کد خبر: 1170344
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
«کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در صفحه توئیتر خود نوشت که عراقی‌ها با بلند کردن صدای اعتراض خود، خواستار عدم سیاسی کردن مساله برق از سوی آمریکا هستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: فریاد دوستان عراقی برای خارج کردن موضوع برق از تعاملات سیاسی آمریکا و استفاده ازآن برای فشارآوردن به ملت‌ها همزمان با فصل گرما برخاسته است.

وی افزود: معترضان که دلیل بحران را دقیق تشخیص داده‌اند و بر لزوم تحقق حاکمیت اقتصادی عراق تأکید دارند، مستحق تمجید هستند.

سفیر ایران در بغداد سخنان خود را با تشکر از مردم عراق و تلاش‌های دولت این کشور پایان برد و نوشت: از دوستان عراقی وتلاش دولت عراق برای تحقق منافع مشترک متشکریم.

اظهارات آل صادق در حالی بیان شد که احزاب و فعالان سیاسی و اقتصادی عراق طی روز‌های گذشته اقدام آمریکا در مسدود کردن وجوه مطالبات ایران بابت صادرات گاز به عراق که در یکی از بانک‌های عراق واریز شده است را عاملی برای فشار به دولت «محمد شیاع السودانی» ارزیابی کرده اند.

در ادامه این اعتراض ها، امروز (سه شنبه) «جواد رحیم الساعدی» دبیرکل جنبش جهاد و سازندگی عراق در گفتگو با خبرگزاری المعلومه تاکید کرد که آمریکا از پرونده برق و تحریمی که علیه ایران اعمال کرده است سوء استفاده می‌کند تا پول گاز صادر شده به عراق را به تهران نرساند و صادرات گاز ایران به عراق قطع و در پی آن قطعی برق به وجود آید تا با ناراضی کردن مردم، خیابان‌های عراق را علیه دولت السودانی به خشونت بکشد، زیرا دولت مسئول ارائه چنین خدماتی است.

وی اظهار داشت: بحران برق در عراق به دلیل نیاز به گاز وارداتی از ایران، پس از گذشتن بدهی‌ها از مرز ۱۱ میلیارد دلار و به رغم تامین این مبلغ توسط دولت دوباره بازگشته است، زیرا تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع از رسیدن مبلغ بدهی عراق به تهران شده است.

دبیرکل جنبش جهاد و سازندگی عراق با بیان اینکه عراق به اسیر آمریکا تبدیل شده است، افزود: واشنگتن تلاش می‌کند که خیابان‌های عراق را علیه دولت ملتهب کند به ویژه اینکه عموم مردم به دلیل تحریم آمریکا و ناتوانی در رساندن وجوه گاز وارداتی به کشور صادر کننده، ساعت‌ها از قطعی برق رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه دولت برای اولین بار علت واقعی بحران برق را به وضوح بیان و آشکار کرد، افزود: بنابراین از مسئولیت خود در برابر مردم که خواستار افشای دلایل آن از سوی دولت هستند، سلب مسئولیت کرده است.

الساعدی تاکید کرد: سیاست آمریکا دیگر بر کسی پوشیده نیست، زیرا تلاش می‌کند در مقابل عراق، مردم و دولت آن بایستد و اوضاع را ملتهب کند.

پیشتر نیز محسن المندلاوی، نائب رئیس اول پارلمان عراق خواستار جدا کردن مساله برق کشور از درگیری‌های سیاسی منطقه‌ای و بین المللی شد و افزود: عراق از سال ۱۹۳۲ کشور مستقلی است و به آمریکا و هیچ کشور دیگری و تحت هیچ شرایط یا هیچ زمانی اجازه نمی‌دهد، آن کشور سلطه خود را بر حاکمیت و یا اقتصاد عراق اعمال کند و یا تلاش کند ملتی را که از جنگ رنج دیده، از طریق ایجاد بحران کنونی برق آزار دهد.

المندلاوی گفت: بحران کنونی برق یکی از بازتاب‌های دخالت در امور کشور و تلاش برای باقی نگه داشتن آن تحت استکبار که نظم جهانی و نیرو‌های مسلط بر آن، شناخته می‌شود، است.

نائب رئیس اول پارلمان عراق بر لزوم فاصله گرفتن از استفاده از پرونده‌های حساس این چنین که به منافع مردم و ثبات آن در آینده آسیب می‌زند، تاکید کرد و از وزارت خارجه و کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق خواست فورا و با همه راه‌های دیپلماتیک موجود با امریکا، بدهی به ایران بابت واردات گاز و پایان رنج مردم عراق در سایه افزایش گرمای هوا و قطعی تقریبا کامل برق را تعیین تکلیف کنند.

همچنین «محمد سعدون الصیهود» نماینده مجلس عراق در گفتگو با خبرگزاری ملی این کشور (نینا) با تاکید بر این که بغداد نباید تاوان تحریم‌های آمریکا را پرداخت کند، گفته بود که باید وجوه مطالبات ایران بابت صادرات گاز به عراق، به این کشور پرداخت شود.

این نماینده مجلس عراق افزود: با توجه به اینکه عراق امروز برای راه اندازی نیروگاه‌های برق خود نیاز مبرمی به واردات گاز ایران دارد بغداد نباید تاوان آن تحریم‌ها را بپردازد.

الصیهود گفت: از این رو طرف آمریکایی باید اجازه دهد تمام مطالبات ایران در اسرع وقت آزاد شود.

در این پیوند، روز یکشنبه هفته جاری نیز جریان سیاسی «ائتلاف چارچوب هماهنگی» عراق از دولت آمریکا خواست که برای جلوگیری از تبعات منفی بر شهروندان عراقی، از پرونده صادرات گاز ایران به عراق بهره برداری سیاسی نکند و از دولت «محمد شیاع السودانی» خواست تا با طرف آمریکایی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده در یک بانک عراقی که برای پرداخت بدهی به ایران بابت واردات گاز اختصاص یافته است، گفتگو کند.

پیشتر «احمد موسی العبادی» سخنگوی وزارت برق عراق در این باره در گفتگو با شبکه روسیا الیوم مدعی شده بود که «وزارت برق تمام بدهی‌های عراق به ایران را برای واردات گاز پرداخت کرده است».

وی گفته بود که این بدهی‌ها در حساب بانک تجارت عراق موجود است، اما این بانک به دلیل تحریم‌های آمریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.

در همین حال «مجید چگنی» مدیرعامل شرکت گاز ایران در حاشیه نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور و در جمع خبرنگاران با اشاره به تسویه بدهی گازی عراق به ایران، مدعی شده بود: وزارت برق عراق همه مطالبات گازی ایران را پرداخت کرده و این بدهی اکنون صفر است؛ اما بعضاً مشکلاتی بری انتقال وجه از بانک TBI عراق به ایران به وجود دارد.

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهر‌های عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، به طور شبه دائمی قطع می‌شود.

اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و پرداخت بدهی گاز این کشور به ایران مذاکره کرده بودند.

«جواد اوجی» وزیر نفت ایران در حاشیه نشست مجمع کشور‌های صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه با «احسان عبدالجبار» همتای عراقی خود دیدار و طرفین در این دیدار درباره گسترش همکاری دو کشور در بخش انرژی مذاکره کردند.

همچنین سخنگوی وزارت برق عراق اواسط اسفند ماه گذشته از سفر سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف از سرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داده بود.

«احمد موسی» در گفت وگوی تلویزیونی با اعلام این خبر تصریح کرده بود: گازرسانی همچنان پایین و وضعیت مفروض این است که ایران، روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق برساند و در حال حاضر (حدود یک ماه پیش) فقط ۸ میلیون متر مکعب گاز ایران به عراق می‌رسد. ما آمادگی افزودن ۸ هزار مگاوات برق به شبکه ملی را داریم به شرط اینکه سوخت لازم (گاز برای نیروگاه‌های تولید برق) برسد.

عراق، سالانه به ۳۴ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قرارداد‌هایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار