کد خبر: 1166464
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵
در بیست و پنجمین هفته متوالی ۹۵ هزار نفر علیه نخست وزیر اسرائیل به خیابان آمدند
در پی اظهارات جدید بنیامین نتانیاهو برای اجرای طرح اصلاح ساختار قضایی، ۹۵ هزار صهیونیست شنبه شب برای بیست و پنجیمن هفته متوالی در تل‌آویو تجمع و مخالفت خود را با سیاست‌های نخست‌وزیر اعلام کردند.

هرچند در پی عقب‌نشینی موقت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح جنجالی اصلاح «سیستم قضایی» حجم اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی در هفته‌های اخیر تا حدی کاهش یافته بود، اما با اصرار تندرو‌ها برای اجرای این طرح، مخالفان دوباره کف خیابان را برای رسیدن به خواسته‌های خود انتخاب کرده‌اند. شنبه‌شب ده‌ها هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای بیست و پنجمین هفته متوالی علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. به گزارش شبکه المیادین، بر اساس آمار اعلام شده، در تل‌آویو در خیابان کاپلان دست‌کم ۹۵ هزار نفر در تظاهرات حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، معترضان علیه نتانیاهو و طرح اصلاحات قضایی دولت وی شعار سر داده و خواستار استعفای او شده‌اند.
نخست‌وزیر اسرائیل، طرح «اصلاحات قضایی» را که منجر به آغاز تظاهرات اعتراضی گسترده در سراسر سرزمین‌های اشغالی شده است، در تاریخ ۲۷ مارس گذشته به حالت تعلیق درآورد، اما هفته گذشته وعده داد که طی روز‌های آینده این طرح را تصویب خواهد کرد و همین مسئله خشم معترضان را در پی داشته است. نتانیاهو طرحی را برای کاستن از قدرت قوه قضائیه در فلسطین اشغالی پیشنهاد کرده است. طرح او شامل پیشنهاد‌هایی برای محدود کردن قدرت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو و حامیان این طرح استدلال می‌کنند که قوه قضائیه قدرت زیادی دارد و در عملکرد قوه مجریه دخالت می‌کند. با این حال، پیشنهاد این اصلاحات باعث به راه افتادن اعتراضات گسترده‌ای در شهر‌های بزرگ فلسطین اشغالی علیه آن شده است. معترضان می‌گویند نتانیاهو در تلاش است با تضعیف قوه قضائیه از خود در برابر اتهامات فساد محافظت کند. به گفته این معترضان، اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو می‌تواند فرار از پیگرد قانونی علیه او در پرونده‌های فساد را آسان‌تر کند.
نتانیاهو در طول دوران نخست‌وزیری خود با اتهامات متعدد فساد در زمینه دریافت رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی مواجه بوده است و سعی دارد با این طرح، خود را از صدور احکام قضایی که حداقل مجازات آن حبس است، برهاند.
در ماه‌های اخیر برخی شنبه‌ها تعداد معترضان بالای ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده شده بود و اگر نتانیاهو و دوستانش بخواهند به سیاست‌های جاه‌طلبانه خود ادامه دهند، رهبران اپوزیسیون گفته‌اند که تظاهرات میلیونی را ترتیب خواهند داد. تداوم اعتراضات که به شکاف‌های سیاسی و اجتماعی در داخل اسرائیل دامن زده است، برای صهیونیست‌ها نگران‌کننده است و اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم بار‌ها نسبت به فروپاشی از درون هشدار داده است.
هشدار‌های مقاومت فلسطین
همزمان با تشدید اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو، فضای خارج از سرزمین‌های اشغالی هم برای تندرو‌ها مساعد نیست و گروه‌های مقاومت خواب را از چشمان مقامات تل‌آویو ربوده‌اند. مبارزان مقاومت روز یک شنبه گشتی ارتش صهیونیستی را در جنوب نابلس هدف عملیات تیراندازی قرار دادند. به گزارش شبکه الجزیره، ارتش اسرائیل در پی این حادثه شمار زیادی از نیرو‌های پشتیبانی خود را راهی این منطقه کرده و ورودی بعضی روستا‌های جنوبی نابلس را بسته است. از سوی دیگر، منابع عبری زبان تأکید کردند که مبارزان مقاومت فلسطین به سمت پهپاد‌های ارتش رژیم صهیونیستی در آسمان اردوگاه جنین تیراندازی کردند.
عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینیان، از سوی رهبران مقاومت مورد استقبال قرار گرفته است. حسین ابوکویک، از رهبران جنبش حماس با اشاره به اینکه مقاومت در کرانه باختری پیام محکمی به دشمن داد، بر تداوم مقاومت و مبارزه علیه اشغالگران تأکید کرد. ابوکویک گفت که ملت فلسطین از خود، سرزمین و اماکن مقدس آن تا آزادسازی سرزمینش دفاع می‌کند. وی گفت: «تمامی شیوه‌های سرکوب و تروریسم رژیم اشغالگر هرگز ملت فلسطین را وادار به تسلیم نخواهد کرد.» بنابر گزارش وبگاه «شهاب‌نیوز»، این رهبر حماس همچنین تصریح کرد که عملیات مقاومت در کرانه باختری همچنین حاوی پیامی به نهاد‌های تشکیلات خودگردان فلسطین بود که همسو با طرح‌های رژیم اشغالگر برای نابودی مقاومت تلاش می‌کنند، اما این عملیات مقاومت نشان داد که ملت فلسطین بر تداوم راه مقاومت اصرار دارد. وی بر وحدت ملی برای مقابله با اشغالگران تأکید کرد و گفت که نهاد‌های امنیتی تشکیلات خودگردان نیز بایستی در رویکرد خود تجدیدنظر کنند. از سوی دیگر، گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) هم به رژیم صهیونیستی نسبت به استفاده از پهپاد‌ها برای ترور نیرو‌های مقاومت فلسطین هشدار داد. به گزارش المیادین، گردان‌های القسام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که استفاده از پهپاد از سوی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، آغازی بر پایان عمر موجودیت این رژیم و شکست آن در برابر مقاومت به شمار می‌رود. در ادامه این بیانیه آمده است: خیابان‌های کرانه باختری امروز به مثابه بمب‌هایی در برابر اشغالگران رژیم صهیونیستی عمل می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار