کد خبر: 1169964
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از آغاز دوباره روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان استقبال کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «جاسم محمد البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس عصر امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان پس از نشست گفت وگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس در مسکو به خبرنگاران گفت: ما از آغاز دوباره و از سرگیری روابط بین ایران و عربستان استقبال کردیم و امیدواریم که این امر امنیت و منفعت برای منطقه به همراه داشته باشد.

«علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پای‌بندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

در این بیانیه که نوزدهم اسفند امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی خواهند کرد.

ایران و عربستان بعد از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک، رسماً روابط خود را از سرگرفتند؛ رخدادی تحول‌آفرین در منطقه که افزون بر رفع اختلافات دوجانبه، بستر را برای بازشدن گره‌های کور بحران‌های خاورمیانه هموار می‌کند و بی‌تردید آمریکا و رژیم صهیونیستی بزرگترین بازندگان این رنساس هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار