کد خبر: 1160974
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

تصور اولیه درباره یک چت بات می‌تواند محدود به یک ابزار پاسخگویی آنلاین به پرسش‌های متداول کاربران یک وب‌سایت یا اپلیکیشن باشد. البته این هم از کاربردهای پایه‌ای چت‌بات‌هاست. اما چت‌بات‌های هوشمند یا AI chatbots (عنوانی که به چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی اطلاق می‌شود) مجموعه گسترده‌ای از توانایی‌ها را دارند که فرصت‌های بازاریابی زیادی را پیش روی کسب و کارهای آنلاین می‌گذارد. 

توانایی کلیدی چت‌بات‌های هوشمند اینست که می‌توانند تعامل با کاربر را به صورت خودکار و بدون دخالت عامل انسانی انجام داده و به طور پیوسته با یادگیری رفتار کاربر، عملکرد خود را ارتقا دهند. به زبان دیگر، یک چت بات هوشمند، یک ربات در نقش کارشناس ارتباط با مشتریان شماست که می‌تواند در گذر زمان، به وسیله ارتباط با مخاطبانش خود را بهبود داده و تبدیل به پرسنل بهتری برای مجموعه شما شود!

چت بات هوشمند در صنعت فروش: افزایش تعاملات و فرصت‌های بازاریابی برای کسب و کارها

در اینجا نگاهی گذرا خواهیم داشت، به فرصت‌هایی که چنین ابزار هوشمند و کارامدی برای یک کسب و کار آنلاین در حوزه افزایش فروش ایجاد خواهد کرد:

به دست آوردن سرنخ‌های بازاریابی (lead): گرفتن لید را می‌توان گام اول هر راهبرد بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ تصور کرد. چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی، به صورت فعال با بازدیدکنندگان وب‌سایت شما وارد تعامل شده و پس از آغاز چت یا گفتگو با آنان، به گردآوری اطلاعات سودمند بازاریابانه می‌پردازند. چت‌بات‌های هوشمند با پرسیدن پرسش‌های هدفمند، کاربران را ارزیابی می‌کنند و علایق، نیازها و کالاهای مورد نظرشان را شناسایی می‌کنند. این داده‌ها می‌تواند به کسب و کارها در دسته‌بندی (segmentation) دقیق‌تر کاربران، هدفگذاری موثرتر کمپین‌های بازاریابی و ارسال پیام درست به مخاطب هدف کمک چشمگیری کند.

ارائه پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده: چت‌بات‌های دارای هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های مرتبط با هر مشتری را تحلیل کرده و پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده‌ای مبتنی بر علایق و ترجیحات فردی و سابقه رفتارهای پیشین به هر کاربر ارائه دهد. برای نمونه یک کسب و کار می‌تواند بر اساس داده‌هایی که چت‌بات هوشمندش گردآوری و تحلیل کرده است، تخفیف‌های ویژه، کالاهای مشابه یا مکمل یا پیشنهادهای جذاب دیگر ارائه کند. نتیجه این فرایند بهبود تجربه کاربری، افزایش فروش و بیشتر شدن تعاملات بعدی کاربر با چت‌بات است.

تشخیص پرسونا و عادت‌های رفتاری کاربران: چت‌بات‌های هوشمند با پایش و تحلیل تعاملات کاربران با وب‌سایت و گردآوری اطلاعات ارزشمند از این فرایند، می‌توانند پرسونا و الگوی عادت‌های رفتاری مشتریان را استخراج کنند. کسب و کارها می‌توانند از این اطلاعات برای درک ترجیحات، نقاط کلیدی انگیزاننده (pain points) و الگوهای رفتاری کاربران استفاده کنند. همچنین این تصویر کلی می‌تواند به استراتژیست‌های کسب و کار کمک کند تا کمپین‌های هدفمندتر و پیام‌های بهینه‌تری را طراحی کنند و محتوای مرتبط‌تری را به کاربران هدف برسانند. 

چت بات هوشمند در صنعت فروش: افزایش تعاملات و فرصت‌های بازاریابی برای کسب و کارها

بازخوردگیری و دیدگاه‌سنجی آنی: چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند کاربران را ترغیب کنند تا دیدگاه‌ها و بازخوردهای خود پس از خرید یا هر تعامل دیگر با وب‌سایت را به صورت آنی و در لحظه به اشتراک بگذارند. این بازخوردگیری آنی به کسب و کار کمک می‌کند تا چرخه‌ای از شناخت بیشتر کاربر و ارائه پیشنهادهای بهتر را فراهم کند. دیدگاه‌های مثبت همچنین می‌توانند در سایت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و اثر تبلیغی غیرمستقیمی بر کاربران بالقوه پیرامونی داشته باشند. 

پیگیری و همراهی خودکار کاربر: هر کاربری که به پلتفرم ما وارد می‌شود، با هزینه بالایی جذب شده و یک سرمایه بالقوه است. در نتیجه سامانه مارکتینگ مجموعه باید او را پیگیری و به طور پیوسته او را با محتوا یا پیشنهادهای مناسب، به اصطلاح «تغذیه یا nurturing» کند. چت‌بات‌های هوش مصنوعی می‌توانند پیگیری و دنبال کردن کاربران پس از اولین خریدهایشان را به صورت خودکار انجام دهند. برای نمونه برای آنها پیام‌های شخصی‌سازی‌شده می‌فرستند، محصولات مشابه با علایقشان پیشنهاد می‌دهند یا تخفیف‌های ویژه متناسب با خواست و سوابق خریدشان عرضه می‌کنند. با تغذیه و پیگیری لیدها، کاربران و مشتریان، وفاداری و پیوند آنان با کسب و کار بیشتر می‌شود و می‌تواند موجب افزایش تعامل آنان با کسب و کار و تکرار خرید شود.

اجرای کمپین‌های مارکتینگی هدفمند: چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند با سامانه‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ابزارهای بازاریابی خودکار (marketing automation) ترکیب شده و به کسب و کارها این توانایی را بدهند که توان برنامه‌های مارکتینگی خود را به بهینه‌ترین شکل ممکن هزینه کنند. به کمک ترکیب داده‌های به دست‌آمده از مشتریان توسط چت‌بات‌ها و داده‌های موجود سامانه CRM، کسب و کارها می‌توانند کمپین‌های بازاریابانه هدفمندتری را پیاده‌سازی کنند که در مقیاس بزرگ و تجاری به مخاطب هدف، پیام‌های دقیق و شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌کند. 

تنوع‌بخشی به کانال‌های مارکتینگی: چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند به صورت یکپارچه در کانال‌های مختلف و متنوع مارکتینگ مثل وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای پیام‌رسان و اپلیکیشن‌های موبایل به کار گرفته شوند. این به کسب و کارها کمک می‌کند تا سطح و گستره دسترسی خود به مشتریانش را در چندین پلتفرم گسترش دهد. با بودن در هر جایی که مشتریان شما هستند، کسب و کار می‌تواند در دید بودن برند (brand visibility)، گردآوری لید و تعامل با کاربران را در چندین کانال افزایش دهد. 

نکته کلیدی اینست که کسب و کارها باید مراقب باشند تا تعادل میان دخالت عامل انسانی و عملکرد ماشینی چت‌بات‌ها را حفظ کنند. زیرا هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد تا مانند انسان‌ها دچار سوگیری شود. همچنین کاربران شما باید مطمئن باشند که هر زمان نیاز داشتند، می‌توانند به پشتیبانی انسانی، دسترسی داشته باشند. 

آیا کسب و کارهای ایرانی به چت‌بات‌های هوشمند دسترسی دارند؟

نکته کلیدی در استفاده از چت‌بات‌های هوشمند اینست که این ابزارهای هوش مصنوعی باید بر اساس زبان بومی که در آن قرار است فعالیت کنند طراحی شده و آموزش ببینند. در نتیجه کسب و کارهای ایرانی از باید چت‌بات‌هایی استفاده کنند که ویژه زبان فارسی ساخته شده باشند. چت بات هوشمند چاتا یکی از محصولات دانش‌بنیان و فناورانه شرکت هوش مصنوعی دلفین است که مدتی است وارد بازار دیجیتال مارکتینگ ایران شده است. شما می‌توانید دموی رایگان چاتا را روی وب‌سایت خود آزمایش کنید. سپس می‌توانید آن را به شکلی بسیار ساده و کم‌هزینه پیاده‌سازی کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

 

این مطلب تبلیغاتی است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار