کد خبر: 1163288
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
در شرایطی که کاهش قیمت خودرو در روز‌های اخیر شدت گرفته، به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید مبنی بر عرضه بیشتر خودرو در بازار نیز بتواند روند تخلیه حباب خودرو را تسریع کند. نمایندگان مجلس در جلسه امروز با کلیات واردات خودرو‌های کارکرده موافقت کردند. در عین حال عرضه خودرو به بورس کالا نیز که چند وقتی متوقف مانده بود مجددا آغاز  می‌شود و از ۲۹ خرداد ماه قرار است ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید رنگ از سوی بهمن موتور در تالار خودروی بورس کالا عرضه شود. همچنین امروز سرپرست سازمان توسعه تجارت از ورود ۴۰۰۰ دستگاه از خودرو‌های ثبت سفارش شده وارداتی به گمرک و ترخیص آن‌ها به زودی خبر داد.

اختصاصی جوان آنلاین: تخلیه حباب قیمت خودرو و سیگنالی که از این ناحیه به بازار داده شده در هفته‌های اخیر تا جایی بوده که حتی تقاضا برای خرید خودرو در طرح‌های فروش یکپارچه به خصوص خودرو‌های مونتاژی را به شدت کاهش داده است.


افزایش ظرفیت‌های خالی در فروش خودروسازان

بر اساس گزارش‌ها تعدادی از افرادی  که در مرحله نخست فروش خودرو در سامانه یکپارچه شرکت کرده‌اند با توجه به فراخوان شرکت‌های خودروساز اقدام به پرداخت وجه خودرو نکرده‌اند که همین امر باعث خالی شدن ظرفیت‌ها شده است.

مدیر سامانه یکپارچه خودرو در این خصوص گفت:  درمحصولات داخلی عدم واریز وجه از سوی متقاضیان ۲۰ درصد و در خودرو‌های مونتاژی این آمار به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

با توجه به این سیگنال‌ها و همچنین تصمیمات جدید سیاستگذاران برای واردات و عرضه مجدد خودرو در بورس کالا، پیش بینی می‌شود روند کاهش تخلیه حباب خودرو تداوم یابد. البته در میان تصمیمات جدید خبر افزایش ۱۷۱ درصدی تعرفه واردات خودرو‌های سواری که امروز اعلام شد از مواردی است که به آن انتقاداتی وارد شده است. در واقع این میزان رقم واردات می‌تواند دست اندازی در روند کاهشی قیمت خودرو باشد. با این حال به گفته کارشناسان چراغ سبز مجلس به واردات خودرو‌های کارکرده و همچنین آغاز روند واردات می‌تواند تاثیرات مهمی در ساماندهی بازار خودرو داشته باشد.


وعده تسریع در واردات خودرو

مهدی ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در این باره گفت: با توجه به دشواری ایجاد برخی هماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف و نهایی شدن ابلاغیه‌های گمرکی، قدری فرایند ترخیص طولانی شد، اما با رسیدن به یک هماهنگی مناسب، پیش‌بینی می‌کنیم که از این پس سرعت واردات خودرو به کشور افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه "تاکنون ۱۷ شرکت توانسته‌اند فرایند ثبت سفارش خودرو را نهایی کنند"، توضیح داد: طبق برآورد‌های صورت‌گرفته، به‌زودی خودروی زوتی نیز وارد گمرکات کشور و ترخیص خواهد شد و همچنین تعدادی هیوندای النترا نیز در مراحل پایانی ترخیص قرار دارند.

وی درباره دیگر خودرو‌هایی که به بازار ایران وارد خواهند شد نیز تشریح کرد: با توجه به اینکه فرایند مذاکره و پیگیری شرکت‌ها ادامه دارد، قطعاً فهرست خودرو‌های وارداتی نیز تغییر خواهد کرد، اما تاکنون دو شرکت توانسته‌اند برای واردات تویوتا مدارک خود را ارائه کنند. از سوی دیگر ۵۰۰۰ دستگاه نیسان نیز ثبت سفارش شده است. مدل‌هایی از ماشین‌های کره‌ای مانند هیوندای نیز به بازار وارد خواهد شد و همچنین پیگیری شرکت‌ها برای واردات خودرو‌های اروپایی نیز ادامه دارد.

به‌گفته ضیغمی، وزارت صمت در این فرایند خود واردکننده یا مجری واردات خودرو نیست، اما تلاش کرده است که با هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف و تسهیل در تغییر قوانین لازم، شرایط را برای سرعت گرفتن واردات خودرو فراهم کند و این امیدواری وجود دارد که پس از تحویل خودرو‌ها در گام اول، واردات خودرو در فاز‌های جدید نیز به مرحله اجرا برسد.


بازشدن قفل واردات با تصمیم مجلس

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز امروز و در جریان رسیدگی به کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با بیان اینکه به واردات خودرو‌های کارکرده اصرار داریم، توضیح داد: مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن ورود کرده است، ۱۵ کشور اروپایی، عربی و آمریکایی واردات خودرو‌های کارکرده را انجام داده است بنابراین این روش متعارف بوده است.

وی بیان کرد: در قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد، اما برخی محدودیت‌ها ورود این خودرو‌ها را قفل می‌کند، با این حال باید گفت با واردات خودرو‌های کارکرده ارز کمتری مصرف می‌شود و در بازه زمانی کوتاه مدتی می‌توان آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد. در حال حاضر قیمت خودرو‌های خارجی ۸ برابر قیمت آن در کشور‌های همسایه است که با واردات خودرو می‌توان این موضوع را مدیریت کرد.

علی اکبر کریمی نیز از دیگر نمایندگان موافق با واردات خودرو‌های کارکرده گفت:  این خودرو‌ها رقیب تولیدات داخلی نبوده، به همین دلیل خودروسازان به صراحت اعلام کرده اند که مخالفتی با واردات آن‌ها ندارند، ضمن اینکه براساس آنچه در تبصره ۲ لایحه مذکور آمده است کیفیت این خودرو‌ها تضمین شده، عمر آن‌ها کمتر از ۵ سال است و ضوابط فنی و زیست محیطی برای آن‌ها رعایت شده که تضمین کننده کیفیت خودرو‌های مستعمل هستند، بنابراین واردات این خودرو‌ها زمینه‌ای را برای ایجاد تعامل و پایداری در بازار خودرو ایجاد می‌کند.

حاجی دلیگانی به عنوان دیگر نماینده موافق با واردات خودرو‌های کارکرده گفت:  ما نمی‌توانیم جامعه را منتظر بگذاریم چرا که شاهد رخ دادن این اشتباه هستیم که قیمت خودرو شاخص قیمت گذاری برای بسیاری از کالا‌ها قرار گرفته است و این امر باعث بروز مشکلات متعدد، بدبینی و نگرانی در جامعه شده است بنابراین باید قیمت گران خودرو را بشکنیم.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه خودروسازان داخلی نشان دادند علیرغم تمام فرصت‌هایی که در اختیارشان گذاشته شد نتوانستند نیاز جامعه را از نظر تعداد و کیفیت تامین کنند یادآور شد: ما با تصویب این لایحه مجوز واردات خودرو‌های مستعمل اعم از اتوبوس، مینی بوس، کشنده و سواری را می‌دهیم تا از این طریق بازار خودرو را به تعادل برسانیم و مانع از افزایش روزافزون قیمت خودرو‌ها می‌شویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار