کد خبر: 1162817
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سرهنگ دوم لیلا حیدری*

اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ طی پژوهشی به بررسی وضعیت سرقت محتویات و لوازم داخل خودرو در پایتخت پرداخته است.
سرقت محتویات داخل خودرو یکی از انواع سرقت‌هاست که وقوع و شیوع آن علاوه بر ایجاد مشکلات مالی و معیشتی برای مالباختگان، منشأ بروز احساس ناامنی در جامعه است. این پدیده مذموم علاوه بر وارد کردن خسارت مالی به مالباخته، وی را متحمل ضربه روحی و روانی می‌کند و مطالبه از فرماندهی انتظامی را هم افزایش می‌دهد.
به‌طور کلی سرقت لوازم خودرو در تهران پرشمارترین جرم محسوب می‌شود. وقوع این سرقت با فروش اموال سرقت شده در ارتباط است. آنچه این فعالیت مجرمانه را تضمین می‌کند، وجود بستری برای فروش اموال سرقت شده است، به همین دلیل است که پلیس همواره در برخورد با فروشندگان و خریداران اموال مسروقه سرعت عمل به خرج می‌دهد. آشنایی شهروندان با فرصت‌های مختلفی که سارقان برای انجام عمل مجرمانه خود مترصد به دست آوردن آن‌ها هستند، نقشی اساسی در کاهش این جرم دارد.
به استناد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس آگاهی تهران بزرگ و آمار به دست آمده از معاونت عملیات فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو در مقابل سایر جرائم حائز رتبه اول است و کانون توجه کارآگاهان پلیس را در کشف اموال به خود معطوف داشته است. پلیس هم به عنوان متولی اصلی مبارزه با این جرم با توسل به نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات، امکانات فنی و با بهره‌گیری از جدیدترین شیوه‌های علمی سعی در کشف و دستگیری مرتکبان این جرائم با هدف کشف اموال مسروقه، بازگرداندن آن به مالباختگان و کاهش میزان وقوع این جرم دارد. پلیس دلایل رشد سرقت محتویات داخل خودرو در تهران را در افزایش تولیدات خودرو و تغییر شیوه سرقت محتویات داخل خودرو و سهل‌الوصول بودن برخی از مدل‌های تولیدی برای سارقان و عدم توجه به نظرات کارشناسی پلیس در ارتقای ضریب امنیتی خودرو توسط خودروسازان می‌داند که از نظر کمی در حال افزایش است.
بررسی‌ها در این باره نشان می‌دهد در معرض نگاه قرار دادن لوازم داخل خودرو انگیزه‌ای مهم برای جلب توجه سارقان به سرقت لوازم داخل خودرو است. هرچند پلیس همواره تلاش خود را برای برقرار ماندن امنیت و کاهش سرقت به‌کار می‌گیرد، اما اصرار دارد شهروندان هم به توصیه‌هایی که برای پیشگیری از این جرم می‌شود، عمل کنند. از جمله اینکه لوازم باارزش خود را داخل خودرو در معرض دید سارقان قرار ندهند یا اینکه لوازم باارزش و یا غیرضروری را مدام در صندوق عقب خودرو با خود حمل نکنند، چراکه آنگونه که اشاره شد خودرو‌های تولید داخل از امنیت کافی برخوردار نیستند و سارقان به راحتی قادر به باز کردن در آن‌ها و در ادامه سرقت لوازم داخل آن می‌باشند.
با توجه به یافته‌های این پژوهش، اکثر سارقان مرد و در سن جوانی و میانسالی هستند و انگیزه اصلی سرقت لوازم و محتویات خودرو، علل روانشناسی (برخورداری از شخصیت ضداجتماعی) بوده است. در ضمن روش‌های مختلف سرقت و انگیزه‌های آن با عوامل فرهنگی و اجتماعی ارتباط بیشتری دارد؛ لذا توصیه می‌شود مسئولان جامعه به وظایف خود عمل کنند و با رفع کمبود‌های مادی و معنوی زمینه و عوامل ارتکاب جرم را از بین ببرند.
‌*کارشناس ارشد اداره برآورد
معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار