کد خبر: 1168132
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری امروز با رونمایی از نسل دوم دستگاه های آشکارساز تجهیزات تقلب در کنکور، گفت: نخواهیم گذاشت کسی حتی یک صندلی دانشگاه را از مسیر خلاف در اختیار خود قرار دهد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صبح امروز دوشنبه ۱۲ تیرماه در یک نشست خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران درباره برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بود.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه امیدواریم به یمن اعیاد بتوانیم بهترین خدمت رسانی خالصانه را به داوطلبان ارائه دهیم، گفت: آزمون ۱۴۰۲ به مرحله اواسط خودش می‌رسد چرا که نوبت اول آن برگزار شده است.

وی افزود: اولین تغییر آزمون سراسری در ثبت نام بود که داوطلب می توانست در هر لحظه وارد کارپوشه شود و اطلاعات خود را ببیند و تا سال های سال این اطلاعات محفوظ است.

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به داوطلبانی که تقاضای اعمال تغییرات در اطلاعات ثبت نامی خود دارند، اظهار داشت: ماه های گذشته اوج کار سازمان سنجش بود و این روزها کاری نداریم و در انتظار روز چهارشنبه هستیم به همین دلیل اعتمال تغییرات برای ثبت نام امکان پذیر نیست، صفر تا صد کار ما ماشینی است و هیچ فرایند دستی را نمی توانیم انجام دهیم، اصلا این کار که به صورت دستی بتوانیم اطلاعات را وارد کنیم درست نیست و تمام فرایند را ماشینی کردیم که کسی نتواند به صورت دستی اطلاعات را تغییر دهد؛ داوطلبان بدانند که ما نمیتوانیم تغییراتی را در این روزها انجام دهیم زیرا تمام فرایندها انجام شده است، نه اینکه نخواهیم تغییر دهیم بلکه نمی توانیم و به این دلیل از داوطلبانی که تقاضای اعمال تغییرات در این روزها دارند عذرخواهی می کنم.

به گفته پورعباس، نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، علوم ریاضی و فنی صبح ۱۴ تیر، گروه هنر بعدازظهر ۱۴ تیر، گروه علوم تجربی صبح ۱۵ تیر و گروه زبان در بعداز ظهر ۱۵ تیر در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: توزیع کارت‌های شرکت در آزمون همه داوطلبان به همراه راهنمای شرکت در آزمون از روز گذشته یکشنبه ۱۱ تیر ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده و تا روز سه شنبه ۱۳ تیر ادامه دارد.

وی افزود: داوطلبان باید با ورود به کاربری خود از طریق درج کدملی/ شماره فراگیر و رمز عبور یک نسخه پرینت از راهنما و کارت شرکت در آزمون تهیه کنند، داوطلبانی که در ۲ یا ۳ گروه آزمایشی متقاضی شده اند (گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی) دارای ۲ یا ۳ کارت هستند.

پورعباس گفت: تمام دفترچه‌ها شخصی سازی شده است به شکلی که چینش سوالات در دفترچه هر دو نفری که کنار هم هستند کاملا متفاوت است و حتی ممکن است در فاصله‌های جغرافیایی متفاوت هم چینش‌ها متفاوت باشد.

* تمهیدات سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب

وی درباره جلوگیری از تقلب در کنکور گفت: از تیرماه گذشته برای جلوگیری از تقلب اقداماتی داشته ایم و به نقطه ای رسیدیم که امروز به عملکرد سازمان سنجش افتخار می‌کنیم که بالای ۹۸ درصد داوطلبان ما به خوبی آزمون می‌دهند و درصد کمی که کمتر از دو دهم درصد هستند تقلب کردند که ما به طور جد با این پدیده شوم برخورد کردیم، از شرکت های دانش بنیان استفاده کردیم و نرم افزارهایی طراحی کردیم که به آرامش کنکور کمک می کند و از نظر سخت افزاری هم کارهایی را انجام دادیم.

به گفته وی، کدهایی برای سوالات طراحی می شود که با چشم عادی قابل خواندن نیست و فقط در نرم افزارهای ما خوانده می شود، پلیس محترم و عزیزان ضابطین قضایی تلاش بسیاری انجام دادند. در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ تنها یک عکس گرفته شد که داوطلب یک دقیقه بعد دستگیر شد؛ در هفته گذشته پلیس چند شبکه گسترده ای که تجهیزات زیادی برای تقلب در آزمون را وارد کشور کرده بودند را دستگیر کردند. بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سامانه و گروه های مجازی که برای القاء تقلب ایجاد می کردند، دستگیر شدند.

پورعباس گفت: ۱۰۵۰ نفر از طریق بررسی های فنی در سال گذشته کشف شد، نخواهیم گذاشت کسی حتی یک صندلی دانشگاه را از مسیر خلاف در اختیار خود قرار دهد.

* رونمایی از نسل دوم دستگاه‌های آشکارساز تجهیزات تقلب در کنکور

وی با نشان دادن هندزفری کوچکی که داوطلبان برای تقلب با خودشان می‌آورند، گفت: چند شیوه تقلب داریم که یکی از آنها عکسبرداری از سوالات و ارسال آن به بیرون است، تا صبح روز آزمون که اطمینان کامل می‌دهیم با تمهیداتی که اندیشیده شده هیچ گونه سوالی از قرنطینه بیرون نمی آید، اما زمانی که سوال در اختیار داوطلب قرار می گیرد ممکن است افرادی که اجیر شده‌اند از آن عکس بگیرند.

پورعباس با اشاره به تمهیدات سازمان سنجش برای کشف متقلبان گفت: ببینید ما الان به این هندزفری سیگنال میفرستیم و صدا می‌دهد، در اینصورت فرد نمی‌تواند چنین صدایی را تحمل کند، این پدیده برای اولین بار اتفاق افتاده است.

به گفته وی، دستگاه‌ سیگنال یاب به تعداد تمام حوزه ها در اختیار مراقبین قرار گرفته و افراد متقلب بین یک تا ده سال از تحصیل محروم می شوند بنابراین از داوطلبان می خواهم که وسایل تقلب با خودشان همراه نیاورند، من از این جهت که این سیکنال یاب ها آرامش به آزمون می آورد خوشحالم اما برای متقلبان که جریمه می شوند ناراحت هستم و امیدوارم عزیزان حرف مرا به عنوان معلم خودشان بپذیرند و به داشته های خودشان اعتماد کنند.

وی درباره قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور گفت: اینترنت با زندگی مردم گره خورده است بنابراین اینترنت قطع نمی شود اما اصلا نیازی به قطع اینترنت نیست و کنکور با امنیت کامل برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار