کد خبر: 1157558
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
مهدی مسعودی

از بحث‌های مهم این روزها، بحث کتاب است. سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب و شور و شوقی که در کشور ایجاد شده، نشان‌دهنده این امر است. احتمالاً به مصلای تهران محل برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی سر زدید یا در برنامه شما قرار گرفته که از این همایش بزرگ فرهنگی بازدید کنید. با این وجود یکی از نکات در زندگی امروزه ما نداشتن وقت برای مطالعه است. همان مشکلی که شاید باعث شده چند کتابی را هم که قبلاً خریدید، هنوز مطالعه نکردید. بله، معضلی به نام وقت مناسب برای مطالعه، یعنی زمانی که هم وقت مناسبی پیدا شود و هم آرامش ذهن برای مطالعه داشته باشیم و هم البته خسته کار و زندگی نباشیم. زمانی که راحت بنشینیم پای کتاب و از خواندن آن لذت ببریم.
اگر مرد خانه باشید، از صبح سرکار می‌روید و عصر با هزار خستگی به خانه بر می‌گردید. تازه زمان وقت گذاشتن برای بچه‌‌‌‌‌ها و احتمالاً انجام کارهای مردانه خانه است. شب هم کنار خانواده شام می‌خورید و اخبار یا فیلم می‌بینید و بعد از آن هم وقت خواب فرار می‌رسد.
اگر خانم خانه باشید و شاغل که خب بعد از کار باید به امورات منزل و بچه‌‌‌‌‌ها رسیدگی کنید. بخشی از كارهای فردای بچه‌‌‌‌‌ها را آماده کنید و احتمالاً در بهترین حالت موقع فیلم دیدن اعضای خانواده مشغول درست کردن غذای فردا ظهر بچه‌‌‌‌‌ها هستید و اگر خانم خانه‌دار باشید درگیر روزمره‌های خانه و بچه‌‌‌‌‌ها كه حقیقتاً برای خود كار سنگینی محسوب می‌شود.
احتمالاً این سؤال در ذهن شما شکل گرفته که پس من چه زمانی فرصت مطالعه پیدا می‌كنم؟ كی وقت كنم برای خودم كتاب بخوانم؟ اصلاً فرصتی برای مطالعه می‌ماند... ؟
جواب این سؤال مثبت است. بله وقت هست اما باید آن را مدیریت كنیم. اول از همه باید قبول كنیم كه از كتاب دوریم و با خودمان عهد ببندیم كه مطالعه را جزو برنامه‌های زندگی خود قرار دهیم. موبایل را كنار بگذاریم و به دامن مهربان كتاب روی بیاوریم.
وقتی با خودمان این قرار را گذاشتیم گام بعدی تعریف زمان مناسب است؛ زمان‌هایی كه در طول روز به آن توجه نمی‌كنیم و هدر می‌شود.
برای خانم‌های خانه‌دار به نظر می‌رسد بهترین زمان، بعد از رفتن اهل خانه به مدرسه و محل كار است. زمانی كه هم آغاز روز است و هم هنوز خسته كار نشده‌ایم. خوب است در این زمان خانم‌های خانه‌دار 30 دقیقه برای كتاب خواندن وقت اختصاص دهند. لزومی هم ندارد حتماً 30 دقیقه را كامل كتاب بخوانید. هر چقدر كه حوصله داشتید. اما حتماً هر روز این كار را انجام بدهید تا به مطالعه عادت كنید. وقت را از دست ندهید از همین فردا كتابی دست بگیرید و شروع كنید.
اما خانم‌‌‌‌‌ها و آقایانی كه سر كار می‌روند ممكن است این فرصت را نداشته باشند. اول از همه به نظر یكی از بهترین زمان‌های مطالعه برای همه صبح اول وقت است، بعد از طلوع آفتاب، واقعاً زمان خوب و مناسبی برای مطالعه است. اما ممكن است بگویید این زمان خواب‌آلود هستیم یا ترجیح می‌دهیم بعد از نماز صبح كمی بخوابیم. پس پیشنهاد بعدی می‌تواند مطالعه در مسیر كار باشد. اگر با وسیله نقلیه عمومی به سر كار می‌روید به نظر، زمان خوبی را برای مطالعه دارید. شاید با دیدن شما و كتاب، افراد دیگر هم برای مطالعه ترغیب شوند.
اگر زمان‌های بالا برای مطالعه ممكن نشد، یك پیشنهاد خوب دیگر هم هست. نیم ساعت قبل از وقت خواب را به عنوان ساعت مطالعه قرار دهید. ساعتی كه همه اهل خانه كنار هم جمع شوند و شروع به خواندن کتاب کنند، مثلاً ساعت 10 تا 10 و نیم شب. ساعت مطالعه می‌تواند یك دورهمی خوب خانوادگی باشد. حتی می‌توانید بعضی روز‌‌‌‌ها كتاب را به صورت جمع‌خوانی بخوانید تا بچه‌های كوچك‌تر و حتی نوجوان‌‌‌‌‌ها حس خوبی پیدا كنند، تجربه خوبی است. حتماً امتحان كنید.
اما توجه داشته باشید كتابِ خوب، بخوانید. یكی از آفت‌های مطالعه انتخاب كتاب‌های سنگین از نظر محتوایی یا غیرجذاب است. اگر كتاب خوبی انتخاب نكنیم و جذب آن نشویم احتمالاً بعد از چند روز مطالعه را كنار می‌گذاریم. كتابی انتخاب كنید كه شما را با خودش همراه كند. ممكن است بپرسید چطور كتاب جذابی را كه با علایق من سازگار است، پیدا كنم؟
بله سؤال مهمی است. امسال در نمایشگاه كتاب غرفه‌‌‌‌‌هایی را به نام مشاوره كتاب اختصاص دادند، می‌توانید به آنها مراجعه كنید و برای انتخاب كتاب خوب مشورت بگیرید. علاوه بر آن می‌توانید به سالن یاس در نمایشگاه كتاب سر بزنید و بسته‌های پیشنهادی مطالعاتی را ببینید. بسته‌های مطالعاتی برای همه سنین و سلیقه‌‌‌‌‌ها آنجا هست. با این شیوه می‌توانید آگاهانه كتاب بخرید و كتابِ خوب، بخوانید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار