کد خبر: 1167208
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با هیاتی از کنگره آمریکا درباره سفر احتمالیش به چین در پی دعوت رسمی از وی، نگرانی مقامات و محافل سیاسی این رژیم نسبت به تاثیر منفی آن بر روابط تل آویو با واشنگتن را به همراه داشته و آن‌ها انجام چنین سفری را از نظر تاکتیکی بد ارزیابی کرده و خاری در چشم آمریکا دانستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، رسانه‌های صهیونیستی به نقل از یک منبع آگاه رژیم صهیونیستی بدون ذکر نام اعلام کردند که تاریخ سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به چین مشخص نشده است، اما این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان بازگشت نتانیاهو به قدرت در طول شش ماه گذشته، حاضر به پذیرش وی در کاخ سفید نشده است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این باره اعلام کرد: در حالی است که همکاری امنیتی اسرائیل و آمریکا به اوج خود رسیده است، اما بحران میان آن‌ها در سطح سیاسی مقامات امنیتی رژیم را نگران کرده است.

این رسانه صهیونیست به نقل از "تامیر هیمن" مدیر انستیتوی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نوشت: سفر به چین باعث نمی‌شود که کاخ سفید از نتانیاهو دعوت کند، بلکه خشم آن را بر خواهد انگیخت. این یک زمان بندی بد از نظر تاکتیکی است.

هیمن افزود: چیزی که دولت آمریکا را آزار می‌دهد، آن هم لفاظی در مورد "تنوع حمایت" و هرگونه تلاش اسرائیل برای آشتی دادن واشنگتن با رقبای خود و در راس آن‌ها چین است.

وی خاطرنشان کرد: رابطه ویژه اسرائیل با آمریکا در خطر است.

در همین زمینه، یکی از مقامات بلندپایه حزب لیکود به ریاست نتانیاهو از سفر احتمالی به چین انتقاد کرد و گفت که سفر نتانیاهو به پکن، قبل از سفر رسمی به واشنگتن، "خاری در چشم آمریکا است که می‌تواند هزینه سنگینی برای اسرائیل داشته باشد. "

وی معتقد است که نتانیاهو با این اقدام با آتش بازی می‌کند.

پیش از این نیز عاموس یادلین رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گفت: سفر نتانیاهو به چین یک خطای راهبردی است که به منافع اسرائیل آسیب می‌زند.

عاموس یادلین روز سه شنبه اضافه کرد: بنیامین نتانیاهو در این سفر به دنبال تقلید میانجیگری چین میان ایران و عربستان است، بطوری که ریاض با این توافق نشان می‌داد که با دور شدن آمریکا از خاورمیانه، گزینه‌های دیپلماتیک دیگری نیز دارد.

وی افزود: این اقدام نتانیاهو نه تنها دستاوردی برای اسرائیل ندارد بلکه به منافع آن آسیب می‌زند، زیرا شخصی در جایگاه نخست وزیر فکر کرده است که با سفر به چین مانند محمد بن سلمان می‌تواند بایدن را ناراحت و ثابت کند که اسرائیل گزینه راهبردی دیگری نیز دارد و این یک اشتباه بزرگ است، زیرا او اهمیت رقابت‌های منطقه‌ای و بین المللی را در قرن ۲۱ نمی‌داند.

این اظهارات پس از آن بیان شده است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز سه شنبه خود در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پکن در ماه آینده میلادی (ژوئیه) بدون تکذیب یا تایید این موضوع گفت: اطلاعاتی برای ارائه در این خصوص ندارم.

نتانیاهو سه‌شنبه در دیداری به اعضای هیات کنگره آمریکا اطلاع داد که دعوت نامه‌ای برای سفر به چین دریافت کرده است، اما آمریکا همیشه متحد اصلی و ضروری تل‌آویو باقی خواهد ماند.

سفر احتمالی نتانیاهو به چین درحالی مطرح می‌شود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن نتانیاهو در هفت ماه پیش از او برای سفر به آمریکا دعوت نکرده است. این امر خشم نتانیاهو را به همراه داشته و او از وزیرانش خواسته است که از ملاقات رسمی با همتایان آمریکایی خود تا زمانی که خودش به کاخ سفید دعوت نشود، خودداری کنند.

اخبار سفر احتمالی نتانیاهو به پکن در حالی در رسانه‌های مختلف مطرح است که روز‌های ۲۳ تا ۲۶ خرداد ماه امسال نیز محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطین سفری خبرساز و مهم به پکن داشت و با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین هم ملاقات کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار