهبی گرفته تا تغییرات اقلیمی، ...
به عنوان مثال، خاستگاه نفرت مذهبی، کشور‌های غربی به ویژه اروپا هستند که از طریق حمایت ادعایی از آزادی بیان به نفرت مذهبی دامن می‌زنند.
حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه شورای حقوق بشر تحت نفوذ کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر می‌تواند گام‌های موثری در حل و فصل بحران‌های حقوق بشری جهان بردارد و مثمرثمر باشد؟
به نظر می‌رسد که شورای حقوق بشر به ابراز نگرانی ادعایی کشور‌های غربی درباره حقوق بشر و اعمال فشار بر کشور‌های هدف با این ابزار تبدیل شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار