کد خبر: 1158798
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
هر چند پیشرفت‌های اخیر حوزه هوش مصنوعی قابلیت‌های انواع جرایم را در دنیا افزایش داده است اما فناوران هم به تناسب همین پیشرفت‌ها، نوآوری‌هایی خلق کرده‌اند که به‌ طور حتم عرصه را بر مجرمان تنگ و تنگ تر خواهد کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، رویداد دو روزه فن بازار تخصصی عرضه و تقاضای فناوری با عنوان "پلیس هوشمند" از روز گذشته اول خردادماه در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برپا شده است و ۶۲ شرکت دانش بنیان محصولات فناورانه خود را برای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشتند.

در این رویداد که امروز سه شنبه دوم خردادماه نیز ادامه خواهد داشت، شرکت های فناور و دانش بنیان که از بین ۵۰۰ شرکت مستقر در پارک های فناوری کشور غربالگری شده اند، محصولات فناورانه در حوزه ارتباطات رادیویی، فناوری اطلاعات، امنیت اطلاعات و ارتباطات، زیرساخت، مراقبت و الکترونیک، تحلیل هوشمند داده (طراحی و پیاده سازی پلتفرم، حکمرانی داده و …) و کشف علمی و هوشمند جرایم را به نمایش گذاشته اند.

 

 

در حاشیه برگزاری نخستین فن بازار تخصصی عرضه و تقاضای فناوری با عنوان "پلیس هوشمند" چند نوآوری و تجهیزات فناورانه دانش بنیان های فعال در حوزه امنیت و شبکه کشور را مورد کنکاش قرار داده که در ادامه با هم مرور می کنیم.

 

ربات مه‌ساز امنیتی برای از بین بردن دید سارقین

ربات مه‌ساز امنیتی اسنویز به عنوان یک نگهبان ۲۴ ساعته که با استفاده از فن آوری مخابراتی تعبیه شده است، یکی از نوآوری های عرضه شده از سوی یک شرکت فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در فن بازار تخصصی عرضه و تقاضای فناوری با عنوان "پلیس هوشمند" است.

سیستم مه ساز امنیتی اسنویز که با عناوین سیستم امنیتی دودزا و مه پاش امنیتی نیز شناخته می‌شود، به محض ورود سارق و احساس خطر، دستگاه مه ساز امنیتی فعال شده و با تولید حجم متراکمی از مه غلیظ با ماندگاری بالا در کمترین زمان ممکن، دید سارق را از بین برده و امکان هرگونه عکس العمل بعدی از سارق را سلب می کند به طوری که تنها راه ممکن برای سارق خروج از محل خواهد بود.

دستگاه مه ساز که برای کلیه اماکن و محیط های بسته همچون صنف طلا و جواهرات قابل استفاده است، در هر یک ثانیه قابلیت پوشش حجم ۲۵ مترمکعب را دارد. به عنوان مثال برای یک مکان با مساحت ۲۵ مترمربع به ارتفاع ۳ متر که حجم آن ۷۵ مترمکعب خواهد بود، این دستگاه در ۳ ثانیه چنین مکانی را پر از مه غلیظ می کند و برای مکان‌هایی با متراژ متفاوت میزان زمان پاشش مه پاش امنیتی بنا به مساحت محل تنظیم خواهد شد.

 

 

همچنین ساخت یک مینی کامپیوتر با کارکرد اعلام نرخ لحظه ای طلا و ارز و با نصب روی هر نوع نمایشگر یا تلویزیون موجود در واحد صنفی، نوآوری دیگری است که برای نخستین بار در کشور توسط این شرکت دانش بنیان در فن بازار تخصصی عرضه و تقاضای فناوری "پلیس هوشمند" به نمایش گذاشته شده است.

این دستگاه از قابلیت هایی همچون نمایش نوسانات نرخ لحظه ای و نرخ اتحادیه طلا و ارز، اطلاع رسانی اخبار و رویدادها، نمودارها و پیام ها و کلیپ های آموزشی برخوردار است.

 

از نرم‌افزار شناسایی مجرمان تا سامانه سیار تشخیص انسان و خودرو

جمعی از جوانان متخصص انجمن رباتیک دانشگاه رازی کرمانشاه که در طول سال‌های گذشته موفق به کسب رتبه های برتر در سطح ملی و بین المللی شده اند، در سال ۱۳۹۸ برای پیوند دانشگاه و حوزه صنعت و با بهره گیری از دانش روز فعالیت خود را در طراحی و ساخت پهپادهای هوشمند با قابلیت تولید نقشه های هوایی و پردازش تصویر از طریق یادگیری ماشین و پروژه های رباتیک و ابزارآلات مهندسی پزشکی آغاز کردند.

طراحی نرم افزار و سامانه تشخیص و شناسایی چهره یکی از نوآوری های شرکت فناور رهپویان آسمان آموت محسوب می شود که در فن بازار تخصصی عرضه و تقاضای فناوری "پلیس هوشمند" در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای بازدید دست اندرکاران حوزه امنیت به نمایش گذاشته شده است.

 

 

این محصول بومی سازی شده دارای ویژگی قابلیت تشخیص چهره با بررسی و تحلیل بیش از ۳۰۰ نقطه از صورت و با دقت بیش از ۹۰ درصد، قابلیت تشخیص چهره با زاویه ۹۰ درجه یا نیم رخ، تمام رخ با انحراف تا ۳۰ درجه به صورت آنی، قابلیت تشخیص چهره در صورت استفاده از ماسک، عینک و تغییرات ظاهری چهره و استفاده به صورت آفلاین و آنلاین و همچنین استفاده از این نرم افزار در دوربین های مداربسته از جمله ویژگی های مهم این سامانه محسوب می شود.

اما یکی از مسائلی که همواره در پایش مرزها حائز اهمیت بوده است، بررسی حضور نفرات و خودروها در مناطق مرزی است و این شرکت فناور با طراحی سامانه سیار تشخیص انسان و خودرو این امکان را فراهم کرده است که تصاویر پهپادهای گشتی که به منظور بررسی مرز به پرواز درآمده به صورت آنلاین و کاملا خودکار توسط سامانه پایش شده و حضور خودروها و نفرات به اطلاع اپراتور پهپاد رسانده شود.

 

 

سامانه مدیریت مانیتورینگ برای جلوگیری از خطای انسانی و افزایش بازدهی عملکرد اپراتور با استفاده از هوش مصنوعی به منظور بررسی خودکار تصاویر دریافتی از دوربین های مداربسته از جمله حضور افراد و تحرکات غیرطبیعی و همچنین طراحی سامانه پلاک خوان برای کنترل ورود و خروج خودروها در اماکن مختلف با امکان جستجو و ردیابی یک پلاک مشخص در تصاویر برگرفته از دوربین های مداربسته و با امکان استفاده از آن روی تصاویر برگرفته از پهپادها به صورت آنلاین نیز دیگر محصولات این شرکت فناور است.

سامانه کنترل ترافیک مبتنی بر رادار

از آنجایی که امروزه نظارت و پایش تردد خودروها در جاده ها و محورهای مواصلاتی از اهمیت زیادی برای پلیس راهور برخوردار است یک شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با استفاده از قابلیت های بالای هوش مصنوعی اقدام به طراحی و ساخت سامانه ثبت هوشمند عبور و مرور جاده ای کشور مبتنی بر رادار کرده است.

 

 

شرکت دانش بنیان هارا که توسط جمعی از نخبگان علمی و صنعتی کشور پایه گذاری شده است، تاکنون توانسته است ۸۰ دوربین ساخت داخل را در جاده های کشور نصب و راه اندازی کند و به گفته مسوولان این مجموعه نوآور عملکرد این محصول با کیفیت بسیار بالا برای ثبت مشخصات تردد خودرو شامل تاریخ، زمان، تصویرخودرو، تصویرپلاک، نوع خودرو، سرعت و لاین حرکتی مورد تایید پلیس راهور و سازمان راهداری قرار گرفته است.

سیستم پایش مرکزی مجهز به سامانه هوشمند نگهبان خصوصی

امروزه حفاظت از حریم شخصی در محل زندگی و اشتغال در همه حال برای ساکنین همراه با استرس و نگرانی هایی است که این گرانی با استفاده از تجهیزات هوشمند یک شرکت فناور با برقراری استفاده از نگهبان سیار خصوصی در محلات با بهره گیری از کارتابل الکترونیکی برای نگهبان موجب دقت و تسریع در اعلام هشدار و شروع فرایند رسیدگی به آن شده است.

به گفته مسوولان این شرکت فناور، این سیستم که به تایید نیروی انتظامی جمهوری اسلامی رسیده است، به دلیل صرفه جویی در استفاده از تعداد کمتر نگهبان در مقایسه با روش استفاده از نگهبان ثابت می تواند هزینه های حفاظتی و امنیتی را به شدت کاهش دهد.

امکان مراقبت ۲۴ ساعته، رفع نگرانی ناشی از عدم حضور در محل کار یا منزل، فعال و غیرفعال کردن سیستم با کدشخصی، کاهش هزینه ها و اقتصادی کردن تجهیزات و همچنین استفاده، کنترل و نظارت دائمی با استفاده از مرکز مونیتورینگ، امکان ارسال موقعیت مکانی محل وقوع هشدار به گشت سیار جهت کاهش زمان رسیدگی و پیشگیری از وقوع حادثه و امکان انجام عملیات پیشگیرانه بر اساس فعال شدن هر یک از سنسورها مثل قطع شیر برقی ورودی گاز در هنگام فعال شدن سنسور نشت گاز تنها بخشی از ویژگی های این محصول نوآورانه است.

طراحی نرم افزار صندوق امانات بانک‌ها

نرم افزار صندوق امانات سپیدباکس یک سامانه یکپارچه برای مدیریت صندوق امانات است که به بانک‌ها و موسسات مالی امکان تعریف صندوق، اختصاص صندوق به شعبه‌های مختلف، مدیریت مشتریان بانک (شریک‌ها یا وکیل‌های آنها)، مدیریت قراردادها، کنترل تردد، مجوز دسترسی و امکان ارائه گزارش‌های مختلف را فراهم می‌کند.

 

 

این سامانه که در فن بازار تخصصی دو روزه عرضه و تقاضای فناوری "پلیس هوشمند" در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شده است، به صورت تحت وب بوده و بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند به همه شعبه‌ها در سراسر کشور (یا جهان) دسترسی متناسب دهند و تمام صندوق های امانات بانک‌ها را به صورت مرکزی و یکپارچه مدیریت کنند.

سپید باکس، امکان اتصال به سخت‌افزارهای تایید هویت مانند سامانه‌های تشخیص اثر انگشت و تشخیص چهره را دارد و قابلیت شناسایی بر اساس آنها و مدیریت این سخت‌افزارها را نیز فراهم می‌کند. به این ترتیب به کمک سپیدباکس می‌توان یک راهکار جامع و یکپارچه نرم افزاری و سخت‌افزاری برای مدیریت صندوق‌های امانات در بانک ها را عملیاتی کرد.

نرم افزار صندوق امانات سپیدباکس یک سامانه مدیریت و اتوماسیون صندوق امانات است که با اتصال به تجهیزات سخت‌افزاری کنترل تردد و ارتباط با انواع صندوق‌ها، یک راهکار جامع برای حفظ امنیت و انضباط در اختیار مدیریت بانک‌ها، موسسات مالی و سایر مراکز و ارگان‌ها قرار می‌دهد.

برای حصول اطمینان از احراز هویت شخص مراجعه‌کننده یا وکلای قانونی صاحبان صندوق و نیز ثبت دقیق مراجعات، امکان ارتباط با سخت‌افزارهای تایید هویت مانند سامانه‌های تشخیص اثر انگشت و تشخیص چهره در نرم‌افزار مدیریت صندوق امانات سپیدباکس وجود دارد.

با توجه به اهمیت بالای احراز هویت و اعتبارسنجی هنگام دسترسی مشتریان به صندوق امانات بانک و مطمئن شدن از تایید هویت و شناسایی صاحب صندوق یا وکیل قانونی وی، سیستم اتوماسیون صندوق امانات باید بسیار امن و دقیق طراحی شود و تمام ترددها یا درخواست‌های تردد افراد مجاز و غیرمجاز ثبت و آرشیو شوند تا در صورت لزوم از آنها گزارش‌گیری انجام شود.

از سامانه مدیریت اطلاعات امنیتی تا حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور

شرکت دانش‌بنیان علوم سبز نیز به عنوان یکی دیگر از شرکت های حاضر در فن بازار تخصصی دو روزه عرضه و تقاضای فناوری "پلیس هوشمند" در صندوق نوآوری و شکوفایی، از سال ۱۳۷۱ فعالیت‌های تخصصی چندگانه را با اتکا به فناوری‌های روز و تجربیات بنیانگذاران خود آغاز کرده است.

این شرکت با به‌کارگیری توانمندی‌های حرفه‌ای و تجربیات گسترده تیم کارشناسی مدیریتی و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته روز طی حدود سه دهه فعالیت مستمر، تمرکز خود را بر تحقیق و توسعه و بومی‌سازی سامانه‌های مختلف و ارائه راهکار در زمینه سیستم‌های ارتباطی، ایمنی و حفاظت الکترونیکی و مکانیکی قرار داده است و ثمره سال‌ها تلاش و کوشش متخصصان خود را در اختیار جامعه امروز ایران قرار می‌دهد.

 

 

این مجموعه نوآور با گردآوری مجموعه‌ای متشکل از حدود ۲۰۰ نفر از جوانان و کارشناسان باتجربه کشور، محیطی پویا و کارامد جهت ارائه خدمات و محصولات فراهم کرده است.

از جمله فعالیت‌های این مجموعه می‌توان به سامانه مدیریت اطلاعات امنیتی و رخدادها (SIEM)، تست نفوذ (Penetration test) و دستگاه‌های رمزکننده بومی اشاره کرد.

همچنین، سامانه SIEM بومی شرکت علوم سبز از جمله دستاوردهای باارزش در زمینه حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است که به عنوان قلب مراکز SOC در سازمان‌های مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه هوشمند امکان جمع‌آوری لاگ‌ها از طریق حسگرهای متفاوت و نیز ایجاد همبستگی بین تمام رخدادها را دارد.

از جمله قابلیت‌های این سامانه قدرتمند می‌توان به جمع‌آوری و آنالیز ترافیک شبکه و تولید گزارش‌های امنیتی در سطوح مختلف، پاسخ‌دهی به مشکلات و رخدادهای امنیتی، تحلیل هوشمندانه، جامع و یکپارچه کلیه رخدادها و مانیتورینگ منطبق بر سیاست‌های سازمان و استانداردها اشاره کرد.

در حال حاضر این مساله برای شبکه‌های موبایل در سطح کشور که از نسل‌های مختلف مانند ۲G، ۳G و ۴G در حوزه‌های CS و PS به منظور تحلیل شبکه‌های مخابراتی پشتیبانی می‌کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اپراتورهای مخابرات با استفاده از ابزارهای قوی می‌توانند به راحتی کار عیب‌یابی و اختلال در شبکه را انجام دهند.

راهکار کنکاش (CANKASH)، توسط متخصصان مجرب شرکت علوم سبز و با اتکا به دانش تخصصی، ایجاد و در کنگره جهانی موبایل به عنوان یک محصول کاملا بومی و امن معرفی شده است و در حال حاضر از این راهکار قدرتمند در بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در سطح کشور استفاده می شود.

از جمله ویژگی‌های مهم و اساسی این راهکار می‌توان به پشتیبانی از نسل های مختلف شبکه مخابرات (۲G/۳G/۴G) سیار، جهت عیب یابی مستقل از شرکت سازنده، استفاده از راهکارهای Big Data جهت تحلیل و نگهداری اطلاعات و نمایش اطلاعات آماری کیفیت شبکه روی نمودار و نقشه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار