کد خبر: 1154005
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

به‌رغم آتش‌بس در سودان، درگیری‌ها ادامه دارد. سازمان ملل برآورد کرده که درگیری‌های خشونت‌آمیز منجر به فرار ۵۰هزار پناهجو از خانه‌های‌شان در مناطق درگیری شده و زنگ خطر «شکل‌گیری یک جنگ همه‌جانبه» را به صدا درآورده و طرفین درگیری، همچنان بر مقابله با یکدیگر اصرار دارند.
سندیکای پزشکان سودان دیروز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های سودان را از میان غیرنظامیان ۴۱۱ تن اعلام کرد و منابع خبری هم از تداوم درگیری‌ها در این کشور خبر می‌دهند. نیرو‌های واکنش سریع سودان به رهبری محمد رحمان دقلو معروف به حمیدتی، در بیانیه‌ای ادعا کردند که کنترل ۹۰ درصد کل خارطوم را به دست گرفته و تمامی گذرگاه‌های منتهی به این استان توسط نیرو‌های آن‌ها کاملاً ایمن شده‌اند. نیرو‌های واکنش سریع می‌گویند که تعداد زیادی از نیرو‌های ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان که نام نیرو‌های «کودتاچی» بر آن‌ها گذاشته تسلیم شده‌اند؛ از جمله پنج افسر با رده‌های مختلف. نیرو‌های واکنش سریع که حالا احساس قدرت می‌کنند، در عین حال، تعهد کامل خود را به آتش‌بس بشردوستانه با هدف باز کردن معابر امن برای شهروندان در راستای رفع نیاز‌های اولیه آن‌ها و تسهیل خارج کردن اتباع خارجی اعلام کردند. در مقابل، عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان در مصاحبه با شبکه امریکایی الحره گفته که نمی‌تواند با حمیدتی، فرمانده نیرو‌های واکنش سریع سر میز مذاکره بنشیند «چراکه او رهبری یک شورش را برعهده دارد و باید این شورش پایان یابد.» ارتش سودان همچنین اعلام کرد که در درگیری‌ها در منطقه «جبل اولیاء» خسارات سنگینی به نیرو‌های واکنش سریع وارد کرده و یک خودروی زرهی اماراتی و دو توپ را توقیف کرده است.
با تداوم درگیری‌ها، سازمان ملل می‌گوید که دست‌کم ۵۰ هزار پناهجو از خارطوم و مناطق دیگر درگیری‌ها برای جست‌وجوی مکانی امن فرار کرده‌اند. سازمان ملل همچنین با انتشار گزارشی نگرانی خود را از احتمال وقوع یک جنگ بلندمدت و همه‌جانبه در سودان اعلام کرد؛ کشوری که با هفت کشور مرز مشترک دارد و آن‌ها هم شاهد درگیری‌ها یا ناآرامی‌های داخلی در دهه گذشته بوده‌اند. طبق گزارش سازمان ملل، جنگ در منطقه‌ای در حال وقوع است که ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی در آن تشدید شده و وضعیت انسانی در آن رو به وخامت است. سازمان ملل گفته که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل معتقد است جنگ قدرت در سودان نه تنها آینده این کشور را به خطر می‌اندازد، بلکه یک شعله روشن است که می‌تواند در فراسوی مرز‌ها منفجر شود، درد و رنج‌های زیادی را برای چند سال به بار بیاورد و توسعه منطقه را ده‌ها سال به تأخیر بیندازد. در تحولی که مؤید احتمال گسترش جنگ به سایر مناطق است، منابع مطلع اعلام کردند درگیری‌های قبیله‌ای در ایالت دارفور نیز از دو شنبه گذشته ازسر گرفته شده است. «اکسل بیشاپ»، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سودان نسبت به خطرات پیش روی آوارگان فراری از مناطق درگیری همزمان با تشدید و ادامه درگیری‌ها در این کشور هشدار داد. در تازه‌ترین تحول که نشان‌دهنده وخامت اوضاع است، عربستان با یک کشتی تجاری، ۱۹۸۲ نفر از ۷۸ ملیت مختلف را از سودان خارج کرده و به بندر جده رسانده تا بزرگ‌ترین عملیات تخلیه و بازگردانی خارجی‌ها از سودان انجام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار