کد خبر: 1171509
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
تحلیلگر عراقی می‌گوید: پس از تهاتر با ایران و سفر به دمشق، نخست‌وزیر عراق باید منتظر فشار آمریکایی‌ها و فعال شدن بازوهای کاخ سفید در عراق علیه دولت باشد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «حازم الباوی» تحلیلگر سیاسی عراق، امروز (دوشنبه، ۱۷ جولای)، درباره واکنش آمریکا به دولت «محمد شیاع السودانی»، پس از سفر روز گذشته به دمشق و تهاتر میان بغداد و تهران برای رفع بحران کمبود برق عراق و خنثی کردن محاصره این کشور از طریق برق هشدار داد.

سفر روز گذشته السودانی در رأس یک هیأت بلندپایه به دمشق در حالی صورت گرفت که از سال ۲۰۱۱ (همزمان با آغاز بحران در سوریه) هیچ نخست‌وزیری از عراق به این کشور سفر نکرده بود. مهمترین پرونده‌هایی که در این سفر بررسی شد به گفته سخنگوی دولت عراق، تأمین مرزها، جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها، مقابله با تهدیدهای تروریستی از طریق همکاری مشترک، تبادلات تجاری و تلاش برای شرکت دادن سوری در طرح تکامل اقتصادی از جمله خط توسعه عراق که شرق را به غرب پیوند می‌دهد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه المعلومه، گفت: «پس از آن‌که دولت موفق شد بحران‌سازی آمریکا در بخش برق را خنثی کند و به سمت مبادله نفت سیاه عراق با گاز ایران برای حل بحران برق کشور پیش رفت، نخست وزیر به دمشق سفر کرد و گفت‌وگوهایی در آنجا داشت که آشکار و مبرهن است، خوشایند طرف آمریکایی نیست».

الباوی افزود: «السودانی در کنفرانس خبری مشترک با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه گفت: "عراق نمی‌تواند در قبال تحولات سوریه موضع بی‌طرفانه‌ای بگیرد". امری که قطعاً خشم طرف آمریکایی را به همراه خواهد داشت».

این تحلیلگر عراقی بعید دانست که کاخ سفید در قبال کلیه این تحرکات سریع سیاسی، اقتصادی و تجاری عراق سکوت کند و بازوهای خود را برای مانع‌تراشی در مسیر عملکرد دولت عراق فعال نکند. کاری که در سال ۲۰۱۹ علیه دولت وقت به نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی» کرد و آن را به سقوط کشاند. 

الباوی چند روز پیش نیز در خصوص تحرکات آمریکا پس از توافق نفت مقابل گاز میان بغداد و تهران هشدار داده بود گفته بود: بعید می‌داند که واشنگتن در قبال این توافق که راهی برای کنار گذاشتن دلار آمریکایی در مبادلات اقتصادی میان تهران و بغداد است، سکوت کند.

آمریکا طی ماه‌های اخیر با وجود تعهد عراق به پرداخت مستمر و بدون وقفه بدهی گازی به ایران، با ممانعت از رسیدن پول خرید گاز از ایران به تهران، از کارت تحریم ایران به عنوان سلاحی علیه عراق و مردمش استفاده کرد. امری که موجب  شد ایران و عراق هر دو در راستای منافع مردم و کشور خود، گامهایی اتخاذ کنند. به گفته وزیر برق عراق، ایران عرضه بیش از نیمی از گاز خود به نیروگاه‌های تولید برق عراق را متوقف کرد، امری که به کاهش عرضه برق در این کشور منجر شد. 

بغداد توضیح داد که بدهی‌ها به ایران را به طور کامل پرداخت کرده است، اما مسائل مربوط به بانک تجارت عراق است که تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال وجوه به ایران می‌شود و بهای این مشکل را وزارت برق و شهروندان عراقی می‌پردازند. اما ایران هم در مقابل بدون دریافت عملی این وجوه، ناگزیر شد عرضه گاز مورد نیاز نیروگاه‌های عراق را قطع کند. امری که به چاره‌اندیشی بغداد برای حل این مشکل واداشت.

پس از رایزنی‌های بغداد با تهران، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق شامگاه سه‌شنبه (۱۱ جولای) خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است و بر اساس آن، بغداد در مقابل واردات گاز، نفت سیاه به ایران خواهد داد. 

این تحلیلگر عراقی، هشدار داد: «واشنگتن که انتظار نداشت عراق در این راه گامی بردارد، واحد پول دلار را کنار بگذارد و درهایش را به روی ایران با توافق مبادله نفت سیاه در برابر گاز برای بهره برداری از نیروگاه‌ها باز کند، نمی تواند بدون آن‌که بازوهای خود را در عراق به حرکت درآورد _همانطور که علیه دولت عبدالمهدی انجام داد_ ساکت بماند».

این تحلیلگر عراقی توضیح داد: «کاخ سفید نمی‌تواند به هیچ طرفی اجازه دهد که این‌چنین بی‌سابقه آن را به چالش بکشاند. امری که به منزله‌ ضربه‌ای قوی‌تر از ضربه‌ عبدالمهدی در زمان انعقاد توافق‌نامه‌های چین و زیمنس آلمان است. این اقدام عبدالمهدی در آن زمان موجب شد، آمریکا بازوهایش در عراق را برای سرنگونی دولت او فعال کند».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار