کد خبر: 1168325
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
حضرت علی (ع) بیش از ۱۴۰۰ سال قبل، «مسئولیت اجتماعی» را برای جهانیان معنا بخشید
عید سعید و بابرکت غدیر در راه است تا در قالب جشن‌ها و برنامه‌های غدیری و به تبعیت از راه و رسم مولایمان حضرت علی(ع)، شاهد اتفاقات انسان‌دوستانه‌ و برخاسته از مسئولیت اجتماعی در سراسر کشور همچون آزادسازی زندانیان، اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان، اطعام یتیمان و رسیدگی به خانواده‌های کم‌برخوردار باشیم.
مهدی جابری

به گزارش جوان آنلاین، این روز‌ها همزمان با دهه امامت و ولایت و با نزدیک شدن به عید سعید غدیر خم، نام و نشان مولای متقیان حضرت علی (ع) بیش از پیش زینت‌بخش خیابان‌ها، کوچه‌ها و خانه‌ها شده است و ایران اسلامی برای برگزاری هرچه باشکوهتر یک جشن بزرگ اجتماعی آماده می‌شود؛ جشنی که علاوه بر تحکیم اتحاد و همدلی در اقشار مختلف مردم، شور و نشاط خاصی به فضای عمومی جامعه می‌بخشد.

بنا به گواه تاریخ، حضرت علی (ع) دغدغه ویژه‌ای درباره رسیدگی به یتیمان، افراد بی‌بضاعت و کم‌بضاعت و محرومان جامعه داشته است و در یک کلام باید گره‌گشایی از کار و امور دیگران را بخش مهمی از سیره و نگرش آن حضرت دانست؛ تا جایی که این بزرگ‌مردِ میدان‌های نبرد و فاتح جنگ‌های بزرگ، هنگام مواجهه با کودکان، یتیمان، محرومان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه، در قامت یک پدر مهربان و دلسوز و با حفظ حرمت و کرامت انسان‌ها، ایفای نقش می‌کرد تا جایی که بیش از ۱۴۰۰ سال قبل، «مسئولیت اجتماعی» را برای جهانیان معنا بخشید؛ بر این اساس، آنچه در عصر کنونی و در عرصه جهانی با نام و عنوان مسئولیت اجتماعی در حال شکل‌گیری و ترویج است، صد‌ها سال قبل و در دورانی که دین اسلام برای پایان دادن به عصر جاهلیت ظهور کرده بود، توسط امیرالمومنین علی (ع) پیگیری می‌شد.

نهج البلاغه و مسئولیت اجتماعی

در این نوشتار بنا نداریم سخنان و نامه‌ها و کلام ماندگار حضرت علی (ع) در زمینه مسئولیت اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنیم چراکه اندیشه متعالی آن حضرت در این زمینه نمی‌تواند در قالب یک گزارش و یادداشت به درستی تبیین و منعکس شود، اما اشاره‌ای کوتاه و مروری گذرا در این باره بر نهج‌البلاغه داریم.

سلمان رضوان‌خواه، اکبر صالحی و سیدمرتضی سجادی در مقاله «مسئولیت‌های اجتماعی انسان از منظر امام علی (ع) با تأکید بر نهج البلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق آنها» تحقیقاتی داشته‌اند که در بخشی از آن به عناوین نامه‌ها، حکمت‌ها و خطبه‌های مولای متقیان علی (ع) اشاره شده است.

مطابق این پژوهش، نامه ۵۳، خطبه‌های ۱۵، ۷۲، ۹۴ و ۱۹۸ و حکمت‌های ۳۱، ۲۲۰، ۲۲۴ و ۴۳۷ بر عدالت، انصاف، سعه و میانه‌روی تاکید دارد.

همچنین خطبه‌های ۳، ۲۷ و ۱۶۷ و نامه ۴، حول محور احساس مسئولیت نسبت به جامعه است و کلیدواژه‌های همکاری، یاری و کمک به دیگران نیز در خطبه ۱۶۷ و حکمت‌های ۱۰۱، ۳۰۴ و ۳۷۲ به چشم می‌خورد.

علاوه بر این، حکمت ۱۰ و نامه‌های ۲۷، ۳۱، ۴۶، ۵۰ و ۵۳ به معاشرت، فروتنی، مهربانی و برقراری روابط مهرآمیز با دیگران اختصاص دارد.

با این حال، آنچه در تاریخ درباره سیره، سبک زندگی و نوع مواجهه حضرت علی (ع) با عموم مردم بویژه محرومان، خانواده‌های کم‌برخوردار و اقشار آسیب‌دیده یا آسیب‌پذیر جامعه به یادگار مانده، گویای نگاه متعالی، مهربانانه و برخاسته از حس مسئولیتِ آن حضرت به انسان‌ها است.

عید غدیر؛ اقتدا به علی (ع) برای ایفای مسئولیت اجتماعی

مردم مسلمان ایران را باید نماد اقتدا به امیرالمومنین علی (ع) در همه امور و زمینه‌ها از جمله مسئولیت اجتماعی دانست و مصادیق این اقتدا را می‌توان همواره بویژه در مناسبت‌هایی همچون زادروز آن حضرت، ایام شهادت و نیز عید سعید غدیر، بیشتر و پررنگ‌تر از همیشه مشاهده کرد.

این روز‌ها نیز همزمان با دهه امامت و ولایت و در آستانه عید سعید غدیر، برنامه‌های مردمی در کنار برنامه‌ریزی‌های سازمانی برای ایفای نقش در حوزه مسئولیت اجتماعی در حال پیگیری است.

چندی قبل بود که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی رییس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت و گرامیداشت عید سعید غدیرخم در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد: «برنامه‌های این ایام با محوریت موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی طرح‌ریزی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزادسازی زندانیان، اطعام یتیمان و سایر خانواده‌های هدف، ساخت مستند، فیلم کوتاه، رونمایی از کتاب‌هایی با مضامین غدیر، تقدیر از شهدا و جانبازان و خانواده‌های سادات، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی، جشن دختران انقلاب، برپایی جشن در ۱۱۰ مسجد، مراکز استان‌ها و حسینیه‌ها، ترویج فرهنگ اطعام در روز غدیر و… اشاره کرد.»

نکته قابل توجه دیگر در عید غدیر امسال این است که تهرانی‌ها همزمان با برگزاری جشن‌های عیدغدیر در سراسر کشور، در آیین مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر حضور می‌یابند تا مهمان خوانِ کَرَمِ علی (ع) باشند. در این رویداد نیز اقدامات انسان‌دوستانه و مبتنی بر مسئولیت اجتماعی، پیش‌بینی شده است.

ساسان زارع سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در این باره گفته است: «پویش "به عشق علی" همانند سال گذشته در این رویداد برپا خواهد بود. یکی از پویش‌های محوری، پویش "هدیه‌ی اسباب‌بازی" است. بچه‌های ایرانی به عشق امیرالمؤمنین علیه‌السلام یک اسباب‌بازی برای کودکان مناطق محروم تهیه می‌کنند. در نهایت در میدان امام حسین علیه‌السلام این اسباب بازی‌ها جمع آوری می‌شوند. عظمت این اتفاق، این است که خادمان مواکب ۵۰ هزار نفر هستند.»

ترویج فرهنگ و پیام غدیر؛ مسئولیت اجتماعی ما

اگر از منظری متفاوت و زاویه‌ای خاص به مفهوم مسئولیت اجتماعی با محوریت علی (ع) بنگریم، می‌توان گفت امروز ترویج فرهنگ و پیام غدیر، به عنوان یک مسئولیت اجتماعی برای معلمان و مربیان، استادان دانشگاه، پدران و مادران، اصحاب رسانه، فعالان عرصه فرهنگ و هنر، علما و بزرگان دینی و حتی چهره‌های مشهور، محسوب می‌شود.

هنرِ ماندگار حضرت علی (ع) این بود که ایفای مسئولیت اجتماعی را در کلام، رفتار و اندیشه خود تا ابد برای آیندگان جاری ساخت و در زمانه‌ای که اکثریتِ انسان‌ها قدرت درکِ چنین شخصیت و چنین نگرشی را نداشتند، راه و رسمی اینچنین را برگزید؛ بنابراین امروز همه افرادی که از شهرت و جایگاه اجتماعی، نقشِ هدایتی، مسئولیت تربیتی و قدرتِ تاثیرگذاری بر دیگران بهره‌مند هستند، باید برای مخابره پیام عمیق غدیر و مفاهیم متعالی مرتبط با آن تلاش کنند. خانم‌ها! آقایان! ترویج فرهنگ و پیام غدیر، یک مسئولیت اجتماعی مهم برای همگان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار